لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۹

بازداشت معترضان ادامه دارد: دستگیری ۳۸ نفر دیگر در سه شهر ایران


رهام‌بخش حبیبی، فرمانده انتظامی فارس، در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما روز پنج‌شنبه، ۱۴ آذرماه، از دستگیری ۳۱ نفر در کازرون خبر داد که به گفته او «پس از انجام یک سری کارهای تخصصی و اطلاعاتی» و در «عملیات‌های جداگانه» دستگیر شده‌اند.

او این افراد را «مخلان نظم و امنیت عمومی» توصیف کرد.

در همین روز محسن خانچرلی، فرمانده انتظامی غرب استان تهران، از دستگیری چهار نفر دیگر در رباط کریم، در جنوب غربی استان تهران، خبر داد.

او مدعی شد که افراد دستگیرشده در حوادث اخیر اقداماتی چون «آتش زدن بانک‌ها و پمپ بنزین‌ها»، «توزیع ماسک» در بین معترضان در شهرستان قدس، «آتش زدن لاستیک و راه‌بندان و فعالیت در فضای مجازی به ویژه اینستاگرام» انجام داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدحسین قاسم‌پور، دادستان رباط کریم، ظهر پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت: «در مجموع ۹۰ نفر در شهرستان رباط کریم پس از شناسایی دستگیر شدند که از این تعداد ۸۰ نفر با وثیقه آزاد شدند و مابقی هم در صورت نداشتن جرم سنگین با قرار آزاد خواهند شد.»

دادستان رباط کریم تعداد کشته‌شدگان در جریان اعتراضات این شهر را دو نفر اعلام کرد.

روز پنج‌شنبه، یعقوبعلی رجبیان، رئیس پایگاه ششم پلیس امنیت عمومی، هم گفت سه نفر که «با یک دستگاه سواری ۲۰۶ موجب انسداد معابر عمومی در خیابان پنجم و فلکه‌های اول و دوم نیروی هوایی» تهران و «تخریب اموال عمومی» شده بودند، دستگیر شده‌اند.

وضعیت دانشجویان بازداشتی

روز پنج‌شنبه منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در خراسان رضوی با اشاره به بازداشت ۹۵ دانشجو در اعتراضات اخیر گفت: «تنها هفت دانشجو در بازداشت هستند که امیدواریم به‌زودی مشکل آنها حل شود.»

به گزارش ایلنا، منصور غلامی توضیح داد: «به‌ طور کلی ۹۵ دانشجو در سراسر کشور بازداشت شده بودند که اکثر آنان در روزهای ابتدایی آزاد شدند و تنها ۳۰ نفر به مدت طولانی‌تری در بازداشت به سر بردند.»

چهارشنبه

یک روز پیش از این، حیدر عباس‌زاده، فرمانده انتظامی خوزستان، گفته بود که مأموران انتظامی در تعدادی از شهرستان‌های استان خوزستان ۱۴۵ نفر دیگر را بازداشت کرده‌اند.

او در گفت‌وگو با ایرنا مدعی شد که «افراد دستگیرشده در برخی مناطق به صورت مسلحانه اغتشاشگران را پشتیبانی می‌کردند.»

روز چهارشنبه همچنین مهدی سرپناه، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی غرب استان تهران، در گفت‌وگو با تسنیم از دستگیری یک فرد ساکن مارلیک شهرستان ملارد خبر داد که به گفته او سردسته «آتش زدن بانک‌ها و فروشگاه زنجیره‌ای در ملارد» بوده است.

رهام‌بخش حبیبی، فرمانده انتظامی فارس، نیز روز چهارشنبه گفت که مأموران در یکی از شهرستان‌های اطراف شیراز یک نفر را به اتهام «به آتش کشیدن ۱۶ شعبه از بان‌کهای مختلف در اغتشاشات شیراز» دستگیر کرده‌اند.

بررسی‌های رادیوفردا نشان می‌دهد که در جریان اعتراض‌های آبان حدود هشت هزار نفر در استان‌های ایران بازداشت شده‌اند. این گزارش بر اساس گفت‌وگو با فعالان مدنی در داخل ایران، گزارش نهادهای حقوق بشری و بررسی گزارش‌های رسانه‌های داخل ایران تهیه شده است.

این آمار مربوط به ۲۱ استان ایران است و تعداد بازداشت‌شدگان در ۱۰ استان دیگر هنوز مشخص نشده است.

XS
SM
MD
LG