لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۸

اولین بیانیه دولت موازی در میانمار؛ دست‌کم ۱۲ کشته در اعتراضات روز شنبه


تجمع معترضان به کودتای نظامی اول فوریه در شهر یانگون میانمار
تجمع معترضان به کودتای نظامی اول فوریه در شهر یانگون میانمار

همزمان با اعلام موجودیت دولت موازی غیرنظامی در میانمار و وعده براندازی حکومت نظامیان، دست‌کم ۱۲ نفر از جمله یک کودک ۱۳ ساله در اعتراضات روز شنبه به‌دست نیروهای امنیتی کشته شدند.

قائم مقام و دیگر مقامات ارشد حزب «لیگ ملی دمکراسی» به رهبری آنگ سان سوچی که هم‌اکنون در خفا به سر می‌برند، روز شنبه ۲۳ اسفند برای نخستین‌بار با انتشار بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی فیسبوک، مردم میانمار را خطاب قرار دادند.

این حزب از قصد خود برای ایجاد دمکراسی فدرال و همچنین ملاقات رهبرانش با نمایندگان بزرگ‌ترین سازمان‌های مسلح قومی میانمار خبر داده‌اند. سازمان‌های یادشده هم‌اکنون مناطق وسیعی در سراسر کشور را در کنترل دارند.

رسانه‌ها و شاهدان عینی از میانمار نیز در همین روز از شلیک مستقیم نیروهای امنیتی به جمعیت معترضان به کودتای نظامی اول فوریه (۱۳ بهمن) در شهرهای مختلف خبر دادند.

در همین حال، رهبران آمریکا، هند، ژاپن و استرالیا بر لزوم احیای دموکراسی در میانمار تاکید کردند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک فعال مدنی ساکن ماندالای، دومین شهر پرجمعیت میانمار پس از یانگون، نوشت مقابله نیروهای امنیتی با «مردم غیرمسلح» شبیه عملیات در «منطقه جنگی» است.

از زمان وقوع کودتای نظامی علیه دولت آنگ سان سوچی، رهبر غیرنظامی میانمار (برمه سابق)، این کشور شاهد تظاهرات و ناآرامی‌های گسترده بوده است.

گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند از زمان وقوع کودتای روز اول فوریه تاکنون ۷۰ نفر در پی تيراندازی نیروهای امنیتی در جریان اعتراضات میانمار کشته شده‌اند.

نظامیان حاکم بر میانمار روز پنجشنبه آنگ سان سوچی را که در اولین روز کودتا همراه با تعداد کثیری از سیاستمداران بازداشت شد، به فساد مالی و دریافت رشوه متهم کرده‌اند.

بازرس حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه در جلسه شورای این نهاد ضمن رد ادعاهای حکومت نظامیان میانمار مبنی‌بر «رعایت حداکثر خویشتن‌داری» در مقابله با معترضان، خواستار اعمال فشار جامعه بین‌المللی با هدف لغو «مصونیت و عدم مسئولیت‌پذیری» فرماندهان ارتش میانمار شد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز و رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن
XS
SM
MD
LG