لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۵

کشف مواد تشکیل‌دهنده آب در سیارک بنو


تصویر سیارک بنو از فاصله ۱۳۶ کیلومتری
تصویر سیارک بنو از فاصله ۱۳۶ کیلومتری

دانشمندان اعلام کردند که فضاپیمای اوسایریس-رکس (OSIRIS-REx) ناسا در یک سیارک نه چندان دور از زمین مواد تشکیل‌دهنده آب پیدا کرده است.

سیارک بنو (Bennu) با شکلی مانند میوه بلوط به اندازه یک آسمان‌خراش است و پژوهشگران می‌گویند که مواد پیداشده در آن ممکن است سرنخ‌هایی از خاستگاه حیات بر روی زمین به‌دست بدهد.

فضاپیمای ناسا هفته گذشته در ۱۹ کیلومتری این سیارک پرواز کرد و در آن آثار مولکول‌های هیدروژن و اکسیژن را یافت که مواد تشکیل‌دهنده آب هستند و بنابر این امکان وجود حیات را با خود دارند.

سطح سیارک بنو
سطح سیارک بنو

فاصله سیارک بنو از زمین حدود ۲٫۲۵ میلیون کیلومتر و پهنای آن تقریباً۵۰۰ متر است. مسیر حرکت بنو به گونه‌ای است که دانشمندان نگران برخورد این سیارک به کره زمین در اواخر قرن بیست و دوم هستند.

سیارک‌ها بازمانده‌های تحولات نخستین سامانه خورشیدی هستند و به نوشته رویترز، دانته لورتا، دانشمند سیاره‌شناس از دانشگاه آریزونا، و پژوهشگر اصلی مأموریت اوسایریس-رکس می‌گوید: «ما هم‌اکنون از دوران اولیه منظومه خورشیدی مواد معدنی دارای آب پیدا کرده‌ایم که این دقیقاً همان نوع از نمونه‌برداری است که به‌دنبالش بودیم و قرار است نمونه‌ها را به زمین بیاوریم.»

نظریه سفر حیات بر روی سیارک‌ها و انتقال آن به کره زمین بر اثر برخورد اجرام آسمانی به زمین از نظریه‌های مورد بررسی دانشمندان است و دانته لورتا نیز در این باره گفت که یافته‌های تازه از سیارک بنو گامی مهم در جهت این بررسی‌ها است.

فضاپیمای اوسایریس-رکس قرار است در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ به زمین بازگردد و کپسول حاوی نمونه‌برداری‌ها از سیارک بنو را با چتر فرود در بیابان یوتا در آمریکا پرتاب کند. دانشمندان می‌گویند دست‌یابی به این نمونه‌ها گنجینه‌ای از اطلاعات جدید مربوط به پیشینه و فرگشت منظومه خورشیدی در اختیار آنها قرار خواهد داد.

با استفاده از رویترز و آسوشیتدپرس / پ.پ
XS
SM
MD
LG