لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۴۸

برنامه ناسا برای انجام نخستین راهپیمایی فضایی «تمام‌زنانه»


تصویری از یکی از راهپیمایی‌های فضایی قبلی
تصویری از یکی از راهپیمایی‌های فضایی قبلی

ناسا، اداره کل ملی هوانوردی و فضای آمریکا، اعلام کرد که قصد دارد روز ۲۹ مارس (نهم فروردین) نخستین راهپیمایی فضایی تمام‌زنانه را در بیرون از ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام دهد.

کترین همبلتون، سخنگوی ناسا، به خبرگزاری آلمان گفت که «ان مک‌کلین»‌ و «کریستینا کخ» دو فضانورد زنی هستند که قرار است این عملیات بیرون از فضاپیما را انجام دهند و زن جوان دیگری به نام «کریستن فکیول» از مرکز فضایی ناسا در هیوستون این عملیات را از دور هدایت خواهد کرد.

گفته می‌شود که مأموریت آنها جایگزین کردن باتری‌های فضاپیما است و هفت ساعت به طول خواهد انجامید.

سازمان ناسا قرار است حدود یک هفت پیش از انجام این راهپیمایی فضایی با برگزاری نشستی خبری هدف از انجام این عملیات را به طور دقیق تشریح کند.

نخستین فضانورد زن، والنتینا تِرِشکووا، اهل شوروی، ۵۵ سال پیش به فضا رفت. حدود ۲۰ سال بعد از او دومین زن فضانورد به نام سوِتلانا ساویتسکایا به فضا رفت و دو سال بعد موفق شد اولین راهپیمایی فضایی در میان زنان فضانورد را انجام دهد.

اکنون، بعد از حدود ۳۵ سال از عملیات بیرون از سفینه سوتلانا ساویتسکایا، این بار دو زن فضانورد با هم این عملیات را انجام می‌دهند.

از سال ۱۹۹۸ میلادی تاکنون ۲۱۳ راهپیمایی فضایی با هدف تعمیرات و آزمایش‌های تجهیزات و تجربه علمی انجام شده است. تاکنون بیش از ۵۰۰ نفر به فضا رفته‌اند که کمتر از یازده درصد آنها زن هستند. تمامی راهپیمایی‌های فضایی تاکنون متشکل از مردان یا تیم‌های مختلط بوده است.

ایستگاه فضایی بین‌المللی در مداری در فاصله ۴۰۸ کیلومتری از زمین مستقر است و راهپیمایی فضایی روز نهم فروردین دویست‌و چهاردهمین راهپیمایی فضایی این ایستگاه خواهد بود.

سازمان ناسا می‌گوید همزمانی این راهپیمایی «زنانه» با آخرین هفته از «ماه تاریخ زنان» کاملاً‌ اتفاقی است.

با استفاده از خبرگزاری‌های آلمان و رویترز / پ.پ
XS
SM
MD
LG