لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۳

نبرد ارتش افغانستان با طالبان در چند شهر مهم این کشور شدت گرفت


فرودگاه شهر قندهار نیز هدف حمله موشکی طالبان قرار گرفته است
فرودگاه شهر قندهار نیز هدف حمله موشکی طالبان قرار گرفته است

بنابر گزارش‌ها، با رسیدن حملات گروه طالبان به محلات برخی شهرهای بزرگ افغانستان، ازجمله هرات، قندهار و لشکرگاه، خیابان‌های برخی شهرها پر از اجساد است، خانواده‌ها به‌صورت دسته‌جمعی در حال ترک و فرار از خانه‌هایشان هستند و حملات هوایی در شماری از مناطق به شدت ادامه دارد.

طالبان در آخر هفته بر شدت حملات خود به شهرها افزوده و همچنین با هدف قرار دادن فرودگاه شهر قندهار صفحه جدیدی در جنگ‌های خونین افغانستان گشوده است.

این امر باعث شده است که سفارت ایران در کابل روز یک‌شنبه در وب‌سایت خود بنویسد که ایرانیان باید «با توجه به تشدید مخاطرات امنیتی در افغانستان تا اطلاع ثانوی از هرگونه سفر به این کشور خودداری نمایند و به اتباع جمهوری اسلامی ایران که در شهرها و مناطق افغانستان، به استثنای شهرکابل، ساکن و مشغول کار و فعالیت هستند، توصیه می‌گردد هرچه سریعتر خاک افغانستان را ترک نمایند.»

اهالی شهر لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند در جنوب کشور، می‌گویند افراد طالبان در حال جنگ کوچه به کوچه با ارتش افغانستان هستند و قرارگاه‌های پلیس و ادارات دولتی را محاصره کرده‌اند.

یکی از مقام‌های افغانستان روز یکشنبه دهم مرداد گفت در پی اصابت خمپاره به یک دستگاه تاکسی در ولایت قندهار، دست‌ِکم پنج غیرنظامی از جمله دو کودک کشته شدند.

جمال ناصر بارکزی، سخنگوی فرماندهی پلیس قندهار، گروه طالبان را مسئول این حمله دانست، هرچند که شبه نظامیان طالبان این سخنان را رد کردند.

همزمان، پروازهای فرودگاه قندهار در پی شلیک سه موشک توسط طالبان در اوایل روز یکشنبه به حالت تعلیق درآمدند. مسعود پشتون، رئیس فرودگاه قندهار، گفت که دو فروند از این موشک‌ها به باند فرودگاه اصابت کرده و تعمیرات در حال انجام است.

طالبان مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته و یکی از مقامات هوانوردی غیرنظامی در کابل، پایتخت افغانستان، نیز آن را تایید کرده است.

هم طالبان و هم دولت به‌طور مرتب یکدیگر را به حمله به غیرنظامیان در پایتخت کابل و دیگر مناطق متهم می‌کنند. عاملان این حملات به‌ندرت شناسایی و معرفی می‌شوند و مردم نیز به‌ندرت از نتایج تحقیقات درباره خشونت‌های اعمال‌شده مطلع می‌شوند.

ولایت قندهار که به محل ظهور گروه طالبان معروف است، در ماه‌های اخیر شاهد درگیری‌های سنگین میان شبه نظامیان و نیروهای مسلح دولت افغانستان بوده است.

دامنه این درگیری‌های خشونت‌آمیز در روزهای اخیر به ولایات هلمند و هرات نیز کشیده شده است.

هرات دومین مرکز ولایت (استان) در افغانستان است که نیروهای طالبان توانسته‌اند به آن وارد شوند. دفتر همیاری سازمان ملل در افغانستان روز جمعه اعلام کرد که در حمله «عوامل ضد دولتی» به مقر این نهاد در هرات یک محافظ ساختمان کشته شده است.

طالبان روز پنجشنبه نیز توانست وارد شهر لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند، در جنوب افغانستان شود.

اجمل عمر شینواری، سخنگوی نیروهای مسلح افغانستان، روز یکشنبه در نشستی مطبوعاتی گفت سه ولایت در جنوب و غرب افغانستان به لحاظ امنیتی با شرایط «بحرانی» روبه‌رو هستند. او افزود که ارتش در تلاش است تا پیشروی شبه نظامیان طالبان را در ولایت هلمند مهار کند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، از افزایش هشتاد درصدی تلفات غیر نظامیان این کشور، در شش ماه نخست سال جاری میلادی، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد.

براساس گزارش این کمیسیون، پنج هزار و۳۲۱ تن از شهروندان غیرنظامی افغانستان در شش ماه اول ۲۰۲۱، کشته یا زخمی شده‌اند.

این در حالی است که شمار شهروندان غیرنظامی کشته و زخمی شده در این کشور، در مدت مشابه در سال ۲۰۲۰، نزدیک به سه هزار تن بود.

بنا به همین گزارش‌ها، ۳۷۳ کودک نیز در میان کشته‌شدگان شش ماهه اخیر در افغانستان به چشم می‌خورد.

در دو ماه گذشته و همزمان با فرا رسیدن تاریخ خروج کامل نیروهای خارجی، طالبان حدود نیمی از وُلُسوالی‌های (شهرستان‌های) افغانستان را به تصرف درآورده اما تاکنون هیچ یک از مراکز ولایات را تصرف نکرده است.

با استفاده از گزارش آسوشیتدپرس، رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی و وب‌سایت رادیو فردا / آ.ت / پ.پ
XS
SM
MD
LG