لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۴

میرحسین موسوی خواستار پخش کامل مذاکرات خود با خامنه‌ای در سال ۸۸ شد


به‌دنبال پخش ویدیوی منتشرنشده‌ای از سوی دفتر رهبر جمهوری اسلامی درباره سخنان آیت‌الله علی خامنه‌ای درباره انتخابات سال ۸۸ ، میرحسین موسوی نیز خواستار پخش بدون سانسور و کامل محتوای دیدار خود با وی شد.

در روزهای اخیر، به بهانه معرفی یک کتاب درباره حوادث سال ۸۸ که در ادبیات رسمی جمهوری اسلامی از آن با عنوان «فتنه» نام برده می‌شود، سخنانی از آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با تعدادی از روحانیون که در روزهای پس از انتخابات آن سال صورت گرفته بود، پخش شد.

دفتر نشر آثار رهبر جمهوری اسلامی برای اولین بار برشی دو دقیقه‌ای از سخنان وی را در جمع محدودی از روحانیون که تصویر آنها در ویدیوی یادشده، تار شده بود، منتشر کرده که او با بیان «نقل‌قول‌هایی» از محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی علیه میرحسین موسوی، به وی انتقاد و نظرات او را رد می‌کند.

در کلیپی که دفتر رهبر جمهوری اسلامی، از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در روز ۳۰ تیرماه ۱۳۸۸ منتشر کرده، وی به چند نفر که تصویرشان مات شده، می‌گوید: «آقای موسوی اعلام کرد که در این انتخابات تقلب شده و این منشاء تمام اتفاقات بعدی شد. آقای موسوی گفت: من از حق شما دفاع می‌کنم. مردم بیایید. منم میام. دعوت مردم به نافرمانی، به شورش. به استناد این که در انتخابات تقلب شده. سوال آنجاست. شما از کجا فهمیدید در انتخابات تقلب شده؟ چه دلیلی اقامه شد؟ این شد منشاء حرف‌های بعدی. سعی کردند ایشان را در صحنه نگه دارند.»

جزئیاتی از دیدار موسوی و خامنه‌ای به روایت اردشیر امیرارجمند
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:23 0:00
لینک مستقیم

رهبر جمهوری اسلامی می‌افزاید: «من در جریان مذاکرات و گفت‌وگو‌های متعددی که با ایشان شده قرار دارم. خود من هم خیلی سعی کردم با سوابقی که با آقای موسوی دارم، چون بین ما و آقای موسوی یک ارتباط عاطفی و وحدت سلیقه در بعضی از مسائل خاص وجود دارد. من از این فرصت استفاده کردم و همان روز شنبه عصر (۲۳ خرداد ۱۳۸۸) که ایشان ظهر اطلاعیه داده بود، یک نفر را پیش ایشان فرستادم. گفتم یک تَنبُّهی (هشداری) به ایشان بدهیم تا ایشون عقب بنشیند. اما ایشان حرفایی زدند که بنده را خیلی متعجب کرد. ایشان گفته بود نه. باید انتخابات ابطال شود. ما امروز جلسه داشتیم با فلان کس و فلان کس. همه در آن جلسه اتفاق نظر داشتند که باید انتخابات ابطال شود. از آن ۴ نفر که در آن جلسه بودند، ۲ نفرمنکر شدند. ۲ نفر دیگر باقی ماند که یک نفر آن خود آقای موسوی بود.»

وب‌سایت کلمه، نزدیک به آقای موسوی نوشته که وی پس از اطلاع از انتشار این «کلیپ گزینشی و تقطیع شده»، پیشنهاد کرده که «نوار مذاکرات رهبری با وی نیز که بعد از انتخابات صورت گرفته به صورت کامل و بدون سانسور جهت اطلاع مردم پخش شود.»

این وب‌سایت توضیحی درباره محتوای این جلسه و اطلاعاتی که موسوی مدنظر داشته در اختیار مردم قرار بگیرد، منتشر نکرده است.

با این حال کلمه نوشته که «دستگاه تبلیغاتی، ۹ دی امسال نیز همچون سال‌های قبل با صرف بودجه کلان از بیت‌المال اقدام به انتشار وارونه و تحریف شده وقایع ۸۸ کرد. ده‌ها سخنرانی سراسر کشور، چاپ پوستر و بنر در سطح شهرها، پخش مستند تلویزیونی و نشر کتاب از جمله اقدامات حکومتی برای تبلیغ و تخریب علیه محصوران بود.»

وب‌سایت کلمه این خبر را روز چهارشنبه (۱۲ دی) و سه روز پس از سال‌روز تظاهرات حکومتی ۹ دی‌ماه علیه منتقدان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ منتشر کرده است.

در آن روز و روزهای قبل و بعد از آن، روحانیون و چهره‌های سیاسی نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی باردیگر به بازخوانی حوادث سال ۸۸ پرداخته و ضمن محکوم کردن ناآرامی‌های آن سال و اعتراض‌های صورت‌گرفته از سوی موسوی و کروبی و دیگر معترضان، نسبت به وقوع «فتنه» مشابهی در سال ۹۸ خورشیدی هشدار دادند.

مقام‌های جمهوری اسلامی از اعتراضات معترضان به نتایج اعلام‌شده انتخابات ۸۸ با عنوان «فتنه» یاد می‌کنند.

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به صراحت اعلام کرد که «فتنه ۸۸ باز هم تکرارشدنی است» و علی‌محمد نائینی، از مشاوران فرمانده کل سپاه پاسداران، نسبت به «التهابات» سال آینده خورشیدی به دلیل برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و اعتراضات صنفی و کارگری در ایران هشدار داده است.

هشدارهای آنها پس از آن بیان می‌شود که علی خامنه‌ای نسبت به وقوع حوادثی در سال ۹۸ از سوی «دشمن» به مقام‌های کشور هشدار داد و از آنها خواست که «حواس‌شان» به این موضوع باشد.

معاون اول قوه قضائیه ایران نیز در سال‌روز ۹ دی، مدعی شد که عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس به آقای کروبی «کمک مالی می‌کردند».

این اظهارات با واکنش فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی مواجه شده و وی خطاب به اژه‌ای گفته به جای اتهام‌زنی «شجاعت محاکمه علنی» مهدی کروبی را داشته باشید.

این حملات به کروبی و موسوی در حالی صورت می‌گرد که آنها همراه با زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی از بهمن ماه سال ۸۹ و بدون برگزاری دادگاه در حصر خانگی به سر می‌برند.

در سال ۸۸ کمیته صیانت از آرای ستاد میرحسین موسوی گزارش تفصیلی خود را از «اسناد تقلب‌ها و تخلف‌های» مورد ادعا منتشر کرد.

اخیرا محمدرضا خاتمی، دبیر کل سابق حزب جبهه مشارکت، از «تقلب» در این انتخابات از طریق افزوده شدن هشت میلیون رای به کل آرا سخن گفته و به دلیل این سخنان به دادسرا احضار شده است.

براساس گزارش کمیته تعیین شده از سوی رهبران جنبش سبز برای بررسی وضعیت آسیب‌دیدگان اعتراض‌های پس از انتخابات، بیش از ۷۰ نفر در این اعتراض‌ها توسط نیروهای امنیتی و ضد شورش کشته شدند.

در همین حال وب‌سایت ندای سبز ایران پیش از این در گزارشی اعلام کرده بود که این کمیته گزارش‌هایی را درباره کشته شدن حدود ۳۰۰ نفر دریافت کرده بود اما به دلیل بازداشت اعضای آن موفق نشد آنها را بررسی کند.

منابع: کلمه و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG