لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۹

طالبان در هرات؛ حمله به دفتر سازمان ملل یک کشته بر جای گذاشت


نیرهای نظامی افغانستان در هرات
نیرهای نظامی افغانستان در هرات

دفتر همیاری سازمان ملل در افغانستان روز جمعه هشتم مرداد اعلام کرد که در حمله «عوامل ضد دولتی» به مقر این نهاد در شهر هرات یک محافظ ساختمان کشته شده است.

به گفته مقامات دولتی در هرات، اين حمله که با سلاح سبک و آرپی‌جی صورت گرفت در پی نفوذ نيروهای طالبان به مرکز اين شهر و همزمان با درگیری شدید بین نیروهای دولتی و طالبان در اطراف مقر سازمان ملل روی داد.

دفتر همیاری سازمان ملل در افغانستان در بیانیه خود گفت در حال تحقیق در مورد نحوه وقوع این حمله و در تماس با مقامات و نهادهای مسئول در شهر هرات است.

هنوز عاملان این حمله شناسایی نشده‌اند و یک مقام امنیتی غربی در شهر هرات به رویترز گفت تمامی دفاتر دیپلماتیک و نهادهای امدادگر خارجی در این شهر اکنون در حالت آماده‌باش هستند.

دبرا لیونز، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان این حمله را اسفناک توصیف و آن را به شدت محکوم کرد.

در این حمله به هیچ یک از کارکنان سازمان ملل آسیبی وارد نشده است.

هرات دومین مرکز ولایات افغانستان است که طی دو روز گذشته نیروهای طالبان توانسته‌اند به آن وارد شوند. طالبان روز پنجشنبه نیز توانست وارد شهر لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند در جنوب افغانستان شود.

درگیری‌های شدید در هرات و لشکرگاه روز جمعه نیز ادامه یافت.

در دو ماه گذشته و همزمان با فرارسیدن تاریخ خروج کامل نیروهای خارجی، طالبان حدود نیمی از ولسوالی‌های افغانستان را در کنترل خود گرفته ولی تاکنون هیچ یک از مراکز ولایات را تصرف نکرده است.

دفتر همیاری سازمان ملل در افغانستان در جدیدترین گزارش خود که چند روز پیش منتشر شد گفت در دو ماه گذشته و همزمان با تهاجم طالبان تلفات غیرنظامی به شدت افزایش یافته و این رقم در ماه‌های مه و ژوئن حتی از چهار ماه اول سال جاری میلادی بیشتر است.

در این گزارش تلفات غیرنظامی در ماه ژوئیه که درگیری‌های نظامی به اوج رسید، بررسی نشده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG