لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۲۸

خامنه‌ای: ممکن است آمریکا نقشه را برای سال ۹۸ کشیده باشد؛ حواس‌تان را جمع کنید


آیت‌الله علی خامنه‌ای روز چهارشنبه ادعا کرد که ایران توانسته است بر پروژه آمریکا برای تغییر حکومت در ایران با عنوان «تابستان داغ» غلبه کند، اما با این حال هشدار داد که همه باید حواس‌شان به «فریب‌کاری» آمریکا باشد: «ممکن است نقشه را برای سال ۹۸ کشیده باشند.»

رهبر جمهوری اسلامی در عین حال در بخشی دیگر از سخنان خود چنین نظر داد که ایالات متحده دیگر «نقشه‌ای» ندارد که از طریق آن بتواند به ایران «ضربه» بزند.

به نظر می‌رسد ارزیابی مقامات جمهوری اسلامی این است که دولت دونالد ترامپ «پروژه تغییر رژیم» در ایران را به راه انداخته و در پی آن بوده یا هست که جمهوری اسلامی را در آستانه ۴۰ سالگی برکنار کند.

بررسی گزارش رسانه‌های حکومتی ایران در دست‌کم ده ماه گذشته نشان می‌دهد که در پی اعتراضات دی‌ماه سال گذشته و حمایت دولت آمریکا از جمله دونالد ترامپ از این اعتراضات، مقامات ایران این اتفاقات را به معنای آغاز طرحی تفسیر کرده‌اند که هدف نهایی آن تغییر رژیم خواهد بود.

انتصاب جان بولتون در کاخ سفید و آغاز به کار گروه اقدام زیر نظر برایان هوک هم این تفسیر را در ذهن مقامات ایرانی تقویت کرده است.

از جمله این گزارش‌های حکومتی می‌توان به اظهارات غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران، اشاره کرد که در آبان‌ماه گفته بود جمهوری اسلامی در «شرایط تهدید ویژه‌ای» در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب قرار دارد.

جلالی با اشاره به آن چه «نقشه کوتاه‌مدت» آمریکا برای «براندازی» جمهوری اسلامی توصیف کرده بود، افزوده بود:‌ «ایران در نیمه نخست بازی در کلیدواژه تابستان داغ پیروزمند بیرون آمده و در نیمه دوم بازی در فصل پاییز و زمستان نیز با پیروزی و سربلندی بیرون خواهد آمد.»

پیش از این مقام، تلویزیون انگلیسی‌زبان ایران یعنی پرس‌تی‌وی در تابستان خبر شکست پروژه «تابستان داغ» را از قول «تحلیل‌گران» داده بود.

در همین زمینه آیت‌الله علی خامنه‌ای روز چهارشنبه در دیدار با شماری از خانواده‌های جنگ میان ایران و عراق و جنگ داخلی سوریه گفت:‌ «نقشه‌ آمریکا مقابل ملت ایران لو رفته است و دیگر نقشه‌ای که بتوانند ضربه بزنند ندارند؛ هر کاری می‌توانسته‌اند کرده‌اند.»

وی «نقشه‌» آمریکا در ایران را بدین صورت معرفی کرد که می‌خواهند «به کمک تحریم و کارهای ضد امنیتی در کشور ما اختلاف و جنگ داخلی و مشکلات ایجاد کنند. این‌ها همه‌ تلاش‌شان را کرده‌اند.»

به اعتقاد آقای خامنه‌ای، «به کوری چشم» آمریکا و با وجود اظهارات مقام‌های آنها مبنی بر این که «ایران تابستان داغی خواهد داشت و ۴۰ سالگی را نمی‌بیند»، تابستان امسال «یکی از بهترین تابستان‌ها بود.»

اظهارات وی در حالی بیان می‌شود که روند افزایش فزاینده قیمت دلار که از بهار سال جاری آغاز شده بود، در تابستان امسال به اوج خود رسید و موجب افزایش قیمت کالاهای اساسی در ایران شد و شهروندان را در تنگنا قرار داد.

