لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۴

مطهری: تداخل نهادهای اطلاعاتی قابل ادامه دادن نیست


علی مطهری، نایب رئیس مجلس
علی مطهری، نایب رئیس مجلس

علی مطهری، نایب رئیس مجلس، با انتقاد از «وسیع‌تر» شدن محدوده فعالیت سازمان اطلاعات سپاه پاسداران گفت «تداخل نهادهای اطلاعاتی» قابل ادامه پیدا کردن نیست.

نایب رئیس مجلس ایران روز چهارشنبه، ۲۵ مرداد، در دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی حسن روحانی و در مخالفت با محمود علوی، وزیر پیشنهادی اطلاعات، سخن گفت.

گزارش وحید پوراستاد از انتقاد علی مطهری از نهادهای موازی اطلاعاتی در مجلس
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:53 0:00
لینک مستقیم

آقای مطهری با تأکید بر اینکه مخالفتش با محمود علوی، ناشی از «نقص ساختاری» در حوزه فعالیت نهادهای امنیتی است گفت: «باید وزیری را انتخاب کنیم که به سایر نهادها و سازمان‌ها اجازه دخالت در حیطه کار وزارت اطلاعات را ندهد».

این نماینده مجلس با اشاره صریح به گسترده شدن فعالیت سپاه پاسداران در حوزه‌های امنیتی، از اینکه این نهاد به موضوعاتی چون رسانه‌ها،خبرنگاران و فعالیت‌های دانشجویی نیز می‌پردازد انتقاد کرد.

«سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران»در پی برخوردهایش با فعالان سیاسی و فرهنگی در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی به «اطلاعات موازی» مشهور بود.

وزیر اطلاعات: اگر رهبر تمام اختیارات ما را به نهاد دیگر واگذار کند دست ادب به سینه می‌زنیم

در جلسه روز چهارشنبه مجلس، محمود علوی، در پاسخ به انتقاد علی مطهری گفت: «ایشان به گونه‌ای فرمودند که گویا کسی به اختیارات قانونی ما تعدی کرده است؛ در حالی که چنین چیزی نیست».

وزیر اطلاعات با تأکید بر اینکه «اختیارات دستگاه‌ها یا از طریق مجلس واگذار می‌شود یا از طریق رهبر» گفت: «به اختیاراتی که از سوی رهبری واگذار می‌شود تمکین کرده و احترام می‌گذاریم و برای کاهش اختیاراتمان از این مسیر کوچکترین واکنشی نشان نمی‌دهیم. اگر رهبری تمام اختیارات ما را به نهاد دیگری واگذار کند دست ادب به سینه می‌زنیم».

علی یونسی، وزیر اطلاعات در دولت محمد خاتمی، پیش از این گفته بود که هنوز وزارت اطلاعات به «تسخیر» دولت حسن روحانی درنیامده است.

وی البته روز ۱۴ مهر ۹۳ گفت که منظورش از واژه «تسخیر» این بوده که دولت هنوز وزارت اطلاعات را «به طور کامل در دست نگرفته است».

با این حال حسن روحانی روز سه‌شنبه در معرفی وزیران پیشنهادی‌اش به مجلس، ضمن دفاع از وزیر پیشنهادی اطلاعات از او خواسته بود «با کمال قدرت» و به عنوان رییس شورای هماهنگی اطلاعات، وظیفه هماهنگی دستگاه های امنیتی را انجام دهد.

وی تاکید کرده بود که دیگر نهادهای امنیتی نیز باید با وزارت اطلاعات هماهنگ باشند.

وزیر اطلاعات دولت حسن روحانی در مواردی، از جمله پس از بازداشت تعدادی از مدیران کانال‌های تلگرامی در اسفند ۹۵، با قوه قضائیه و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران کشمکش‌هایی داشته است.

به جز اقدامات سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، فشارهای وزارت اطلاعات بر فعالان مدنی و سیاسی در سال‌های گذشته اعتراض برخی از فعالان مدنی را داشته است.

در همین حال حسن روحانی درجلسه روز سه شنبه مجلس با اشاره به گزارش‌هایی که به او رسیده، گفته بود: «هنوز هم از رفتار مأمورین با دستگیرشدگان رضایت کامل ندارم ...در این دوره آقای دکتر علوی باید این مسایل را حل کند».

تشکیل «ستاد ویژه مبارزه با نفوذ» در وزارت اطلاعات

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در جلسه روز چهارشنبه مجلس در دفاع از محمود علوی خبر داد که در وزارت اطلاعات «ستاد ویژه مقابله با نفوذ» تشکیل شده است.

علاء الدین بروجردی همچنین گفت که «دشمن» توانسته بود از طریق سفرها و سمینارها «در برخی از ارگان‌های حساس افرادی را شناسایی و نفوذ کند» که وزارت اطلاعات توانست «به موقع این موضوع را کشف و بسیاری از این افراد که شامل صدها نفر هستندمصون شدند».

رهبر جمهوری اسلامی پس از توافق اتمی وین بارها درباره به گفته او، تلاش آمریکا برای «نفوذ» در «مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی» هشدار داده است.

جلسات بررسی صلاحیت ۱۷ وزیر پیشنهادی کابینه دوازدهم جمهوری اسلامی ایران از صبح سه‌شنبه ۲۴ مرداد در مجلس ایران آغاز شده و تا چند روز ادامه دارد.

تاکنون مخالفان و موافقان وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناری اطلاعات، اطلاعات و امور خارجه سخن گفته‌اند و این وزرا نیز از خود دفاع کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG