لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۸

ناتو رسما از گروه طالبان خواست از خشونت‌ها بکاهد


سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، روز جمعه، پنجم اردیبهشت‌ماه، در بیانیه‌ای سطح کنونی خشونت از طرف گروه طالبان را غیرقابل قبول خواند و طرفین مناقشه در افغانستان را به مذاکره فراخواند.

ناتو روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای در سایت رسمی خود اعلام کرد چشم‌انداز آغاز مذاکرات جامع صلح در افغانستان فرصتی برای پایان دادن به دهه‌ها مناقشه در این کشور است و همه طرفین باید فورا تمام تعهدات خود را به انجام برسانند و خشونت را کاهش داده و برای صلح تلاش کنند.

این بیانیه می‌گوید سطح کنونی خشونت‌ها توسط طالبان غیرقابل قبول است و باید کاهش یابد و بستری فراهم شود تا مذاکرات پیش رود.

ناتو همچنین در بیانیه خود دو بار با تاکید از طالبان خواسته است تا اطمینان دهد افغانستان به «بهشتی امن» برای تروریست‌ها تبدیل نخواهد شد و حقوق بشر، خصوصا حقوق زنان و کودکان نقض نخواهد شد و قانون در کشور حاکم باشد.

از طرفی این بیانیه رهبران افغانستان را به حل اختلافات و تشکیل دولتی فراگیر خوانده و گفته است باید از فرصت ایجاد شده برای صلح استفاده شود.


اشاره ناتو به اختلافات میان محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله است که هر دو، خود را برنده انتخابات ریاست‌ جمهوری می‌دانند.

طالبان و آمریکا اوایل اسفند پارسال توافق صلح امضا کردند که بر اساس آن نیروهای خارجی در ازای تضمین‌های امنیتی این گروه به تدریج از افغانستان خارج خواهد شد.

همچنین دولت افعانستان برای ایجاد اعتماد بین دو طرف قبل از برگزاری گفت‌وگوهای صلح با هدف پایان دادن به جنگ ۱۸ ساله در کشور باید ۵ هزار زندانی طالبان را آزاد کند و طالبان نیز باید حدود ۱۰۰۰ نفر از نیروهای امنیتی و کارمندان دولت را که در اسارت دارد آزاد کند.

دولت افغانستان تاکنون ۴۳۲ زندانی طالبان را آزاد کرده است.

ناتو می‌گوید امیدوار است شتاب دادن به آزادی زندانیان دو طرف به بستری اطمینان‌بخش برای مذاکرات و صلح در کشور تبدیل شود.

این بیانیه همچنین با اشاره به تشکیل هیئتی جامع در افغانستان برای مذاکره با طالبان و شیوع کرونا در کشور گفته است طالبان باید فورا وارد مذاکره با این هیئت شود.

ناتو بر تعهد خود بر ایجاد صلح و امنیت دائمی در افغانستان تاکید کرده است.

منابع: سایت ناتو، رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG