لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۵

ظریف: «گروه اقدام» به دنبال اقدام مشابه کودتای ۲۸ مرداد علیه ایران است


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران

وزیر خارجه ایران می‌گوید «گروه اقدام» که از سوی وزارت خارجه آمریکا تشکیل شده است، قصد «سرنگونی» جمهوری اسلامی را دارد اما «شکست» خواهد خورد.

محمدجواد ظریف این موضوع را در صفحه توئیتر خود و در شصت‌وپنجمین سالگرد واقعه ۲۸ مرداد -که منجر به سرنگونی دولت محمد مصدق شد- منتشر کرده است.

بدنبال خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، گروه ویژه‌ای را در وزارت خارجه برای همکاری و اجرای سیاست‌های واشینگتن در رابطه با تهران تشکیل داده است.

وزیر خارجه ایران با مقایسه واقعه ۲۸ مرداد سال ۳۲ و بازگشت دوباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران، نوشته که تهران اجازه «تکرار تاریخ» را نخواهد داد.

آقای ظریف توئیت کرده که «۶۵ سال پیش در چنین روزی، آمریکا دولت مردمی و دمکراتیک دکتر مصدق را سرنگون کرد، دیکتاتوری را دوباره حاکم کرد و مردم ایران را برای ۲۵ سال بعد از آن تحت استیلای خود قرار داد».

وی با اشاره به تشکیل «گروه اقدام» در وزارت خارجه آمریکا نیز نوشته که این گروه هم «از طریق فشار، دروغ‌پردازی و عوام‌فریبی خیال انجام اقدام مشابهی دارد. دوباره هرگز».

در روزهای اخیر، برایان هوک، مسئول ویژه رسیدگی به امور ایران در وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفته هدف کارزارِ فشار حداکثری اقتصادی علیه ایران این است که دسترسی این کشور به منابع مالی خود برای تامین هزینه‌های تروریسم و برنامه موشکی‌اش را قطع کند.

به گفته وی، «گروه اقدام»، کار هماهنگ کردن اقدامات در قبال ایران را در کلیه وزارتخانه‌ها و نهادهای زیر مجموعه دولت آمریکا به عهده خواهد داشت.

آقای هوک در ماه‌های اخیر مذاکراتی را با کشورهای اروپایی به منظور تغییر توافق هسته‌ای با ایران انجام داده بود که بی‌نتیجه ماند و در نهایت دونالد ترامپ که خواستار دستیابی به توافق دیگری با ایران است، آمریکا را از برجام خارج کرد.

با آنکه کشورهای اروپایی امضاکننده برجام و نیز اتحادیه اروپا بارها از تعهد خود به این توافقنامه بین‌المللی سخن گفته‌اند، اما محمدجواد ظریف می‌گوید «اروپا هنوز برای هزینه کردن آماده نشده است».

باوجود وعده‌های مقام‌های اروپایی مبنی بر تلاش برای ادامه رابطه اقتصادی با ایران و حفظ شرکت‌های خود از مجازات‌های آمریکا، شرکت‌های بزرگ اروپایی در طول ماه‌های اخیر یک به یک از ایران خارج شده‌اند.

آقای ظریف در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان در این زمینه گفته که اروپایی‌ها از زمان خروج آمریکا از برجام، «برخی اقدامات عملی از جمله اجرایی کردن مقررات مسدود کننده و مجوز بانک سرمایه‌گذاری اروپا را انجام داده‌اند {که} از نگاه ما این اقدامات بیش از آنکه اقدام عملیاتی باشد اعلام موضع است».

وی به صراحت اعلام کرده که «هر چند آنها حرکت رو به جلو داشته‌اند اما اعتقاد ما این است که اروپا هنوز برای هزینه کردن آماده نشده است».

به گفته وزیر خارجه ایران، «اراده سیاسی اروپا زمانی قابلیت پاسخگویی از جانب ایران را پیدا می‌کند که با اقدامات اجرایی همراه شود».

وی با اشاره به اینکه اروپایی‌ها «کارها را تا حدی جلو برده‌اند»، اضافه کرده که «اما آن اندازه کافی نبوده، و از این رو ما اروپایی‌ها را از اقداماتی که مورد انتظارمان است مطلع کرده‌ایم».

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز پیش از این گفته بود که کشورهای اروپایی «توقع دارند» هم تحریم‌ها باقی بماند و هم محدودیت‌های هسته‌ای.

وی ضمن تعیین شروطی از جمله «تضمین تجارت با ایران از سوی بانک‌های اروپایی» و «تضمین فروش کامل نفت ایران»، برای ادامه پایبندی تهران به برجام، گفته بود که اگر اروپایی‌ها در پاسخگویی به مطالبات مطرح شده تعلل کردند، حق جمهوری اسلامی برای آغاز فعالیت‌های هسته‌ای محفوظ است.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران تیرماه دربارهٔ پیشنهاد نفتی ارائه شده در بسته اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای برجام گفته بود «من هنوز این پیشنهاد را ندیده‌ام اما همکاران وزارت امور خارجه آن را دیده و در ظاهر از جزئیات آن چندان راضی نبوده‌اند».

منابع: توییتر محمدجواد ظریف، باشگاه خبرنگاران جوان و رادیو فردا؛ ب.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG