لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۱

آغاز به کار نشست ناتو در سایه اقدام اخیر ترکیه در شمال سوریه


نشست وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو با تمرکز بر عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه آغاز به کار کرد؛ وزیر دفاع آمریکا در آستانه این نشست به شدت از ترکیه انتقاد کرد و رئیس جمهوری ترکیه نیز بار دیگر اروپا را تلویحا به ارسال موج پناهجویان تهدید کرده است.

نشست دو روزه وزیران دفاع ناتو در حالی روز پنج‌شنبه در بروکسل آغاز به کار کرد که به نظر می‌رسد اقدام نظامی یکی از اعضایش، ترکیه، بر آن سایه افکنده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات‌ها گفته است اعضای این پیمان نظامی با وجود انتقادهایی که متوجه ترکیه می‌کنند احتمالا اقدام هم‌پیمان خود را محکوم نخواهند کرد.

از سوی دیگر ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، روز پنج‌شنبه گفت گمان نمی‌کند ناتو نیرویی به شمال شرقی سوریه اعزام کند و چنین «خواسته‌ای مطرح نشده است».

پیش از این از قول وزیر دفاع آلمان گزارش شده بود که وی گفته است نیروهای بین‌المللی می‌توانند در ایجاد «منطقه امن» در شمال سوریه نقش داشته باشند.

انتقاد وزیر دفاع آمریکا از ترکیه

همزمان مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا که به اروپا سفر کرده است، ترکیه را به خاطر حملات نظامی به شبهنظامیان کرد در شمال سوریه هدف انتقادات شدید خود قرار داد.

آقای اسپر روز پنج‌شنبه در بروکسل و در اندیشکده «صندوق مارشال آلمان» عملیات نظامی اخیر ترکیه به شمال سوریه را «غیرقابل توجیه» خواند و تأکید کرد که این اقدام آنکارا دستاوردهای امنیتی ائتلاف جهانی به رهبری آمریکا در نبرد علیه داعش را به خطر انداخت.

آقای اسپر روز چهارشنبه در عراق بود تا در رابطه با خروج نیروهای آمریکایی که از سوریه به این کشور رفته بودند با رهبران عراق گفت‌وگو کند.

اما یک روز قبل از اظهارات او، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، تحریم‌های ترکیه را به دلیل موافقت آنکارا با توقف عملیات نظامی علیه کردها در شمال سوریه لغو کرده بود.

آقای ترامپ طی روزهای اخیر به خاطر تصمیم به خروج نیروهای نظامی آمریکا از شمال سوریه هدف انتقادات شدید سیاستمدارانی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات قرار داشته است که معتقدند وی با این تصمیم پشت نیروهای کرد را که در جنگ علیه داعش با آمریکا متحد بوده‌اند، خالی کرده است.

هشدار اردوغان به اروپا درباره پناهجویان

از سوی دیگر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، بار دیگر تلویحا تهدید کرد که مرزهایش را برای خروج بیش از سه و نیم میلیون پناهجوی سوری که در این کشور به‌ سر می‌برند باز خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی آناتولی، رئیس جمهوری ترکیه روز پنج‌شنبه گفت: «زمانی که می‌گوییم درهایمان را باز می‌کنیم اروپاییان گر می‌گیرند. گر نگیرید، زمانش که برسد آن درها باز خواهند شد».

رجب طیب اردوغان دو هفته قبل نیز گفته بود که اگر رهبران کشورهای اروپایی عملیات ترکیه در شمال سوریه را «تجاوز» توصیف کنند میلیون‌ها پناهجو را روانه اروپا خواهد کرد.

همزمان از شمال سوریه گزارش‌های ضد و نقیضی درباره آتش‌بس میان نیروهای ترکیه و کردها منتشر شده و دو طرف یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کرده‌اند.

نیروهای دمکراتیک سوریه به رهبری کردها می‌گویند ترکیه سه روستا در شمال سوریه هدف حملات گسترده زمینی خود قرار داده است، روسیه تاکید دارد که طرح صلح در منطقه همچنان پیش می‌رود.

طبق این طرح که رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، بر سر آن به توافق رسیده‌اند، نیروهای کرد تا ۳۰ کیلومتری مرز ترکیه عقب‌نشینی می‌کنند. نیروهای دمکراتیک سوریه اعلام کرده‌اند که این خواسته در حال حاضر برآورده شده، اما با این حال ترکیه به سه روستایی که در خارج از محدوده آتش‌بس قرار دارند حمله کرده و باعث شده‌اند که هزاران شهروند غیرنظامی از خانه‌های خود بگریزند.

مقامات ترکیه هنوز در این باره واکنشی نشان نداده‌اند اما سرگئی ورشینین، معاون وزیر خارجه روسیه، عنوان کرده که همه ابعاد طرح صلح به «به شیوه رضایتمندانه‌ای» پیش می‌رود.

با استفاده از گزارش شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی، خبرگزاری آناتولی و خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ج
XS
SM
MD
LG