لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۱

شب هالووین و صداهای «ترسناک» تقدیمی ناسا


عکسی از ناسا از فعل و انفعالات در خورشید در ماه اکتبر
عکسی از ناسا از فعل و انفعالات در خورشید در ماه اکتبر

درست همزمان با هالووین، ناسا صداهای «ترسناک» و ضبط شده در محیط فضا را منتشر کرد.

به گزارش مجله نیوزویک، سازمان ناسا در بیانیه‌ای گفت:«فضاپیماها با حرکت خود در اعماق فضا می توانند تصاویر خارق العاده‌ای را ضبط کنند. برخی از این فضاپیماها تجهیزاتی دارند که می تواند صدای پیامهای رادیویی در محیط فضا را ضبط کند. وقتی دانشوران این صداها را به امواج صوتی معمولی تبدیل می کنند شنیدن آن مو را بر بدن سیخ می کند.»

این صداها از حرکت یک ستاره دنباله دار، سیارات و امواج پلاسما ضبط شده اند.

اولین بخش آن مربوط به حرکت فضاپیماهای ناسا درون میدان مغناطیسی سیاره مشتری است. صدای سوت مانند یکباره هنگام ورود فضا پیما به میدان مغناطیسی سیاره مشتری تحت تاثیر برخورد با طوفان خورشیدی به صدای بم و انفجار مانندی بدل می شود.

بخش دیگری از این صداها مربوط به انعکاس امواج رادیویی در جو زمین، صداهای ناشی از حرکت امواج رادیویی از درون الکترون‌های تشکیل دهنده پلاسما است. در نتیجه تاثيرگذاری متقابل آنها يک صدای ریتمیک تولید می شود که آن را می توان در مجموعه بایگانی صوتی که ناسا منتشر کرده است شنید.

بخش دیگری از این بایگانی صوتی مربوط به امواج رادیویی سیاره زحل است که توسط فضاپیمای کاسینی ضبط شده که چندی پیش ماموریت آن با شیرجه رفتن در جو این سیاره پایان یافت.

بخش دیگری از این صداها که با عنوان رعد و برق در مشتری منتشر شده، توسط فضاپیمای وویجر ضبط شده اند. این صداها مربوط به حرکت امواج گسترده رعد و برق از نزدیکی سطح این سیاره به سوی اعماق میدان مغناطیسی جو آن است.

و بالاخره بخش دیگری از این بایگانی صوتی مربوط به صدای حرکت یک ستاره دنباله دار در سال ۲۰۱۱ است. تحت تاثیر حرکت این ستاره دنباله دار انبوهی از اجرام و ذرات فضایی روی فضاپیمای استارداست پاشید که صدای آن را می توان در این بایگانی‌های صوتی شنید. طی۱۱ دقیقه حدود ۵ هزار قطعه از ذرات سنگ، یخ و غبار به این فضا پیما اصابت کرد.

XS
SM
MD
LG