لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۹

ده سال پس از ربودن و قتل ناتالی استميروا، فعال حقوق بشر «عدالت اجرا نشده است»


ناتالی استمیروا در گروزنی در سال ۲۰۰۴
ناتالی استمیروا در گروزنی در سال ۲۰۰۴

گروه‌های حقوق بشری روسیه و بین المللی از دولت این کشور به دلیل عدم مجازات عاملان ربودن و قتل ناتالی استمیروا که ده سال پیش روی داد، انتقاد کرده و دخترش حکومت روسیه را مسئول می داند.

ناتالی استمیروا روز ۱۵ ژوییه ۲۰۰۹ در گروزنی، پایتخت چچن ربوده شد و چند ساعت بعد جسد او که چندین گلوله خورده بود در اینگوشتیا، جمهوری همسایه چچن پیدا شد.

روز یکشنبه ۲۳ تیر مرکز یادبود حقوق بشر روسیه که خانم استمیروا تا زمان مرگش برای آن کار می کرد و یازده گروه حقوق بشری روس و بین المللی در بیانیه مشترکی از حکومت روسیه خواستند «حداقل به مسئولیت خود عمل کرده و با انجام تحقیقات دقیق، بی‌طرفانه و موثر عاملان این جنایت را دستگیر و محاکمه کند و به مصونیت در نقض حقوق بشر در ناحیه چچن پایان دهد.»

عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر روز دوشنبه ۲۴ تیر نسخه این بیانیه را به زبان انگلیسی منتشر کردند.

تانیا لوکشینا، از مسئولان بخش اروپا و آسیای میانه دیده بان حقوق بشر گفت:«ما هنوز منتظر تحقیقات دولت روسیه در مورد قتل دوست و همکار خود هستیم. بی‌عملی دولت در مورد این جنایت شنیع لکه سیاهی است که نقض حقوق بشر در چچن را نهادینه کرده است.»

ماری استروترز، مسئول بخش اروپای شرقی و آسیانه میانه در عفو بین المللی نیز گفت:«شجاعت و از خودگذشتگی ناتالی استمیروا که در مورد آدم ربایی، اعدام‌های غیرقانونی و سایر موارد نقض شدید حقوق بشر در ناحیه چچن تحقیق می کرد بی‌نظیر بود. هیچ تردیدی نیست که او با جانش بهای این فعالیت‌های شجاعانه را پرداخت. ده سال پس از این واقعه حکومت روسیه هنوز عاملان و آمران این جنایت را تحویل عدالت نداده است.»

ناتالی استمیروا، مسئول دفتر «مرکز یادبود حقوق بشر روسیه» در چچن به خاطر فعالیت‌ها و مقالاتش در مورد نقض حقوق بشر در ناحیه چچن و سایر جمهوری‌های قفقاز شمالی شهرت داشت.

رمضان قدیرف، رهبر مورد حمایت کرملین در چچن از سالها پیش به نقض شدید حقوق بشر از جمله آدم ربایی، قتل و شکنجه متهم شده است.

مدافعان حقوق بشر می گویند رمضان قدیرف با سرکوب شدید بر این منطقه حکومت می کند و در نتیجه نیروهای امنیتی مصونیت دارند.

منتقدان حکومت روسیه می گویند ولادیمیر پوتین از نقش آشکار و مکرر قانون اساسی روسیه توسط رمضان قدیرف چشم پوشی می کند چون برای کنترل جدایی طلبی و خشونت در منطقه به او که سابقا یک فرمانده شورشی بود، نیاز دارد.

لانا، دختر ۲۵ ساله خانم استمیروا که از سالها پیش ساکن لندن است اخیرا به مسکو سفر کرده است. او در مصاحبه با کارنت تایم، شبکه تلویزیونی به زبان روسی که به طور مشترک توسط رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی و صدای آمرکیا اداره می شود گفت:«همه ( در قتل مادرم) گناهکارند، پوتین، قدیرف و کل نظامی که در ۲۰ سال گذشته ساخته شده است.»

«نظامی که در آن هیچکس بدون پیامد نمی تواند حقیقت را بگوید، نظامی که در آن انتقاد از عمل و یا بی‌عملی مقامات امکانپذیر نیست. تمامیت این نظام گناهکار است.»

او افزود که مادرش همچون صدها فعال حقوق بشر، روزنامه نگار و وکیل علیه این نظام مبارزه می کرد.

لانا استمیروا همچنین گفت با نظر «مرکز یادبود حقوق بشر روسیه» موافق است که مادرش به خاطر تحقیق در مورد ربودن مردم عادی چچن توسط نیروی پلیس منطقه به قتل رسیده است.

XS
SM
MD
LG