لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۱

اتهامات دبیرکل حزب‌الله لبنان علیه عربستان و اسرائیل


حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان
حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، روز جمعه ۱۹ آبان عربستان را متهم کرد که به گفته او علیه لبنان و حزب‌الله لبنان «اعلان جنگ کرده است».

وی همچنین گفت که عربستان اسرائیل را «ترغیب» به حمله به لبنان می‌کند.

دبیرکل سازمان حزب‌الله در ادامه گفت که سازمانش تمام تلاش‌های اسرائیل برای به گفته او «استفاده از بحران کنونی» را زیر نظر دارد، اما در عین حال بر این عقیده است که اسرائیل محتاط خواهد بود و وارد جنگ با لبنان نخواهد شد.

این اظهارات حسن نصرالله پس از آن بیان می‌شود که ثامر السبهان، وزیر مشاور عربستان «در امور خلیج [فارس]» روز دوشنبه ۱۵ آبان گفته بود دولت لبنان در برابر اقدامات گروه حزب الله مسئول است و اقدامات این گروه علیه عربستان در حکم اعلان جنگ از سوی حکومت لبنان است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حسن نصرالله روز جمعه همچنین عربستان را متهم کرد که سعد حریری را به استعفا از سمت نخست‌وزیر لبنان وادار کرده و او را در بازداشت نگه داشته تا لبنان را بی‌ثبات کند.

سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، روز شنبه، ۱۳ آبان، با انتقاد از «دخالت» ایران و حزب‌الله لبنان در امور اعراب از سمت خود استعفا کرد و گفت که جانش در «خطر» است.

بر اساس یک رسم قدیمی در لبنان، رئیس جمهور این کشور باید مسیحی، نخست‌وزیر سنی و رئیس مجلس شیعه باشد. آقای حریری رهبری بلوک مخالفان حزب‌الله و سوریه در لبنان را بر عهده داشته و مورد حمایت عربستان بوده است.

آقای حریری در وضعیتی مبهم در عربستان به‌سر می‌برد و رویترز روز پنجشنبه به نقل از دو مقام بلندپایه لبنان، یک سیاستمدار نزدیک به حریری و یک منبع آگاه دیگر این‌گونه گزارش داد که سعد حریری «علی‌رغم میل خود» در عربستان نگه داشته شده است.

حسن نصرالله نیز در سخنرانی خود اتهام «بازداشت» شدن سعد حریری در عربستان را تکرار کرده و این امر را «توهینی به تمامی لبنانی‌ها» دانسته و خواستار بازگشت سعد حریری به لبنان شد.

عربستان سعودی در مقابل می‌گوید که سعد حریری آزاد است و تصمیم او به استعفا به این خاطر گرفته شده که حزب‌الله سررشته امور را در دولت آقای حریری در دست خود گرفته است. سعد حریری از زمان استعفا هنوز در رسانه‌ها حضور پیدا نکرده است.

این روندها نگرانی‌هایی را در سطح بین‌المللی به دنبال داشته و در همین زمینه رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، نیز روز جمعه به دیگر کشورها هشدار داد تا از لبنان به عنوان صحنه «جنگ نیابتی» خود استفاده نکنند.

او ضمن هشدار نسبت به بی‌ثبات شدن لبنان تأکید کرد که سعد حریری «از شرکای قوی» ایالات متحده است.

حزب‌الله لبنان از سوی آمریکا، کانادا، استرالیا و اتحادیه اروپا در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دارد و شورای همکاری خلیج فارس نیز با نفوذ عربستان، در اسفند ۱۳۹۴ حزب‌الله لبنان را یک تشکیلات تروریستی معرفی کرد.

حزب‌الله لبنان تنها سازمانی در لبنان است که پس از جنگ داخلی ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ خلع سلاح نشد و امروزه زرادخانه این سازمان از ارتش لبنان گسترده‌تر است.

حسن نصرالله نیز روز جمعه در سخنرانی خود خطاب به اسرائیل گفت: «ما امروز نیرومندتریم و به آنها در مورد محاسبات اشتباه و واکنش‌های نسنجیده هشدار می‌دهیم.»

XS
SM
MD
LG