در روزهای اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی اعلام کرد که تنها در تهران، در فاصله بهار تا تابستان، خط فقر ۱۱ درصد افزایش یافته است.

تجمعات متعدد کارگران، معلمان و بازنشستگان در ماه‌های اخیر نیز که به دنبال تحت تاثیر قرار گرفتن اقتصاد ایران در پی افزایش قیمت دلار صورت گرفت نیز از دیگر معضلات کشور بوده که همچنان ادامه دارد.

با این حال به گفته رهبر جمهوری اسلامی، «ملت ایران ۲۲ بهمن امسال، ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی را با شکوه بسیار برگزار خواهد کرد.»

وی در عین حال به مردم ایران هشدار داد که مراقب «فریب» آمریکا در سال جاری باشند و افزود: «این که آمریکایی‌ها گفتند در سال ۹۷ چنین و چنان می‌کنیم، ممکن است فریب باشد؛ ممکن است در سال ۹۷ جنجال بکنند و نقشه را برای سال ۹۸ کشیده باشند. همه، حواس‌شان را جمع کنند.»

وی به همه «جوان‌ها و مجموعه‌های گوناگون و جریان‌های سیاسی» توصیه کرد که «مراقب باشند به دشمن پهلو ندهند و میدان را برای دشمن آماده نکنند.»

او همچنین خواستار «تقویت تولید داخلی» برای رفع مشکلات اقتصادی مردم شده و هیچ اشاره‌ای به تاثیر تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد ایران که پس از خروج این کشور از توافقنامه برجام رخ داده، نکرده است.

رهبر جمهوری اسلامی بدون اشاره به فرد خاصی، خطاب به «مسئولین» هم گفت: «تلاش‌شان را مضاعف کنند و مواظب باشند فریب زبان‌بازی دشمن را نخورند و دشمن خبیثی که از در بیرونش می‌کنند، از پنجره داخل نشود.»

«آمریکا و سعودی‌ها جنایتکارند و دست‌شان در یک کاسه است»

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنانش، دولتمردان آمریکا را به «پول‌پرستی و حق‌کشی و بی‌اعتنایی به جان و مال انسان‌ها» متهم کرد و از آنها در کنار رهبران عربستان سعودی به عنوان «جنایتکار» نام برد.

وی خطاب به مردم ایران گفت: «اگر می‌خواهید آمریکا را درست بشناسید به دولتمردان آمریکا و رئیس‌جمهور آمریکا نگاه کنید. این‌ها با صراحت، آن چهره‌ زشت آمریکا را آشکار کردند.»

خامنه‌ای آمریکا را «دشمن خبیثی» نامید که «دستش با صهیونیست‌ها و مرتجعین منطقه در یک کاسه است» و افزود: «امروز کسانی در دنیای اسلام، پیمان دوستی با دشمن بسته‌اند.»

وی عربستان سعودی را به «جنایت» در یمن متهم کرد و گفت: «خادم حرمین شریفین باید اشداء علی الکفار باشد؛ این‌ها اشداء علی الیمن و اشداء علی البحرین هستند. این، خشم الهی را برمی‌انگیزد.»

رهبر جمهوری اسلامی در انتقادهای خود از عربستان سعودی، تنها به یمن و بحرین اشاره کرد و هیچ سخنی از قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار این کشور که در سفارت عربستان در ریاض به قتل رسید، نگفت.

خصومت میان ایران و عربستان که پس از کشته‌ شدن شماری از زوار ایرانی در منا و حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در ایران افزایش یافته، در ماه‌های اخیر عریان‌تر شده است.

مقام‌های دو کشور از تندترین عبارات برای انتقاد از عملکرد یکدیگر استفاده می‌کنند و اتهامات مختلفی به همدیگر نسبت می‌دهند.

منابع: پایگاه اطلاع‌رسانی علی خامنه‌ای، تسنیم و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG