لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۵

مراکش سفیرش را از ریاض فراخواند


سفیر مراکش در ریاض اخیراً به الجزیره گفته بود که کشورش پس از یک ارزیابی مجدد از وضعیت یمن، مشارکت خود در ائتلاف عربی را تغییر داده است.
سفیر مراکش در ریاض اخیراً به الجزیره گفته بود که کشورش پس از یک ارزیابی مجدد از وضعیت یمن، مشارکت خود در ائتلاف عربی را تغییر داده است.

رسانه های مراکش روز جمعه گزارش دادند که این کشور سفیرش را از ریاض برای مشورت فراخوانده است. این نشانه ای از اختلاف دو متحد عرب و سنی بر سر جنگ یمن، مناسبات با قطر و همچنین صحرای غربی است.

مصطفی منصوری سفیر مراکش در ریاض در گفتگو با یک از وبسایت خبری طرفدار دولت این تصمیم را تایید کرد.

به گزارش وبسایت «له ۳۶۰» او افزود مراکش و عربستان سعودی مناسبات محکم و دیرینه ای دارند که در حال حاضر دستخوش «یک بحران گذرا» است.

به گزارش خبرگزاری رویترز تا اواخر وقت روز جمعه بهمن وزارت خارجه مراکش در این زمینه اظهار نظری نکرده است. آقای منصوری حاضر نشد مصاحبه کند و سفارت عربستان سعودی در رباط نیز از اظهار نظر خودداری کرد.

یک مقام دولت مراکش روز پنجشنبه به خبرگزاری رویترز گفت سفیر این کشور حدود یک هفته پیش به رباط بازگشته ولی دلیل آن را مشخص نکرد.

مصطفی منصوری به وبسایت «له ۳۶۰» گفت دلیل فراخواندن او پخش یک مستند در مورد صحرای غربی از شبکه تلویزیونی العربیه است که با موضع دولت مراکش در مورد این منطقه بسیار تفاوت دارد.

عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس همواره از حاکمیت مراکش بر ناحیه صحرای غربی حمایت کرده اند. صحرای غربی بخشی از مستعمره های سابق اسپانیا در شمال غربی آفریقاست که جبهه پولیساریو با حمایت الجزایر ادعای استقلال آنرا دارد.

این مستند شبکه العربیه چند هفته پس از آن پخش شد که ناصر بوریطه وزیر خارجه مراکش در مصاحبه ای با شبکه قطری الجزیره در مورد وضعیت مردم در یمن اظهار نگرانی کرد.

آقای بوریطه در آن مصاحبه گفت مراکش، که یکی از اعضای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی است، دیگر در عملیات نظامی در یمن مشارکت نمی‌کند و در رزمایش نظامی اخیر و نشست وزرای خارجه کشورهای این ائتلاف شرکت نکرده است.

او در بخشی از مصاحبه با الجزیره گفت:«مراکش پس از یک ارزیابی مجدد از وضعیت و رویدادهای اخیر در یمن شکل و مضمون مشارکت خود در این ائتلاف را تغییر داده است.»

خبرگزاری رویترز از قول تحلیگران سیاسی در مراکش می‌نویسد از زمانی که محمد بن‌سلمان به مقام ولیعهدی عربستان سعودی رسیده تنش در مناسبات رباط و ریاض به شکل بی سرو صدایی در حال افزایش بوده است.

پس از آنکه مراکش در اختلافات کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با قطر موضع بی‌طرفی گرفت عربستان سعودی و امارات متحده عربی به نامزدی مراکش برای میزبانی جام جهانی فوتبال سال ۲۰۲۶ رأی ندادند.

در سفر منطقه ای سال گذشته ولیعهد عربستان به شمال آفریقا نيز مراکش ازاو دعوت نکرد . ناصر بوریطه، وزیر خارجه مراکش گفت دلیل آن مشکل تنظیم وقت بود.

با استفاده از رویترز، ش.ر

XS
SM
MD
LG