لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۲۱

موسوی درباره درخواست مستقیم کمک از آمریکا: درخواست ما عمومی است


سخنگوی وزارت خارجه ایران بامداد دوشنبه به اظهارات اخیر رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر این‌که دولت آمریکا از ایران مستقیماً درخواستی جهت رفع تحریم برای مقابله با کرونا نداشته واکنش نشان داد.

عباس موسوی، در نخستین نشست خبری ویدئوکنفرانسی خود با خبرنگاران با تاکید بر اینکه حکومت ایران «درخواستی از آمریکا برای ارسال کمک‌های پزشکی» نداشته است، گفت «درخواست ما عمومی است و رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه اعلام کرده‌اند این تحریم‌ها را نمی‌پذیرند و غیرقانونی است.»

او افزود محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، «به دبیرکل سازمان ملل و همتایان خود نامه نوشته و دیوان لاهه هم رای داده و آمریکا را مکلف کرده حداقل تحریم‌های انسان‌دوستانه را بردارد. اینها نشان می‌دهد ایران درخواست خود را مطرح کرده است.»

وی گفت اقدامات ایران نشان می‌دهد که «ایران تحریم‌های آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسد و خواهان برچیدن آنهاست».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز پنجشنبه ۱۴ فروردین در پاسخ به پرسشی در خصوص کاهش تحریم‌های ایران برای مقابله با ویروس کرونا، گفت تهران چنین درخواستی را از واشینگتن نکرده است که اجازه داده شود، تجهیزات پزشکی به ایران ارسال شود.

یک خبرنگار در نشست خبری روزانه در کاخ سفید از دونالد ترامپ پرسید آیا موضوع کاهش تحریم برای ارسال تجهیزات پزشکی به ایران را بررسی می‌کنید؟

رئیس‌جمهوری آمریکا در پاسخ گفت: «آنها چنین درخواستی از ما نکرده‌اند که ما چنین کاری بکنیم. اگر آنها خواهان ملاقات باشند، ما هم علاقه‌مندیم و علاقه داریم همه مسائل را حل و فصل کنیم، اما تردید دارم (آنها چنین کاری بکنند)».

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، بامداد دوشنبه دربارهٔ اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر اینکه ایران برای رفع تحریم‌ها تماس نگرفته است، مقامات ایالات متحده را به «سردرگمی» و «حاکمیت دوگانه» متهم کرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی در روزهای گذشته خواستار رفع تحریم‌ها به دلیل بحران جهانی کرونا شده بودند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، که آمریکا را به «ترور درمانی» متهم کرده، در توییتر خودش نوشت که رفتار آمریکا در این دوره مانند تروریسم بهداشتی است.

سخنان او واکنش مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را در روز ۱۱ فروردین به دنبال داشت و او خطاب به ظریف نوشت: «به دروغ گفتن پایان دهید... مقصر تحریم‌ها نیست. مقصر رژیم است».

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هم تاکید کرده است که تحریم‌های آمریکا شامل کالاهای بشردوستانه و پزشکی نمی‌شود.

او پیش از این خاطر نشان کرده بود که واشینگتن آماده است کمک یکصد میلیون دلاری به کشورهای مختلف از جمله ایران برای مبارزه با کرونا ارائه کند و کافی است تهران آن را بپذیرد.

ایران پیشنهاد کمک آمریکا را رد کرده است و آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز سوم فروردین گفت: «این جزو حرف‌های عجیب است ... اگر چیزی دارید و دست‌تان باز است صرف خودتان بکنید».

در همین حال، برخی کشورها و نهادهای بین‌المللی هم خواستار کاهش تحریم‌ها در شرایط کنونی شده‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، میشل باشله، کمیسر ارشد حقوق بشر سازمان ملل و همچنین چند کشور از جمله چین، روسیه و ونزوئلا خواهان رفع یا دست‌کم کاهش تحریم‌های آمریکا علیه ایران شده‌اند تا تهران بتواند با بحران کرونا مبارزه موثرتری انجام دهد.

در تازه ترین واکنش، سازمان دیده‌بان حقوق بشر از دولت آمریکا خواسته است که «برای تسهیل تحریم‌ها و گسترش مجوزهایش به موارد معاف از تحریم‌ها اقدام فوری انجام دهد تا دسترسی ایران به منابع بشردوستانه حیاتی در جریان این همه‌گیری را تضمین کند».

دولت آمریکا پیش از این اعلام کرده است که در طول دوران بحران کرونا برخی از شرکت‌های ایرانی بدون ممانعت اقدام به واردات کالاهای پزشکی کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG