لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۳

هم‌بندی‌های نرگس محمدی در اعتراض به محرومیت درمانی او تحصن کردند


نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳
نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳

خانواده نرگس محمدی، برنده جایزه صلح نوبل، روز چهارشنبه ۱۰ آبان خبر دادند که طی روزهای هشتم و نهم آبان، شماری از هم‌بندی‌های این فعال حقوق بشر به همراه او در حیاط زندان اوین تحصن کردند.

بر اساس این گزارش، این تحصن در اعتراض به جلوگیری از اعزام خانم محمدی به بیمارستان قلب به دلیل سر نکردن روسری انجام شده است.

نرگس محمدی در یک دهه اخیر بارها بازداشت شده و مرداد امسال اعلام شد که به‌دلیل انتشار بیانیه از داخل زندان به یک سال حبس تعزیری دیگر محکوم شده و مجموع دوره زندان او به ده سال و ۹ ماه همراه با ۱۵۴ ضربه شلاق افزایش یافته است.

او روز هشتم آبان برای دومین بار به‌دلیل «سر نکردن روسری»، از دسترسی به خدمات درمانی مناسب محروم و به بیمارستان اعزام نشد و عالیه مطلب‌زاده، کنشگر مدنی و فعال حقوق زنان، در پیامی از وضعیت بد جسمانی او در زندان اوین خبر داد.

خانواده نرگس محمدی در پیامی تازه که در صفحه اینستاگرام نرگس محمدی نیز منتشر شده، نوشته‌اند که روز نهم آبان، رئیس بهداشت و درمان سازمان زندان‌ها، رئیس بهداری اوین، معاون سلامت اوین و پزشک متخصص قلب از بیمارستان رجایی برای معاینه خانم محمدی و انجام اکو به داخل بند زنان زندان اوین آمدند.

این پیام می‌افزاید که «به دلیل سر نکردن روسری، [مسئول] زندان حتی حاضر نشد نرگس را به بهداری زندان منتقل کند و پزشک بیمارستان رجایی، ناچار دستگاه اکو را از بیمارستان با خودش به داخل بند زنان آورد» و نتیجه آن این شد که «فشار ریه او بالا است و دو رگ دیگر در وضعیت مناسبی نیستند و به‌طور اورژانسی می‌بایست» تحت معاینه و درمان قرار بگیرد.

بنابر پیام جدید، نرگس محمدی اعلام کرده که «جهان و مردم ایران شاهدند که حکومت جمهوری اسلامی به طرق گوناگون زنان معترض و مخالف روسری اجباری را در موقعیت ترسناک و نگران‌کننده یا 'روسری اجباری' با 'مرگ' قرار داده است.»

XS
SM
MD
LG