لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۳

دیوان عالی آمریکا درباره قانونی بودن فرمان مهاجرتی ترامپ تصمیم می گیرد


دیوان عالی آمریکا
دیوان عالی آمریکا

دیوان عالی ایالات متحده آمریکا روز جمعه ۲۹ دی موافقت کرد تا موضوع قانونی بودن فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ در خصوص محدودیت برای ورود شهروندان چند کشور عمدتا مسلمان به آمریکا را مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش رویترز، دیوان عالی آمریکا ابتدا در ماه آوریل استدالال های وکلای دولت و مخالفان این فرمان را خواهد شنید و آنگاه در ماه ژوئن نظر نهایی خود را در خصوص قانونی بودن این فرمان اعلام می کند.

در سومین فرمان مهاجرتی که ۲۳ سپتامبر صادر شد ورود شهروندان ایران، لیبی، سوریه، یمن، سومالی چاد و کره شمالی و همچنین برخی از مقام‌های دولت ونزوئلا از ورود به خاک آمریکا منع شدند.

اما به دنبال حکم دادگاه فدرال علیه این فرمان، دیوان عالی آمریکا در چهارم دسامبر سال ۲۰۱۷ اجازه داد تا این فرمان تا زمان بررسی قانونی بودن آن، اجرا شود.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا می گوید، اجرای این فرمان برای محافظت از کشور در مقابل تروریسم ضروری است.

درهمین زمینه، راج شاه، یک سخنگوی کاخ سفید گفته است: ما اطمینان داریم که دیوان عالی نهایتا اقدام قانونی و ضروری رییس جمهوری برای امنیت مردم و اجرای استاندارهای ورود به کشور را تایید خواهد کرد.

مخالفان می گویند، این فرمان با تبعیض در مورد مسلمانان، قانون اساسی آمریکا را نقض کرده و چنین تبعیضی برخلاف قانون مهاجرت است.

این در حالی است که کاخ سفید گفته بود: این محدودیت های سفر برای امنیت کشور ما بسیار حیاتی هستند، چرا که براساس آنها مطمئن می شویم که جهت یکپارچگی سیستم مهاجرتی ما، دیگر کشور ها حداقل استانداردهای لازم را رعایت می کنند.

کاخ سفید همچنین اضافه کرده بود، این محدودیت ها براساس توانایی یا تمایل کشورها برای تبادل اطلاعات حساس مورد نیاز به منظور بررسی پیشینه افراد متقاضی روادید و همچنین ارزیابی تهدیدهای مرتبط با تروریسم اعمال شده است.

در نخستین فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ که در ژانویه سال گذشته صادر شد به طور موقت ورود شهروندان شش کشور عمدتا مسلمان و همچنین محدودیت پذیرش پناهجو ممنوع کرد، این فرمان مهاجرتی به علت صدور احکام شماری از دادگاه‌های فدرال و دخالت دیوان عالی این کشور به طور کامل به اجرا در نیامد.

با استفاده از گزارش های رویترز و رادیو فردا ؛ خ. ک.
XS
SM
MD
LG