لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۴

رئیس قوه قضائیه ایران: حوادث سال ۸۸ باز هم قابل تکرار است


صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه
صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه

رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی می‌گوید به دلیل «همکاری» عمدی یا غیرعمدی برخی با «دشمن»، حوادث سال ۸۸ در ایران «قابل تکرار» است.

صادق لاریجانی یک روز پس از سالروز تظاهرات حکومتی ۹ دی در واکنش به اعتراض‌ها نسبت به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸، در جلسه مسئولان عالی قضایی این موضوع را بیان کرده است.

وی گفته است حوادث سال ۸۸ که در ادبیات حکومتی جمهوری اسلامی از آن به عنوان «فتنه» نام برده می‌شود، «صرفا جنبه تاریخی ندارد، بلکه باید آن را در یک بستر مستمر و دائمی تحلیل کرد. جریان فتنه ۸۸ قابل تکرار است».

استدلال لاریجانی درباره «قابل تکرار بودن» این حوادث هم بدین صورت مطرح شده که «امروز هم دشمن به میدان آمده، ابزار درونی کشور را به کار می‌گیرد، عده‌ای فریب می‌خورند یا تعمدا با دشمن همراهی می‌کنند و به این ترتیب ظرفیت تکرار چنین حوادثی همچنان وجود دارد».

سخنان وی را می‌توان در ادامه هشدارهای رهبر جمهوری اسلامی و برخی دیگر از مقام‌های عالی‌رتبه نظامی و غیرنظامی جمهوری اسلامی نسبت به احتمال وقوع حوادثی در سال ۹۸ از سوی به گفته آنها، «دشمن» ارزیابی کرد.

روز یکشنبه نیز علی‌محمد نائینی، از مشاوران فرمانده کل سپاه پاسداران، نسبت به «التهابات» سال آینده خورشیدی به دلیل برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و اعتراضات صنفی و کارگری در ایران هشدار داده بود.

وی گفته بود که «دشمنان» بر «فشارهای اقتصادی در حوزه‌های صنفی و کارگری تمرکز کرده‌اند».

گزارش خبرگزاری‌های ایران حاکی است رئیس قوه قضائیه ایران نیز در همین زمینه گفته که «امروز نسبت به گذشته، دشمن ابزارهای متنوع‌تر و بیشتری دارد و هزینه‌های کلان‌تری می‌کند».

لاریجانی از اینکه به گفته وی «امروز هم برخی در داخل همان اشتباهات گذشته را تکرار می‌کنند و دشمن را به تحقق رویاهایش امیدوار می‌سازند»، از کارگران و دانشجویان خواست که به گفته او، مراقب باشند «نردبان دشمن نشوند».

مقام‌های جمهوری اسلامی به طور کلی نگاه امنیتی به حرکت‌های صنفی دارند و با هرگونه حرکت خودجوش صنفی به ویژه در صورتی که جنبه اعتراضی نیز داشته باشند، به شدت برخورد می‌کنند.

آنها از جمله به تحرکات صنفی کارگران، معلمان و دانشجویان بسیار حساس هستند و سال‌هاست که فعالان صنفی این سه قشر را بازداشت کرده و محاکمه و زندانی می‌کنند.

هشدارهای صادق لاریجانی نیز پس از اعتراضات دامنه‌دار کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، فولاد اهواز و اعتراضات دانشجویی اخیر در دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد به دلیل واژگونی یک اتوبوس متعلق به این دانشگاه و کشته شدن ۱۰ دانشجو بیان می‌شود.

امروز نیز بدنبال یک فراخوان در فضای مجازی، باوجود جو امنیتی شدید، تجمعی اعتراضی در خیابان انقلاب حوالی دانشگاه تهران برگزار شد که مقام‌های وزارت کشور ایران آن را «غیرقانونی» خواندند.

اولین‌بار پس از اعتراض‌های صنفی کارگران در زمستان سال ۹۶ این رهبر جمهوری اسلامی بود که «دشمنان» را متهم کرد تلاش می‌کنند «رکودی، لنگی‌ای از سوی کارگران به وجود بیاورند یا کارگرها را به این کار وادار کنند».

خامنه‌ای بدون اشاره به حرکت‌های صنفی کارگران در مناطق مختلف ایران در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزدها و حق بیمه برای مدت طولانی، اخراج‌ها و یا دستمزدهای زیر خط فقر و برخوردهای امنیتی و قضایی با فعالان و تشکل‌های کارگری در سالیان اخیر، افزوده بود که «کارگران در طول این سال‌ها همیشه مقاومت کرده‌اند، همیشه ایستاده‌اند، همیشه با بصیرت، دست دشمن را رد کرده‌اند».

منابع: ایلنا، تسنیم و رادیو فردا/ ب.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG