لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۲

تجمع اعتراضی و جو امنیتی در خیابان انقلاب تهران


در شبکه‌های اجتماعی از بامداد دوشنبه ویدئوهایی در حال انتشار بوده است که حکایت از برگزاری تجمعی اعتراضی در خیابان انقلاب در حوالی دانشگاه تهران دارد.

در تجمع خیابان انقلاب شعار «مسئول بی‌کفایت استعفا استعفا» شنیده می‌شود. در این ویدئوها همچنین شعار «نترسید نترسید ما همه باهم هستیم» به گوش می‌رسد.

در توضیح برخی ویدئوها نیز آمده است که جو بسیار امنیتی است و معترضان در طول خیابان انقلاب در حال جابه‌جایی هستند.

معاون فرمانداری تهران: هیچ دستگیری گزارش نشده است​

عبدالعظیم رضایی، معاون سیاسی امنیتی فرمانداری تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، روزد دوشنبه معترضان خیابان انقلاب را «فرصت‌طلب» لقب داد و گفت: «این تجمع غیرقانونی بوده و البته شرایط تحت کنترل است.»

او با اشاره به این‌که «در چند روز گذشته تجمعاتی در داخل دانشگاه آزاد به دلیل اتفاق تاثربرانگیز برای دانشجویان این دانشگاه، برگزار شده‌است»، اظهار کرد: «این تجمعات نیازی به مجوز فرمانداری یا استانداری نداشت زیرا داخل دانشگاه برگزار شده‌است. اما امروز برخی افراد فرصت‌طلب در مقابل دانشگاه تهران تجمعات پراکنده‌ای داشتند.»

وی ادامه داد: «این تجمعات پراکنده بدون مجوز برگزار شد و بنابراین غیرقانونی بود. مشخص بود دست‌هایی در کار است تا فضا ناآرام شود ولی تعداد تجمع‌کنندگان بسیار اندک بود و در حال حاضر نیز به پایان رسیده‌است.»

رضایی در پاسخ به این پرسش که آیا امروز تجمع‌کنندگان دستگیر شده‌اند؟ گفت: هیچ دستگیری گزارش نشده است. او شمار تجمع‌کنندگان روز دوشنبه در خیابان انقلاب را «۳۰-۲۰ نفر» دانست که با تصاویر و ویدئوهای قابل مشاهده در شبکه‌های اجتماعی در تضاد است.

هشدار فرمانده نیروی انتظامی

در همین حال خبرگزاری مهر روز دوشنبه نوشت که فرمانده نیروی انتظامی در مورد برخی فراخوان‌ها در فضای مجازی برای تجمع دانشجویان مقابل دانشگاه تهران گفت: «هرگونه تجمع نیازمند مجوز است.»

در این خبر به هویت فراخوان‌دهندگان اشاره‌ای نشده اما در برخی کانال‌های شبکه‌های اجتماعی فراخوان‌هایی در این باره دیده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، در حاشیه همایش عمومی فرماندهان و مدیران فرماندهی انتظامی تهران بزرگ درباره تجمع در برابر دانشگاه تهران گفت: «دانشجویان باید این را بدانند که برگزاری هرگونه تجمعی نیازمند اخذ مجوز از وزارت کشور است.»

این اظهارات حسین اشتری همچنین در حالی بیان می‌شود که با گذشت نزدیک به چهار دهه از عمر جمهوری اسلامی، تاکنون به هیچ حزب یا تشکل منتقد سیاسی یا مدنی که قصد برگزاری تجمعات یا راهپیمایی مسالمت‌آمیز داشته‌اند، مجوزی داده نشده‌است.

این تجمع پس از آن شکل می‌گیرد که اعتراضات دو روز اخیر در واحد علوم دانشگاه آزاد تهران خبرساز شده‌است.

تجمع اعتراضی دانشجویان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، روز یکشنبه نیز برای دومین روز متوالی ادامه داشت.

این تجمع اعتراضی در اعتراض به عدم پاسخگویی مسئولان این دانشگاه در برابر حادثه واژگونی اتوبوس صورت گرفته و تصاویر و گزارش‌هایی از آن در شبکه‌های اجتماعی نیز منتشر شده است.

در حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان در محوطه دانشگاه علوم و تحقیقات در روز سه‌شنبه چهارم دی ماه، ۱۰ تن کشته و ۲۸ نفر زخمی شدند.

در ابتدا مسئولان دانشگاه آزاد دلیل واژگونی اتوبوس را سکته راننده اعلام کردند که بلافاصله از سوی مسئولان اورژانس تهران رد شد و تایید چنین ادعایی به نظر تخصصی پزشکی قانونی موکول شد.

پس از آن در خبرها آمد که این اتوبوس که ۲۰ روز پیش از حادثه به سرویس‌های این دانشگاه اضافه شده بود، معاینه فنی نداشته است.

در روزهای اخیر علی‌محمد نائینی، از مشاوران فرمانده کل سپاه پاسداران، که به مناسبت سال‌روز تظاهرات حکومتی نهم دی‌ماه علیه معترضان به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ در ایلام سخن می‌گفت، پیش‌بینی کرد که در سال ۹۸ «دو التهاب اساسی» در ایران به وقوع بپیوندد.

وی گفت: در سال آینده «انتخابات مجلس را داریم که باید گفت انتخابات نقش کاتالیزور برای فراهم کردن زمینه نافرمانی مدنی را دارد. از طرف دیگری (دشمنان) بر فشارهای اقتصادی در حوزه‌های صنفی و کارگری تمرکز کرده‌اند».

اشاره وی به اعتراضات گروه‌های مختلف صنفی از جمله فرهنگیان و کارگران در ایران است که در سال جاری در شهرهای مختلف کشور، بارها بدلیل وضعیت نامناسب معیشتی خود دست به تجمع و تحصن زده‌اند.​

فراخوان برای تجمع اعتراضی روز دوشنبه در خیابان انقلاب در برخی کانال‌های تلگرامی دیده می‌شود و پیام‌رسان تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی همواره از راه‌های ارتباطی مهم بین شهروندان ایرانی بوده‌اند.

حمیدرضا ضیایی‌پرور، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اخیراً با اشاره به شمار ۴۰ تا ۴۵ میلیون نفری کاربران ایرانی شبکه پیام‌رسان «تلگرام»، گفت: «در واقع رسانه ملی ایران تلگرام است.»

با استفاده از مهر، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا / پ.پ
XS
SM
MD
LG