لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۳۳

اینترنتی که ایلان ماسک به آمازون آورد، چگونه به نفع باندهای تبهکار شد


صحنه‌ای از یورش نیروهای پلیس برزیل به مقر معدنچیان غیرقانونی «اورو میل» در جنگل آمازون، که در جریان آن دستگاه‌های استارلینک نیز ضبط شد
صحنه‌ای از یورش نیروهای پلیس برزیل به مقر معدنچیان غیرقانونی «اورو میل» در جنگل آمازون، که در جریان آن دستگاه‌های استارلینک نیز ضبط شد

پلیس فدرال برزیل در حملات اخیر به باندهای تبهکار در منطقه آمازون تعداد زیادی دستگاه‌های استارلینک به غنیمت گرفت.

استارلینک که بخشی از شرکت «اسپیس‌ایکس» ایلان ماسک است، با کمک حدود چهار هزار ماهواره در جو زمین برای ساکنان مناطق دور افتاده، از جمله نواحی جنگلی آمازون و در عين حال برای ارتش و دولت اوکراین، ارتباط با شبکه اینترنت را فراهم می‌کند.

ولی شواهدی که نیروی انتظامی برزیل به دست آورده است نشان می‌دهد که باندهای تبهکار از جمله معدنچیان غیرقانونی در مناطق دورافتاده آمازون از دستگاه‌های متحرک اتصال به شبکه اینترنتی استارلینک برای هماهنگ‌کردن فعالیت‌های لجستیکی و دریافت هشدار قبل از بازرسی‌ها و حملات نیروهای انتظامی استفاده می‌کنند.

یک فرمانده نیروی انتظامی برزیل به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت که در حمله روز سه‌شنبه ۲۳ اسفند به پناهگاه یکی از خطرناک‌ترین باندهای معدنچیان غیرقانونی موسوم به «اورو میل»، علاوه بر مقداری طلا، جیوه و اسلحه و مهمات یک دستگاه متحرک ارتباط با استارلینک کشف شده است.

لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس‌جمهور جدید برزیل، اقدامات برای مقابله با تخریب زیست‌بوم جنگل‌های آمازون از جمله معادن و چوب‌بری غیرقانونی را تشدید کرده است. معدنچیان غیرقانونی که تعداد آن‌ها حدود ۲۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود علاوه بر به خطر انداختن زندگی مردمان بومی با شیوع بیماری و قحطی، با استفاده از جیوه برای تفکیک طلا در معادن، رودخانه‌های منطقه را هم آلوده می‌کنند.

باندهای تبهکار در منطقه آمازون از سال‌ها پیش از اینترنت استفاده می‌کردند ولی این کار بسیار پرهزینه و پر دردسر بود و معمولا ناگزیر می‌شدند آنتن‌های دائمی و سنگینی را در فاصله بسیار زیادی از پناهگاه خود نصب کنند که رهگیری و انهدام آن‌ها برای پلیس برزیل ساده بود.

ولی رسیدن استارلینک به برزیل در سال گذشته، ارتباطات را برای باندهای تبهکار در منطقه آمازون بسیار ساده کرده است. حمل دستگاه‌های متحرک ارتباط با استارلینک آسان است، سرعت تماس با آن مثل سرعت اینترنت در شهرهای بزرگ است و حتی در روزهای طوفانی نیز به خوبی کار می‌کند.

پوشش مناطق آمازون توسط شبکه اینترنتی استارلینک برای برزیل یک تحول مثبت و مهم تلقی می‌شد.

ایلان ماسک پارسال پس از دیدار با ژائیر بولسانارو، رئیس‌جمهور وقت برزیل، در توئیتی نوشت: «از سفر به برزیل برای راه‌اندازی استارلینک بسیار خوشحالم که حدود ۱۹ هزار مدرسه در مناطق روستایی و نظارت بر زیست‌بوم آمازون را ممکن خواهد کرد».

هیچ‌یک از طرح‌هایی که دولت قبلی برزیل و استارلینک از آن صحبت می‌کردند تاکنون اجرایی نشده است. شرکت «اسپیس‌ایکس»، مالک استارلینک، و وزارت ارتباطات برزیل هیچ توافقی امضا نکرده‌اند و به گفته این وزارتخانه، تاکنون فقط سه دستگاه استارلینک برای یک طرح آزمایشی یک ساله در مدارس منطقه آمازون نصب شده است.

گذشته از نصب دستگاه‌های استارلینک در چند هتل و مجموعه تفریحی دورافتاده و ساحلی که ظاهرا به کاسبی آن‌ها رونق داده است، به نظر می‌رسد که باندهای تبهکار بیش از همه از این فناوری سود برده‌اند.

یکی از مقامات ارشد اداره حفاظت از محیط زیست برزیل به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت: عوامل زیان‌بار به سرعت از این فناوری برای توسعه فعالیت‌های تبهکارانه خود استفاده کردند.

او افزود: «رهبران این باندها می‌توانند به راحتی و از راه دور فعالیت معادن غیرقانونی را هدایت و پنهان کنند».

یک مقام دیگر در این اداره خاطرنشان کرد که به رغم اقدامات دولت جدید برای سرکوب و بیرون راندن باندهای تبهکار از منطقه آمازون، استفاده آن‌ها از استارلینک ماموریت نیروی انتظامی و اداره حفاظت از محیط زیست را دشوار کرده است.

اداره حفاظت از محیط زیست برزیل به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت که در همکاری با نیروی انتظامی و سایر نهادهای دولتی در حال بررسی روش‌های فنی برای قطع ارتباط استارلینک در مناطق تحت کنترل باندهای تبهکار است.

شرکت «اسپیس ایکس» به سئوالات خبرگزاری آسوشیتدپرس در مورد استفاده باندهای تبهکار برزیلی از اینترنت استارلینک پاسخ نداد.

XS
SM
MD
LG