لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۰

اعتراض به «شکنجه و تجاوز» همزمان با سفر احمدی‌نژاد به نیویورک


محمود احمدی‌نژاد در حال سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل در سال گذشته
محمود احمدی‌نژاد در حال سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل در سال گذشته
کمپین مبارزه با «جنایت علیه بشریت» روز یک‌شنبه با انتشار فراخوانی از معترضان دعوت کرد تا در تجمعی برای «اعتراض به جنایت، شکنجه، تجاوز، و اعتراف‌گیری در ایران» که در نیویورک برگزار می‌شود شرکت کنند.

این کمپین بیش از یک ماه پیش از سوی جمعی از فعالان سیاسی و مدنی و حقوق بشری راه‌اندازی شد تا اقدامات حقوقی لازم برای دادگاهی کردن برخی مقام‌های جمهوری اسلامی در دادگاه بین‌المللی به جرم «جنایت علیه بشریت» را مهیا سازد.

دعوت اخیر این «کمپین» همزمان با سفر محمود احمدی‌نژاد تنها برنامه ایرانیان «معترض» در نیویورک در طول مدت حضور رئیس دولت جمهوری اسلامی نخواهد بود. پیش از این گروه‌های مختلفی برنامه و تجمع‌های هماهنگی را همزمان با سفر آقای احمدی‌نژاد به نیویورک تدارک دیده‌اند.

نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک روز پنج‌شنبه در حالی برگزار خواهد شد که محمود احمدی‌نژاد بار دیگر همچون سال‌های گذشته قصد دارد در این مجمع حضور یافته و سخنرانی کند.

«کمپین مبارزه با جنایت علیه بشریت» در فراخوان اخیر خود آورده است: «سرکوب‌های مداوم زمامداران جمهوری اسلامی چنان آشکار شده است که حتی علی خامنه‌ای - متهم اصلی این پرونده – نیز به اعمال شکنجه و جنایت در حمله به کوی دانشگاه و بازداشتگاه کهریزک اعتراف کرده است.»

این کمپین در بیانیه خود با اشاره به این که «نیروهای نظامی و شبه‌نظامی رژیم مردم را به خاک و خون کشیدند» می‌نویسد: «به جای محاکمه جنایتکاران، فرزندان دلیر ایران‌زمین را بازداشت کرده و در سلول‌های انفرادی شکنجه و مورد تجاوز قرار دادند.»

این کمپین با تأکید بر این که «درخواست» محاکمه «جنایتکاران» فراگیر شده است، به وعده برخی مقامات جمهوری اسلامی برای برخورد «قاطعانه با آنان» اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «اما به گمان ما امید بستن به بی‌دادگاه‌های رژیم برای اجرای عدالت آرزویی متحقق‌ناشدنی است.»

این کمپین در همین اطلاعیه خود که با امضای ٩۵ نفر از فعالان سیاسی و مدنی ومطبوعاتی منتشر شده از ایرانیان مقیم خارج از کشور دعوت کرده است تا «در مراسم اعتراضی یک‌روزه در ۲۶ سپتامبر ۲٠٠٩ (۴ مهر ۱۳۸۸) در شهر نیویورک حضور یابند».

این نشست روز شنبه هفته آینده از ساعت ۹ صبح تا چهار بعدازظهر در کلیسای «ریورساید» نیویورک و با سخنرانی افرادی چون عبدالکریم سروش، حمید دباشی و اکبر گنجی برگزار خواهد شد.

اما این تجمع تنها مراسم روزهای پیش رو نیست. در همین هفته گروه‌های مختلفی از ایرانیان مقیم آمریکای شمالی، از سواحل غربی کالیفرنیا تا جنوب تگزاس و واشینگتن و ساکنین نیویورک و کانادا به نیویورک خواهند آمد تا «بزرگ‌ترین تجمع اعتراضی سبز» در برابر دولت محمود احمدی‌نژاد را برگزار کنند.

گروه «رای من کجاست؟ نیویورک» یکی از سازمان‌دهندگان تجمعات اعتراضی در نیویورک، معترضان را به حضور در تجمعی اعتراضی در خارج از کشور نسبت به «جنایات اخیر و نقض حقوق بشر و شهروندی در ایران» دعوت کرده است.

این گروه در وب‌سایت خود پیام این حرکت اعتراضی را «درخواست از جامعه جهانی برای حمایت از حقوق بشر در ایران و رد سیاست‌های نظامی‌گرایانه در قبال ایران و اعلام انزجار از شکنجه، کشتار و تجاوز معترضان به نتایج انتخابات اخیر»اعلام کرده است.

از جمله برنامه تجمع‌های اعتراضی در نیویورک در روزهای ۲۲ تا ۲۴ سپتامبر در برابر سازمان ملل متحد، دفتر ایران در سازمان ملل و بر روی پل تاریخی بروکلین برگزار خواهد شد.

تجمع اعتراضی روز ۲۲ سپتامبر با عنوان «ایران زنده است» با پخش کلیپی کوتاه از وقایع اخیر ایران به همراه صدای ضبط شده اعتراض مردم داخل ایران بر صفحه نمایشی که از مردم شکل گرفته آغاز خواهد شد.

روز ۲۳ سپتامبر راه‌پیمایی بزرگ سبزها از برابر دفتر ایران که محل اقامت اصلی محمود احمدی‌نژاد خواهد بود به سمت ساختمان سازمان ملل انجام می‌شود.

هنگام سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در سازمان ملل نیز تجمع اعتراضی در برابر ساختمان سازمان ملل ادامه خواهد داشت.

روز ۲۴ سپتامبر طومار سبز در امتداد پل تاریخی بروکلین برافراشته خواهد شد که مکانی توریستی و تاریخی است و مورد توجه فراوان گردش‌گران. این طومار سبز پیش از این در کنار برج ایفل در شهر پاریس به نمایش گذاشته شده بود.

در همین روز سخنرانان مختلف نیز به سخنرانی خواهند پرداخت.

نیویورک در حالی قرار است در روزهای آینده به دست طرفداران جنبش سبز ایران سبز شود که پیش از این و پس از حوادث پس از انتخابات شاهد برگزاری تجمع‌های اعتراضی فراوانی بوده است.

از جمله اعتصاب غذای سیاسی روشنفکران و دانشگاهیان در برابر ساختمان سازمان ملل که پوشش رسانه‌ای وسیعی داشت و مورد توجه محافل روشنفکری دنیا قرار گرفت.

از زمان روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد و مواضع «جنجال‌برانگیز» وی در زمینه موضوعات خارجی، سفرهای رئیس دولت جمهوری اسلامی به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل که هر ساله در این روزها برگزار می‌شود با سر و صدای بسیاری همراه شده است.

محمود احمدی‌نژاد روز سه‌شنبه همین هفته سفر خود به نیویورک را آغاز خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG