لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۹

مولوی عبدالحمید: اگر حل مشکلات مردم در دستگیری و بازداشت است، همه ما را بگیرند


مولوی عبدالحمید می‌گوید واقعیت این است که مشکلات مردم با زندانی کردن و سرکوب حل نمی‌شود
مولوی عبدالحمید می‌گوید واقعیت این است که مشکلات مردم با زندانی کردن و سرکوب حل نمی‌شود

مولوی عبدالحمید، روحانی بانفوذ سنی ایران، روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت در «روز جهانی کارگر» گفت که اعتراض کارگران ایران از روی گرسنگی است.

امام جمعه اهل سنت و مدیر حوزه علمیه دارالعلوم مکی زاهدان در دیدار با شماری از روحانیون استان سیستان و بلوچستان با گرامیداشت «روز کارگر» افزود: «کارگران کشور برای نان خودشان نیز درمانده‌اند».

او اظهار داشت: «وضعیت مردم خراب است...اگر حل مشکلات مردم در دستگیری و بازداشت است، همه ما را بگیرند و زندانی کنند. اگر مشکل مردم با بازداشت معترضین و سیاسیون حل می‌شود، درخواست می‌کنم که سیاسیون خود را به زندان تحویل دهند تا مشکل مردم حل شود».

با این حال، او افزود: «واقعیت این است که مشکلات مردم با زندانی کردن و سرکوب حل نمی‌شود».

او خطاب به حاکمیت گفت «با همه‌پرسی هم مخالفت می‌کنید زیرا نتیجه یک همه‌پرسی را می‌دانید، پس بنشینید و به حرف مردم گوش کنید. خودتان را اصلاح کنید زیر ا اصل، مردم هستند و همین مردم مسئولان را روی کار آورده‌اند» اما «میان ملت دیگر همبستگی حاصل شده است».

مولوی عبدالحمید در روزهای گذشته نیز گسترش اعتراضات و اعتصابات کارگری را نتیجه وخیم شدن شرایط اقتصادی کشور و خالی‌تر شدن سفره عامه مردم، به‌ویژه کارگران دانسته بود.

از پایان تعطیلات نوروز امسال، با وخیم‌تر شدن شاخص‌های اقتصادی، افزایش تورم و گرانی و ادامه سقوط ارزش ریال، اعتصابات و اعتراضات کارگری و بازنشستگان افزایش یافته است.

از هفته گذشته سلسله اعتصاباتی که به‌ویژه در صنایع نفت، گاز، مس و کارگاه‌ها در استان‌های جنوبی و جنوب غرب جریان داشت، به یازده استان گسترش یافت و کارگران در بیانیه‌هایی حکومت را قابل اصلاح ندانستند.

تشدید بحران اقتصادی و وخیم شدن شاخص‌های فلاکت زندگی کارگران و اقشار به‌شدت ضعیف جامعه در شرایطی است که رهبر جمهوری اسلامی در آغاز سال ۱۴۰۲ آن را سال «مهار تورم» نامید.

علی خامنه‌ای این هفته در دیدار با گروهی دستچین شده از «کارگران» مدعی شد که اعتراضات آن‌ها «کمک به دولت» و «آگاه کردن نظام است» اما مدعی شد که کارگران «رفیق و همراه» حکومت او هستند.

استان سیستان و بلوچستان که خشونت‌های حکومتی در برخورد با معترضین در آن طی هشت ماه گذشته به مرگ دستکم یکصد و پنجاه تن و زخمی شدن شمار کثیر دیگری از جوانان و نوجوانان منجر شد، همزمان بالاترین آمار بیکاری و فقر را دارد.

کردستان نیز که در کانون اعتراضات ماه‌های اخیر بود، بعد از سیستان و بلوچستان بیشترین شمار بیکاران را دارد.

حکومت اما در آستانه «روز جهانی کارگر»، شمار زیادی از فعالان کارگری را احضار کرد.

بر اساس توئیتر، پایگاه اطلاع‌رسانی مولوی عبدالحمید، رادیو فردا/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG