لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۵

دادگاه تجدید نظر تعلیق اجرای فرمان مهاجرتی ترامپ را تمدید کرد


دونالد ترامپ می گوید، اجرای فرمان مهاجرتی برای افزایش امنیت کشور ضروری است.
دونالد ترامپ می گوید، اجرای فرمان مهاجرتی برای افزایش امنیت کشور ضروری است.

یک دادگاه تجديدنظر فدرال آمریکا پنجشنبه چهارم خردادماه تعلیق اجرای فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ را تمدید کرد. این در حالی است که جف سشنز، دادستان کل آمریکا در واکنش به این حکم گفته است، وزارت دادگستری در این باره به دیوان عالی شکایت خواهد کرد.

فرمان اجرایی دونالد ترامپ که ۱۶ اسفندماه سال گذشته صادر شد، مهاجرت و سفر شهروندان شش کشور با جمعیت عمدتا مسلمان به آمریکا را به طور موقت تعلیق می کرد. بر اساس این فرمان رئیس جمهوری آمریکا، ورود شهروندان کشورهای ایران، لیبی، سوریه، سومالی، سودان و یمن به ایالات متحده به مدت ۹۰ روز متوقف می شد.

اما دو دادگاه فدرال هاوایی و مریلند به طور جداگانه علیه این فرمان اجرایی رای دادند و آن را تعلیق کردند.

وزارت دادگستری آمریکا به حکم قاضی فدرال ایالت مریلند اعتراض کرد و پرونده در شعبه چهارم دادگاه تجدید نظر در ویرجینیا مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش آسوشیتدپرس، شعبه چهارم دادگاه تجدید نظر آمریکا در روز پنجشنبه چهارم خرداد با ۱۰ رای موافق در مقابل ۳ رای مخالف به تایید حکم دادگاه مریلند و علیه فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ رای داد.

راجر گریگوری، قاضی ارشد دادگاه تجدید نظر گفته است، هدف اصلی فرمان اجرایی این است که از ورود پیروان یک دین خاص به آمریکا جلوگیری کند.

وی تصریح کرده است چنین اقدامی خلاف قانون اساسی آمریکا است.

این در حالی است که جف سشنز، دادستان کل آمریکا در واکنش به این رای دادگاه تجدید نظر گفته است: وزارت دادگستری به شدت با این حکم مخالف است و تمام تلاش خود را برای دفاع از فرمان اجرایی دونالد ترامپ به کار خواهد بست.

دادستان کل آمریکا تصریح کرده است: حکم دادگاه تجدید نظر، مانع اقدامات و تلاش‌هابرای تقویت امنیت ملی می شود.

جف سشنز همچنین گفته است، شهروندان کشورهایی که دولت‌های آنها از تروریسم حمایت می کنند یا به تروریست‌ها پناه می دهند نباید بدون گزینش‌های سخت وارد امریکا بشوند.

دیوان عالی آمریکامتشکل از ۹ قاضی، عالی‌ترین مرجع قضایی این کشور محسوب می شود. زمانی که یکی از طرفین اختلاف از حکم دادگاه تجدید نظر ناراضی باشد می تواند به دیوان عالی شکایت کند، اما تنها در صورتی این پرونده مورد بررسی قرار می گیرد که قضات دیوان عالی با بررسی چنین پرونده‌ای موافقت کنند.

در حالی شعبه چهارم دادگاه تجدید نظر علیه فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ رای داده که پیشتر نیز شعبه نهم دادگاه تجدید نظر حکم مشابهی صادر کرد.

مخالفان این فرمان معتقدند که محدودیت‌های مهاجرتی درنظر گرفته شده در فرمان‌های ترامپ، تبعیض علیه مسلمانان است.

این در حالی است که دولت ترامپ می‌گوید در متن این فرمان به دین این شش کشور اشاره‌ای نشده است.

XS
SM
MD
LG