لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۵

۳۲۰ فعال مدنی: نوبل صلح نرگس محمدی، فرصتی برای جنبش «زن، زندگی، آزادی»


عکس از ریحانه طراوتی
عکس از ریحانه طراوتی

کانون مدافعان حقوق بشر ایران در پیامی تاکید کرد که با اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی «نوری بر وضعیت اسفبار حقوق بشر در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی» افکنده می‌شود.

همزمان ۳۲۰ تن از فعالان سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی با انتشار پیامی اهدای جایزه صلح نوبل به این فعال حقوق بشر زندانی در ایران را «فرصتی برای جنبش زن، زندگی، آزادی» توصیف کردند.

در همین حال، کانون نویسندگان ایران هم ابراز امیدواری کرد که این جایز سبب «شنیده‌ شدن هرچه بیش‌ترِ صدای بی‌صداترین زندانیان» و افزایش تلاش برای آزادی همه زندانیان سیاسی و عقیدتی شود.

کانون مدافعان حقوق بشر ایران در بیانیه‌ای خطاب «ملت شریف ایران» تاکید کرد که «۱۴ مهر ۱۴۰۲ روز پرافتخاری برای ملت ایران، کانون مدافعان حقوق بشر و نرگس محمدی است.

در این بیانیه با اشاره به اینکه «نرگس محمدی، سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر» است، آمده است: «او جایزه‌ نوبل صلح را بعد از ۲۰ سال دوباره به ایران آورد.»

شیرین عبادی، رئیس و عضو موسس کانون مدافعان حقوق بشر «۲۰ سال پیش» به عنوان اولین ایرانی برنده جایزه صلح نوبل شد.

کانون مدافعان حقوق بشر افزود: «بعد از سال‌ها مبارزه‌ مردم علیه همه‌ اشکال تبعیض و بی‌عدالتی و دیکتاتوری حاکم، قتل و کشتار مردم در خیابان‌ها و زندان‌ها و خانه‌های امن، شلیک عامدانه به چشمان فرزندان این ملت، زندان و شکنجه‌ قرون وسطائی آزادی‌خواهان و در زمانی که آرمیتا گراوند دختر نوجوان دانش‌آموز به‌خاطر پوشش اختیاری برای زنده ماندن می‌جنگد، با برنده شدن نرگس محمدی آوای "زن، زندگی، آزادی" از موسسه‌ نوبل صلح در نروژ بلند به گوش جهانیان طنین‌افکن شد.»

این کانون تاکید کرد که اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی «بار دیگر نورافکنی بر وضعیت اسفبار حقوق بشر در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی» انداخته است.

در این بیانیه همچنین عنوان شده که «نرگس محمدی در مسیر مبارزه علیه ظلم و تبعیض و دیکتاتوری دینی سال‌ها زندان را به جان خریده و از دیدار با خانواده و حتی شنیدن صدای فرزندانش محروم شده» است اما حتی «در زندان نیز دمی از دفاع از حقوق بشر آرام نگرفته است.»

کانون مدافعان حقوق بشر با بیان اینکه «نرگس محمدی همواره کنار مردم و همصدای مردم بوده است»، تاکید کرد که او همواره نه فقط حقوق خود را که حقوق سایر هم‌بندیانش اعم از زنان محکوم به مجازات جرایم عمومی همچون قتل و مواد مخدر در زندان زنجان گرفته تا زنان زندانی سیاسی و عقیدتی را هم فریاد زده است.

در پایان این بیانیه، کانون مدافعان حقوق بشر «کسب جایزه‌ نوبل صلح توسط نرگس محمدی را به او، ملت ایران، همسر و فرزندان و پدر سالخورده» او تبریک گفته و ابراز امیدواری کرد که «جایزه‌ نوبل صلح نویدی بر پیروزی ملت بر ظلم و بیداد ستم» باشد.

محمد سیف‌زاده، وکیل، حقوقدان و از اعضای موسس کانون مدافعان حقوق بشر در ایران، نیز پیامی که در کانوان این کانون منتشر شد، گفت: «جایزه‌ صلح نوبل خانم نرگس محمدی راه آزادی، صلح، رفاه و آسایش مردم را به نتیجه خواهد رساند.»
سیف‌زاده افزود: «جای بسی مباهات و افتخار است که از زمان تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر تا به حال، ابتدا خانم شیرین عبادی و حالا خانم نرگس محمدی موفق به دریافت دو جایزه‌ صلح نوبل» شده‌اند.

عضو موسس کانون مدافعان حقوق بشر در ایران همچنین گفت: «دریافت دو جایزه‌ صلح نوبل برای یک نهاد حقوق بشری، آن هم در ایران، بسیار مهم است و وظیفه‌ ما را بیشتر خواهد کرد.»

کانون نویسندگان ایران نیز با استقبال از اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی و اشاره به سال‌ها زندانی شدن او به «دلیل فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی» تاکید کرد که «زندگی سیاسی نرگس محمدی تنها بازتاب بخشی از سرکوب‌ها، تعرض‌ها و فشارهایی است که در زندان‌های حکومت جریان دارد.»

این کانون همچنین تاکید کرد که «می‌توان امیدوار بود موج واکنش‌های گسترده به اهدای جایزه‌ صلح نوبل به این زندانی سیاسی» سبب «شنیده‌ شدن هرچه بیش‌ترِ صدای بی‌صداترین زندانیان، و توجه بیش‌تر نهادها و نویسندگان مستقل و آزادی‌خواه به ابعاد ستمی شود که بر نرگس محمدی و دیگر زندانیان سیاسی» می‌رود.

کانون نویسندگان ایران همچنین ابراز امیدواری کرد که اهدای جایزه نوبل صلح به نرگس محمدی به «افزایش کوشش و مبارزه برای آزادی بی‌قیدوشرط او و دیگر زندانیان سیاسی و عقیدتی» منجر شود.

پیام ۳۲۰ تن از فعالان در ایران: نوبل صلح نرگس محمدی، فرصتی برای زن، زندگی، آزادی

در همین حال ۳۲۰ تن از فعالان سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی در ایران با انتشار پیامی اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی را فرصتی در ادامه‌ جنبش زن، زندگی، آزادی خوانده و نوشتند: این جایزه «پیام خشونت‌پرهیزِ جامعه‌ زنان و همه‌ ایرانیانِ معترض به ‌خشونت و اقتدارگرایی را عمیق‌تر و‌ موثرتر خواهد کرد.»

در این نامه با اشاره به اینکه «نرگس محمدی فعال حقوق بشر، در پی تحمل حبس‌های مکرر و هزینه‌های سنگین برای صلح و برابری و هم‌زمان با اسارت در زندان، به افتخار کسب جایزه‌ نوبل صلح» نائل شده است، بر لزوم «آزادی همه‌ زندانیان سیاسی و عقیدتی و از جمله خانم محمدی» تاکید شده است.

کیوان صمیمی، علی باباچاهی ، مصطفی بادکوبه‌ای‌هزاوه, هاشم باروتی ، ابوالفضل بازرگان, عبدالعلی بازرگان، فياض زاهد، طاهره طالقانی، عیسی سحرخیز، سارا شریعتی، مهدی محمودیان، بدرالسادات مفيدى، عبدالله ناصری‌ و صدیقه وسمقی از جمله امضا کنندگان این نامه هستند.

در این نامه آمده است: «ما امیدواریم نرگس محمدی بتواند با اندیشه‌ آزادی‌خواهانه‌ خود، این فرصت را در مسیر بالندگیِ جامعه‌ی مدنی و ساختن نهادی پایدار برای حقوق بشر و به‌ویژه برای رفع تبعیض در جامعه‌ زنان، به دستاوردی تاثیر گذار در بستر صلح و دوستی تبدیل کند.»

کمیته نوبل در کشور نروژ روز جمعه ۱۴ مهر ماه اعلام کرد که جایزه صلح نوبل را به دلیل نبرد نرگس محمدی با سرکوب زنان در ایران و «مبارزه‌اش برای ارتقای حقوق بشر و آزادی برای همگان» به او که از حامیان جنبش «زن، زندگی، آزادی» و هم‌نکون نیز زندانی است، اهدا می‌کند.

پس از شیرین عبادی، نرگس محمدی دومین زن ایرانی است که به این جایزه دست می‌یابد. تاکنون هیچ شخصیت مردی از ایران موفق به دریافت این جایزه نشده است.

XS
SM
MD
LG