لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۶

تعلیق سومین فرمان مهاجرتی ترامپ؛ وزارت دادگستری تقاضای تجدید نظر می کند


معترضان به فرمان مهاجرتی (عکس از آرشیو)
معترضان به فرمان مهاجرتی (عکس از آرشیو)

یک قاضی فدرال ایالت هاوایی آمریکا روز سه‌شنبه ۲۵ مهرماه سومین فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده را که قرار بود از روز چهارشنبه اجرایی شود، را متوقف کرد. وزارت دادگستری می‌گوید که علیه این حکم درخواست تجدیدنظر خواهد داد.

بر اساس فرمان اجرایی روز ۲۳ سپتامبر آقای ترامپ، شهروندان ایران، لیبی، سوریه، یمن، سومالی، چاد و کره شمالی و همچنین برخی از مقام‌های دولت ونزوئلا از ورود به خاک آمریکا منع شده بودند.

به گزارش رویترز این سومین فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ در خصوص منع ورود شهروندان شماری از کشورها به خاک آمریکا است. فرمان های قبلی با حکم دادگاه‌های فدرال تعدیل شده بودند.

ایالت هاوایی پیشتر علیه فرمان تازه مهاجرتی دونالد ترامپ شکایت کرده و گفته است، قوانین مهاجرتی فدرال کشور اجازه نمی دهدکه رییس جمهوری برای ورود شهروندان شش کشور در فرمان مهاجرتی تازه محدودیت ایجاد کند.

به گزارش رویترز، ایالت هاوایی در این شکایت، به ممنوعیت ورود شهروندان کره شمالی و ونزوئلا اعتراض نکرده است.

دریک واتسون، قاضی دادگاه فدرال آمریکادر حکمی به طور موقت اجرای فرمان مهاجرتی سوم دونالد ترامپ را که قرار بود بامداد فردا اجرا شود، متوقف کرده است.

کاخ سفید در بیانیه ای به این حکم قاضی فدرال اعتراض کرده و گفته است، این حکم به طور خطرناکی «معیوب» است و به تلاش های رییس جمهوری آمریکا برای تامین امنیت کشور لطمه می زند.

کاخ سفید در بیانیه خود تاکید کرده است: این محدودیت های سفر برای امنیت کشور ما بسیار حیاتی هستند، چرا که براساس آنها مطمئن می شویم که جهت یکپارچگی سیستم مهاجرتی ما، دیگر کشور ها حداقل استانداردهای لازم را رعایت می کنند.

کاخ سفید همچنین می گوید، این محدودیت ها براساس توانایی یا تمایل کشورها برای تبادل اطلاعات حساس مورد نیاز به منظور بررسی پیشینه افراد متقاضی روادید و همچنین ارزیابی تهدیدهای مرتبط با تروریسم اعمال شده است.

در همین زمینه، یان پرایر،سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا نیز در واکنش به این حکم دادگاه فدرال گفته است، این وزارتخانه هرچه سریعتر تقاضای تجدید نظر می کند.

سخنگوی وزارت دادگستری می گوید، حکمی که امروز صادر شد، نادرست بود و جایگاه تفکیک قوا را به درستی در نظر نگرفته است و این حکم ظرفیت بالقوه ای دارد که پیامدهای منفی و جدی برای امنیت ملی ما به همراه داشته باشد.

دونالد ترامپ در ژانویه سال جاری فرمانی در خصوص ممنوعیت موقت ورود شهروندان شش کشور عمدتا مسلمان و همچنین محدودیت پذیرش پناهجو صادر کرد،این فرمان مهاجرتی به علت صدوراحکام شماری از دادگاه‌های فدرال و دخالت دیوان عالی این کشور به طور کامل به اجرا در نیامد.

دیوان عالی آمریکا، بالاترین مرجع قضایی در این کشور، در ماه ژوئن، اعلام کرد، این فرمان مهاجرتی می بایست محدود اجرا شود وشهروندان این شش کشور که به نوعی دارای «پیوندی اصیل» با شهروندان آمریکایی یا شرکت هادر ایالات متحده هستند، از این فرمان به طور موقت معاف شوند.

XS
SM
MD
LG