لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۰

ناتو چین را متهم کرد که با «دروغ‌های آشکار» از روسیه پشتیبانی می‌کند


ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو

دبیرکل ناتو روز چهارشنبه سوم فرودین چین را متهم کرد که در تهاجم نظامی به اوکراین از روسیه حمایت سیاسی می‌کند و به دولت چین در مورد «کمک‌های مادی» به مسکو هشدار داد.

ینس استولتنبرگ در آستانه اجلاس فوق‌العاده اعضای ناتو گفت: «چین به اشکال گوناگون از جمله انتشار دروغ‌های آشکار و اطلاعات گمراه‌کننده از روسیه حمایت سیاسی کرده است و اعضای ناتو در مورد کمک‌های مادی احتمالی چین به روسیه برای تهاجم به اوکراین نگران هستند».

او افزود: «انتظار دارم رهبران کشورهای عضو ناتو در پایان اجلاس از دولت چین بخواهند که به مسئولیت‌های خود به عنوان یک عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل عمل کند».

دبیرکل ناتو تصریح کرد که در همین راستا، پکن باید ارائه پشیبانی مادی به اقدامات جنگ‌طلبانه روسیه بپرهیزد و مانند بخش اعظم جامعه بین‌الملل خواستار پایان فوری و صلح‌آمیز بحران اوکراین شود.

پکن تاکنون تهاجم نظامی روسیه به اوکراین را محکوم نکرده است و از کاربرد لفظ «تجاوز» در این زمینه خودداری می‌کند. با این حال، خواستار حل‌وفصل بحران جاری از طریق گفت‌وگو و مذاکره شده است.

آقای استولتنبرگ در بخش دیگری از نشست خبری روز چهارشنبه گفت: «دولت چین برای نخستین بار برخی از معیارهای اصلی امنیت بین‌الملل از جمله حق طبیعی و قانونی کشورهای اروپایی برای تصمیم‌گیری در مورد آینده خود را زیر سوال برده و این موضع‌گیری چین موجب نگرانی اعضای ناتو است».

دبیرکل ناتو در عین حال در مورد خطر تبدیل شدن جنگ اوکراین به یک رویارویی هسته‌ای بین غرب و روسیه هشدار داد.

او گفت: «روسیه باید این گفتمان خطرناک و غیرمسئولانه در مورد جنگ هسته‌ای را متوقف کند. ولی هیچ‌کس نباید تردید داشته باشد که ناتو در هر شرایطی آماده دفاع از کشورهای عضو در برابر هرگونه تهدیدی است».

هفته گذشته، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، طی یک جلسه فشرده هفت ساعته با مشاور ارشد سیاست خارجی چین، خواهان «شفافیت بیشتر» موضع پکن در رابطه با روسیه شد.

متعاقب این دیدار، جو بایدن نیز روز جمعه از طریق تماس ویدئویی با همتای چینی خود در این‌باره گفت‌وگو کرد و درباره عواقب کمک احتمالی چین به روسیه برای دور زدن تحریم‌ها بار دیگر هشدار داد.

روسیه و چین در این اواخر و همزمان با افزایش فشار غرب در زمینه‌های مختلف از جمله موارد متعدد نقض حقوق بشر و دیگر مسائل بین‌المللی، همکاری‌های دوجانبه خود را تقویت کرده‌اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، و شی جین‌پینگ، همتای چینی او، روز چهارم فوریه، حدود سه هفته قبل از آغاز تهاجم نظامی مسکو به اوکراین، با یکدیگر در پکن دیدار کردند.

سران دو کشور ضمن اعلام «شراکت راهبردی» مسکو و پکن، بر «دوستی بی‌پایان» با هدف مقابله با نفوذ ایالات متحده تاکید کردند.

آقای استولتنبرگ افزود: «روسیه باید درک کند که هیچ‌گاه در یک جنگ هسته‌ای پیروز نخواهد شد. ناتو در جنگ اوکراین درگیر نیست. هر چند به اوکراین کمک نظامی می‌دهد ولی در این جنگ مشارکت ندارد».

دبیرکل ناتو با تاکید بر این‌که این سازمان به اوکراین نیرو اعزام نمی‌کند، گفت: «البته کمک به اوکراین بسیار مهم است و ما کمک‌های خود را افزایش می‌دهیم. ولی در عین حال بسیار مهم است که از تبدیل شدن جنگ اوکراین به یک جنگ تمام عیار بین ناتو و روسیه جلوگیری کنیم».

دبیرکل ناتو در بخش دیگری از سخنانش گفت که بلاروس حتی قبل از شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین «شریک جرم» مسکو بوده است.

ینس استولتنبرگ تصریح کرد:‌ «بلاروس به روسیه اجازه داد از خاک آن کشور برای تجمع نیرو و تدارک حمله به اوکراین استفاده کند و در طول جنگ نیز امکانات نظامی از جمله پایگاه‌های هوایی خود را برای ادامه حملات هوایی به شهرها و اهداف غیرنظامی اوکراین در اختیار روسیه قرار داده است».

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، رویترز و گزارش‌های رادیو فردا/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG