لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۲

دیوان عالی آمریکا جلسه بررسی فرمان مهاجرتی قبلی ترامپ را به تعویق انداخت‎


دیوان عالی ایالات متحده، پس از اعلام فرمان تازه‌ی محدودیت‌های سفری دونالد ترامپ در مورد هشت کشور، جلسه بررسی پرونده‌های مربوط به فرمان مهاجرتی پیشین او، که مانع از سفر شهروندان کشورهایی عمدتا مسلمان‌نشین می‌شد، را لغو کرد.

دونالد ترامپ یک روز پیش از حکم دادگاه عالی، فرمان تازه‌ای صادر کرد و موانع و محدودیت‌های تازه‌ای را برای شهروندان هشت کشور که قصد سفر به ایالات متحده دارند در نظر گرفت. ایران مانند فرمان پیشین در میان این کشورها است. چاد، کره شمالی و ونزوئلا نیز به فهرست افزوده شده‌اند.

قرار بود در ماه اکتبر، شاکیان فرمان نخست و مدافعان آن، شواهد و اظهارات خود در مورد «قانونی بودن» آن را در عالی‌ترین نهاد قضایی ایالات متحده مطرح کنند.

گزارش‌های اولیه پس از صدور فرمان تازه حاکی از آن بود که ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های اخیر ممکن است کار دادگاه عالی، که مشغول بازبینی فرمان قبلی بود، را با پیچیدگی‌هایی روبه‌رو کند.

بنا بر حکم دیوان عالی «ارائه شفاهی مستندات در مورد پرونده در تاریخ مقرر صورت نخواهد گرفت، و به تاریخ دیگری موکول می‌شود».

طرف‌های پرونده مربوط به فرمان قبلی، ترامپ در برابر پروژه بین‌المللی هم‌یاری پناهجویان و ترامپ در برابر هاوایی بودند. طرف‌ها قرار بود تا پنجم اکتبر مستندان خود را ارائه کنند و اظهارات طرف‌ها نیز قرار بود در همان ماه در دیوان عالی مطرح شود. تصمیم پیشین دیوان عالی این بود که تا زمان بررسی مستندات، بخش‌هایی از فرمان قبلی آقای ترامپ اجرا شوند.

مهلت مقرر در فرمان قبلی رئیس‌جمهوری آمریکا روز یکشنبه به پایان رسید. این فرمان که ورود اتباع شش کشور عمدتا مسلمان‌ را ممنوع می‌کرد، هم داخل و هم خارج از ایالات متحده با انتقادهایی روبه‌رو شد و مورد اعتراض قرار گرفت. دادگاه‌های ایالتی در آمریکا نیز اجرای آن را به عنوان نقض قانون اساسی و مقررات مربوط به مهاجرت مسدود کردند.

در فرمان تازه دو کشور کره شمالی و ونزوئلا کشورهای مسلمان‌نشین به شمار نمی‌روند و شمار بزرگی از شهروندان چاد نیز مسیحی یا غیرمسلمان هستند.

یکی از استدلال‌های مطرح‌شده در فرمان صادر شده در هشتم مارس این بود که با ترجیح یک دین بر دین دیگر عملاً قانون اساسی آمریکا نقض شده‌است. حال اما کارشناسان می‌گویند به چالش کشیدن فرمان جدید ریاست جمهوری در مراجع قضایی دشوارتر خواهد بود.

یکی از شعارهای اصلی دونالد ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی سال گذشته، منع موقت ورود مسلمانان به خاک آمریکا بود. دولت ایالات متحده در عین حال استدلال می‌کند که هدف از ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها، افزایش امنیت آن کشور و شهروندانش است. از سوی دیگر نهادهای مدافع حقوق مدنی و مهاجران فرمان پیشین و تازه را محکوم کرده و گفته‌اند این فرمان کم‌و‌بیش شبیه دستورات قبلی و «تبعیض‌آمیز» است.

در فرمان تازه گفته شده در بررسی روادید برای مسافران، صدور گذرنامه الکترونیک و انتقال داده‌های امنیتی در موارد خطرناک به آمریکا، از موضوعات اصلی‌ست. در این فرمان عراق و سودان از ممنوعیت‌ها کنار گذاشته شده‌ و چاد، ونزوئلا و کره شمالی به فهرست افزوده شده‌اند.

بنا بر دستور اعلام‌شده شهروندان ایرانی، چه به‌شکل مهاجر یا غیرمهاجر، فعلا از ورود به خاک آمریکا منع می‌شوند؛ به جز شهروندانی که روادید دانشجویی «اف» و «ام» و روادید مبادله «جی» دارند. ولی این افراد نیز باید به‌طور خیلی دقیق مورد بررسی قرار گیرند.

رویترز می‌گوید نمایندگان دادستان‌های کل در هاوایی، کالیفرنیا و نیویورک، ایالت‌هایی که به فرمان پیشین اعتراض کرده بودند، اعلام کرده‌اند در حال بررسی فرمان تازه هستند.

XS
SM
MD
LG