لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۶

ورود طالبان به مرکز ولایت هلمند و ادامه نبرد با نیروهای دولتی


عکسی آرشیوی از نیروهای ارتش افغانستان
عکسی آرشیوی از نیروهای ارتش افغانستان

به دنبال ورود شماری نیروهای طالبان به شهر لشرگاه مرکز ولایت هلمند واقع در جنوب افغانستان، مقامات امنیتی این کشور می‌گویند که درگیری‌های شدید بین نیروهای دولتی و طالبان در روز جمعه به وقوع پیوسته است و گروه کثیری از مردم نیز شهر را تخلیه کرده‌اند.

در دو ماه گذشته و همزمان با فرارسیدن تاریخ خروج کامل نیروهای خارجی، طالبان حدود نیمی از ولسوالی‌های افغانستان را در کنترل خود گرفته ولی تاکنون هیچ یک از مراکز ولایات را تصرف نکرده است.

یک مقام دولتی که نخواست نامش در گزارش قید شود به خبرگزاری رویترز گفت: «نیروهای طالبان از بامداد روز پنجشنبه حملات خود به شهر لشکرگاه را از چند جبهه آغاز کردند.»

او افزود که نیروهای دولتی با حمایت نیروی هوایی توانسته‌اند حملات طالبان را دفع کنند ولی به دلیل حضور غیرنظامیان در منطقه دفاع از شهر بسیار دشوار است.

حافظ احمد از ساکنان یکی از محلات شهر لشکرگاه که نبرد در آن ادامه دارد به رویترز گفت: «صدها خانواده شهر را ترک کرده و به مناطق امن رفته‌اند. کسانی که نتوانسته‌اند شهر را ترک کنند در خانه‌های خود پناه گرفته‌اند. شهر کاملا خالی است و صدای تیراندازی و شلیک سلاح‌های سنگین در تمامی محلات شنیده می‌شود.»

دفتر همیاری سازمان ملل در افغانستان در جدیدترین گزارش خود که چند روز پیش منتشر شد گفت در دو ماه گذشته و همزمان با تهاجم طالبان تلفات غیرنظامی به شدت افزایش یافته و این رقم در ماه‌های مه و ژوئن حتی از چهار ماه اول سال میلادی بیشتر است.

در این گزارش تلفات غیرنظامی در ماه ژوئیه که درگیری‌های نظامی به اوج رسید، بررسی نشده است.

یک عضو شورای ولایتی هلمند گفت طالبان چندین محله شهر لشکرگاه را تصرف کرده و کانون اصلی نبرد اکنون در اطراف فرودگاه است. او از احتمال سقوط شهر در آينده نزديک به دست طالبان ابراز نگرانی کرد.

فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در منطقه گفت نیروی هوایی این کشور حملات خود برای حمایت از نیروهای دولتی افغانستان و مقابله با پیشروی طالبان را افزایش داده ولی حاضر نشد بگوید که آیا حمایت هوایی پس از ۳۱ اوت (۹ مرداد) که تاریخ خروج کامل نیروهای خارجی است ادامه خواهد یافت یا نه.

همزمان، روز جمعه حدود ۲۰۰ نفر دیگر از مترجمان و سایر کارمندان افغان که در سال‌های اخير با نیروهای آمریکایی همکاری کرده اند روز جمعه با پرواز ویژه‌ای به آمریکا منتقل شدند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG