لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۹

واکنش‌ مدافعان حقوق مسلمانان به تایید فرمان مهاجرتی ترامپ


یک گروه مدافع حقوق مسلمانان در آمریکا می‌گوید تایید فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ از سوی دیوان عالی که طبق آن سفر اتباع چند کشور مسلمان به آمریکا ممنوع شده «پایان راه نیست» و گامی است در مسير انتخاب یک کنگره جدید که ملت آمریکا را در جهت متفاوتی هدایت کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ویلفردو روئیز، سخنگوی شورای روابط اسلامی آمریکا در فلوریدا، گفت مخالفان این ممنوعیت «اکنون به دنبال آن خواهند بود تا در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در ماه نوامبر نمایندگانی را انتخاب کنند که در مورد مهاجرت و حقوق مدنی دیدگاه متفاوتی داشته باشند.»

آقای روئیز افزود که اکثریت اعضای دیوان عالی «با نادیده گرفتن اظهار دونالد ترامپ علیه مسلمانان در طول کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ ترجیح دادند دشمنی او با مسلمانان را نادیده بگیرند.»

او گفت: «برخورد تعصب‌آمیز دونالد ترامپ باید برای اعضای دیوان عالی درست به اندازه مسلمانان آشکار می‌بود.»

یک وکیل حقوق مدنی نیز از تصمیم دیوان عالی آمریکا به شدت اظهار تاسف کرد.

لی گلرنت وکیل اتحادیه آزادی‌ های مدنی آمریکا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «این وضعیت نشان می‌دهد که بین تصمیم دیوان عالی و آنچه که به نظر آمریکایی‌ها عقل سلیم است، هیچ شباهتی وجود ندارد.»

دیوان عالی آمریکا روز سه‌شنبه دادخواست معترضان را که معتقدند دونالد ترامپ با این فرمان در مورد مسلمانان تبغیض قائل شده و از اختیارات قانونی رییس جمهور فراتر رفته است، رد کرد. ترامپ نیز از رای دیوان عالی آمریکا ابراز خرسندی کرده و در توییتر نوشته است: «دیوان عالی از [فرمان] ممنوعیت سفر ترامپ حمایت کرد. عالی.»

اما لی گلرنت با اعتراض به این رای عنوان کرد: «کاملا مشخص است که شخص رییس‌جمهور برخلاف توصیه‌های کارشناسان امنیتی چه دمکرات و چه جمهوری‌خواه که با این تصمیم مخالف بودند به خاطر مقاصد سیاسی این ممنوعیت را در مورد مسلمانان اعمال کرده است.»

او افزود هنوز برای تصمیم گیری در مورد اقدامات بعدی اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا در این زمینه زود است.

آسوشیتدپرس در گزارشی دیگر اظهارات یک ایرانی مقیم ایالات متحده را بازتاب داده که شرح می‌دهد فرمان مهاجرتی رئیس جمهوری آمریکا چه بار عاطفی بر دوش او گذاشته است.

مریم بهرامی‌پناه که اکنون با همسر خود ایالت میشیگان زندگی می‌کند گفته است که با رای دیوان عالی آمریکا او دیگر نمی‌تواند به ایران بازگردد تا با مادر خود که سکته کرده، دیدار کند.

او می‌گوید «بسیار غمگین» است: «نمی‌دانم چه کار باید بکنم. واقعا نمی‌دانم. حالا همه چیز صورت رسمی پیدا کرده و چاره‌ای سراغ ندارم.»

خانم بهرامی‌پور به خاطر کار همسر خود ویزای اچ‌-۴ آمریکا را دارد که به خویشان درجه یک کسانی که در آمریکا کار می‌کنند داده می‌شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید که سیاست مهاجرتی و روادیدی او برای «دفاع از کشور در مقابل تروریسم» ضروری است. دولت ایالات متحده در درخواست فرجامی که به دیوان عالی فرستاده‌ بود، گفته‌ بود فرمان اجرایی ترامپ «بر پایه امنیت ملی و مسائل مربوط به سیاست خارجی شکل گرفته و نه بر اساس نیت‌های دینی».

دیوان عالی آمریکا در حکم خود گفته مخالفان نتوانسته‌اند نشان دهند که این فرمان مغایر با قانون مهاجرت آمریکا یا متمم اول قانون اساسی این کشور درباره تبعیض میان ادیان است.

منبع: خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ش.ر-س.ن
XS
SM
MD
LG