لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۲۴

وزیر خارجه آمریکا از تشکیل «گروه اقدام ایران» خبر داد


مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا در کنار برایان هوک نماینده ویژه امور ایران
مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا در کنار برایان هوک نماینده ویژه امور ایران

به دنبال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای وین و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، گروه ویژه‌ای را در وزارت خارجه برای همکاری و اجرای سیاست‌های واشینگتن در رابطه با تهران تشکیل می‌دهد.

خبر تشکیل این «گروه اقدام» را آقای پومپئو روز پنج‌شنبه ۲۵ مرداد اعلام کرد که مسئول بازبینی و نظارت بر اجرای همه سیاست‌های آمریکا در ارتباط با ایران خواهد بود.

وی در اظهارات روز پنج‌شنبه خود جمهوری اسلامی را به سال‌ها خشونت علیه آمریکا و متحدان آن و حتی خود مردم ایران متهم کرد.

مایک پومپئو همچنین با اشاره به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران هدف از آن را بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای و تغییر رفتارهای خشونت‌آمیز جمهوری اسلامی در خارج از مرزهای ایران عنوان کرد و ضمن اظهار همبستگی با مردم ایران که برای سال‌هاست در «رنج به‌سرمی‌برند»، ابراز امیدواری کرد که به زودی توافق دیگری حاصل آید.

با این حال وزیر خارجه آمریکا تاکید داشت که دستیابی به این توافق تنها در پی تغییر رفتار عمده جمهوری اسلامی در داخل و خارج مرزهای ایران ممکن است.

مایک پومپئو سپس در ادامه این نشست خبری اعلام کرد که برایان هوک، مدیر برنامه‌ریزی سیاسی وزارت خارجه آمریکا، به عنوان نماینده ویژه امور ایران، ریاست «گروه اقدام ایران» را به عهده خواهد داشت.

آقای هوک در ماه‌های اخیر مذاکراتی را با کشورهای اروپایی به منظور تغییر توافق هسته‌ای با ایران انجام داده بود که بی‌نتیجه ماند و در نهایت دونالد ترامپ که خواستار دستیابی به توافق دیگری با ایران است، آمریکا را از برجام خارج کرد.

برایان هوک نیز در این نشست خبری گفت: «حکومت ایران همواره عاملی برای بی‌ثباتی و خشونت بوده است. استراتژی جدید (دولت آمریکا) به همه ابعاد تهدیدهای ایران پاسخ خواهد داد و نهاد جدید "گروه اقدام ایران" بر اجرای این استراتژی متمرکز خواهد بود.»

وی اضافه کرد که کارشناسان و نخبگان امور روابط بین الملل در وزارت خارجه و دیگر وزارتخانه‌های دولت آمریکا در این نهاد حضور خواهند داشت.

برایان هوک در ادامه اظهار داشت: «دولت آمریکا به تلاش‌های خود برای ایجاد اجماع گسترده در سطح بین المللی ادامه می‌دهد و من روز گذشته در لندن بودم و با شماری از مقام‌های ارشد بریتانیا، آلمان و فرانسه مذاکرات سازنده‌ای داشتم.»

وی سپس تصریح کرد: «تلاش خواهیم کرد در عرصه بین المللی با همپیمانان و متحدان مان همکاری‌ها را بیشتر کنیم و در مسائل مورد اختلاف به اجماع برسیم.»

آقای هوک در نهایت گفت: «من در دوران خدمتم در عرصه سیاست خارجی در خصوص ایران فعالیت کردم و در سال ۲۰۰۶ وقتی جان بولتون سفیر آمریکا در سازمان ملل بود به عنوان مشاور وی فعالیتم را آغاز کردم و از وزیر خارجه مایک پومپئو به خاطر اعتمادی که به من داشت تشکر می‌کنم.»

ایران در ماه‌های اخیر با بحران اقتصادی شدیدی مواجه بوده به طوری که قیمت دلار آمریکا با افزایشی هفت تا هشت هزار تومانی به حدود دوازده هزار تومان نیز رسیده است.

شرایط نابه‌سامان اقتصادی در کنار نارضایتی‌های سیاسی و اجتماعی منجر به اعتراضات گسترده‌ای در ایران شده که کلیت حکومت جمهوری اسلامی را نشانه رفته است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اما مذاکره با آمریکا را در شرایط فعلی ممنوع اعلام کرده و گفته که اشتباه کرده که اجازه مذاکرات پیشین را نیز داده است.

XS
SM
MD
LG