لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۵

مرتضوی در واکنش به خبر حکم جلب خود: احضار و دعوت نشده ام


 سعید مرتضوی
سعید مرتضوی

دو روز پس از اینکه وکیل مدافع اولیای دم محسن روح‌الامینی از صدور حکم جلب برای سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران خبر داد، آقای مرتضوی گفته است که احضار نشده است.

به گزارش «برنا» سعید مرتضوی در یادداشتی روز دوشنبه ۱۴ اسفند گفته است: «تابه‌حال از طرف اجرای احکام هیچ‌گونه احضار یا دعوتی از این‌جانب یا ضامن به عمل نیامده؛ بنابراین چنانچه بدون طی مراحل آیین دادرسی اقدامی هم صورت گرفته باشد، این‌جانب از آن بی‌اطلاع بوده و خلاف قانون و رویه معمول در اجرای احکام و آیین دادرسی عمل شده است.»

میر مجید طاهری،‌وکیل مدافع خانواده روح‌الامینی روز شنبه گفته بود در جریان پیگیری ازاجرای احکام به وی گفته اند که «حکم جلب سعید مرتضوی دادستان وقت تهران برای اجرای محکومیت دو سال حبس به اتهام معاونت در قتل صادر شده است.»

عبدالحسین روح‌الامینی، پدر محسن روح‌الامینی، یکی از جانباختگان سال ۸۸ در بازداشتگاه کهریزک، پیشتر اعلام کرده بودکه حکم سعید مرتضوی زندان در این پرونده روز چهارشنبه گذشته برای اجرا ابلاغ شده است.

محسن روح‌الامینی روز ۱۸ تیرماه سال ۱۳۸۸ در بحبوحه اعتراض‌ها به نتایج اعلام شده برای انتخابات ریاست جمهوری آن سال بازداشت و به بازداشتگاه کهریزک منتقل شد و کمی بعد بر اثر شدت جراحات وارده ناشی از ضرب و شتم در این بازداشتگاه جان باخت.

در بازداشتگاه کهریزک علاوه بر محسن‌ روح‌الامینی، محمد کامرانی، امیر جوادی‌فر، نیز جان باختند و دو تن دیگر یعنی رامین قهرمانی و احمد نجاتی کارگر نیز پس از آزادی به دلیل جان خود را از دست دادند.

در این پرونده سعید مرتضوی دادستان وقت تهران دستور انتقال بازداشت‌شدگان به بازداشتگاه کهریزک، صادر کرده بود و از متهمان اصلی در این پرونده بود.

مرتضوی:‌به گذشته ام افتخار می کنم

سعید مرتضوی همچنین در جوابیه خود نوشته است: «این‌جانب افتخار می‌نمایم که سال‌های متمادی در پرخطرترین سنگرهای قوه قضائیه خدمت صادقانه نموده و بر اساس برآورد قوه قضائیه، به‌عنوان مدیر نمونه کشوری در کسوت دادستانی تهران شناخته شدم و همواره پایبند به قانون و مقررات کشور بوده و ان‌شاءالله امیدوارم بر همین مدار باقی بمانم.»

در حالی سعید مرتضوی از کارنامه خود دفاع کرده است که اخیرا علی یونسی، وزیر اطلاعات در دولت محمد خاتمی وی را متهم کرد که گزارش وزارت اطلاعات را درباره جاسوس نبودن زهرا کاظمی، خبرنگار-عکاس ایرانی-کانادایی، نادیده گرفته بود.

زهرا کاظمی در سال ۸۲ مقابل زندان اوین دستگیر شد و پس از مدتی درگذشت. مرگ او به تیرگی شدید روابط میان کانادا و ایران منجر شد.

به دنبال اظهارات علی یونسی، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، روز یکشنبه ۱۳ اسفند، گفت پرونده که پرونده سعیدمرتضوی در خصوص مرگ زهرا کاظمی هنوز مفتوح است.

عباس جعفری دولت‌آبادی اضافه کرد: «به اتهام دادستان سابق تهران در پرونده زهرا کاظمی در دادسرای جنایی تهران رسیدگی خواهد شد».

سعید مرتضوی برای سال‌ها قاضی دادگاه مطبوعات در ایران بود و حکم به توقیف ده‌ها نشریه و بازداشت شمار زیادی از روزنامه‌نگاران داد.

با استفاده از گزارش های خبرگزاری تسنیم و رادیو فردا؛ خ. ک
XS
SM
MD
LG