لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

مطهری: چندان امیدی به رفع حصر تا عید نیست


علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی
علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی

نایب رئیس مجلس شواری اسلامی می‌گوید که «مقام‌های ارشد امنیتی و اطلاعاتی» وعده داده بودند، حصر سران جنبش سبز تا پایان سال رفع می‌شود اما آنان به این وعده عمل نکرده‌اند و او امیدوار نیست که حصر تا پایان سال رفع شود.

علی مطهری روز جمعه، ۲۵ اسفند، در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفت که «مقام‌های ارشد امنیتی و اطلاعاتی» وعده داده بودند که حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی تا پایان سال رفع می‌شود.

وی اعلام کرد که با این حال او «چندان امیدی» نسبت به رفع حصر در این زمان ندارد و عدم رفع حصر به معنای «خلف وعده» آنان خواهد بود.

آقای مطهری نام مقاماتی که وعده رفع حصر رهبران جنبش سبز تا پایان سال را داده بودند بیان نکرده‌است.

عدم تحقق «وعده رفع حصر تا پایان سال»؛ دیدگاه اردشیر امیرارجمند
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:54 0:00
لینک مستقیم

نایب رئیس مجلس همچنین گفت که در صورت رفع نشدن حصر در ایام نوروز «همچنان پیگیری‌های خود را انجام خواهیم داد».

آقای مطهری و برخی از دیگر نمایندگان مجلس در ماه‌های گذشته ابراز امیدواری کرده بودند که حصر رهبران جنبش سبز تا عید نوروز برداشته شود.

در همین حال علی یونسی، مشاور حسن روحانی در امور اقوام و اقلیت‌های دینی، روز ۱۴ اسفند، در این‌باره گفته بود که از سخنان آقای مطهری اطلاعی ندارد اما افزوده بود: «این را می‌دانیم که محدودیت‌ها رو به پایان است».

در همان روز اما غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران، بار دیگر اعلام کرده بود که شورای عالی امنیت ملی در «مصوبه خود» در مورد حصر رهبران اعتراض‌های سال ۸۸ «تغییری نداده» اما اگر مصوبه این شورا در این باره تغییر کند، آنان محاکمه خواهند شد.

در مقابل حسن روحانی و مقام‌های دولتش وجود مصوبه‌ای در شورای عالی امنیت ملی دربارهٔ حصر آنان را تکذیب کرده‌اند.

مهدی کروبی همراه با میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، به عنوان رهبران معترضان به نتیجه انتخابات سال ۸۸، از بهمن سال ۸۹ در حصر خانگی به سر می‌برند و تاکنون درخواست‌ها برای پایان دادن به حبس خانگی یا محاکمه آنها نتیجه‌ای نداشته‌است.

پیش از این مسئولان دولت حسن روحانی بارها وعده داده بودند که پیگیر رفع حصر خواهند بود اما این موضوع که از شعارهای انتخاباتی حسن روحانی نیز بود، تاکنون بدون نتیجه مانده‌است.

در این زمینه خانواده آقای موسوی و کروبی و شماری از فعالان سیاسی در این سال‌ها از آنکه دولت حسن روحانی اقدامی عملی برای رفع حصر انجام نداده‌است، انتقاد کرده‌اند.

در ماه‌های گذشته اما تغییراتی در وضعیت حصر صورت گرفته و علاوه بر اینکه چند تن از فعالان سیاسی موفق به دیدارهای فردی با آقای کروبی شده‌اند، و محدودیت‌های مربوط به زمان‌بندی دیدارهای میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با دخترانشان نیز برچیده شده‌است.

هدر نائرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز ۲۶ بهمن در پایان هفتمین سالگرد حصر خانگی رهنورد، موسوی و کروبی، در بیانیه‌ای خواستار آزادی آنها و همه زندانیان عقیدتی شده بود که «ناعادلانه» در بند هستند.

در حالی که برخی از چهره‌های اصولگرا شرط رفع حصر را «عذرخواهی» سران جنبش سبز اعلام کرده‌اند، مهدی کروبی در نامه‌ای سرگشاده به رهبر جمهوری اسلامی، که دهم بهمن منتشر شد، او را مسئول وضعیت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی امروز ایران دانسته و خواستار آن شد که «زمینه را برای اصلاح ساختاری نظام فراهم آورد».

XS
SM
MD
LG