لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۵

نازنین زاغری و نرگس محمدی به «اعتصاب غذای خود پایان دادند»


نازنین زاغری و نرگس محمدی از روز دوشنبه دست به اعتصاب غذا زده بودند.
نازنین زاغری و نرگس محمدی از روز دوشنبه دست به اعتصاب غذا زده بودند.

همسر نازنین زاغری رتکلیف روز چهارشنبه ۲۶ دیماه گفته است، نازنین و نرگس محمدی، نایب رئیس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، به اعتصاب غذای خود پایان داده اند. طبق این گزارش مقام‌های زندان با درمان این دو زندانی سیاسی در بیرون از زندان موافقت کرده‌اند.

نازنین زاغری و نرگس محمدی از روز دوشنبه در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی توسط ماموران زندان دست به اعتصاب غذا زده بودند. این دو زندانی سیاسی گفته بودند، پزشک معتمد سازمان زندان‌ها در گزارشی کتبی، «دستور» داده بود که آنها به طور اورژانسی در مراکز درمانی مورد معالجه قرار گیرند، اما مسئولان زندان به دلایل نامعلوم مانع این کار شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ریچارد رتکلیف در بیانیه‌ای اعلام کرده است: نازنین و نرگس امروز به اعتصاب غذای خود پایان دادند و اعتصاب غذای خود را پس از سه روز ادامه نمی‌دهند.

طبق این گزارش روزچهارشنبه گابریلا،دختر نازنین و همچنین مادرش توانسته اند در زندان با او ملاقات کنند. وکیل خانم زاعری نیز در این دیدار حضور داشته است.

ریچارد رتکلیف اضافه کرده است: وکیل نازنین زاغری در دیدار با او در زندان تایید کرد که از مقام‌های زندان اجازه درمان نازنین و نرگس در بیرون از زندان را دریافت کرده است.

آقای رتکلیف همچین گفته است که همسرش غده‌ای در سینه‌اش دارد و دست‌ها و پاهایش بی حس می‌شوند.

این بیانیه اضافه کرده است، قرار است خانواده نازنین برای وی از دکتر متخصص نوبت و وقت بگیرند.

آقای رتکلیف همچین گفته است که مقام های دادستانی از توجه بیش از حد به این پرونده ابراز نگرانی کرده اند.

موضوع دسترسی نازنین زاغری و نرگس محمدی به کمک های پزشکی خارج از زندان باعث شد تا وزیر خارجه بریتانیا در اعتراض به وضعیت نازنین زاغری در زندان سفیر ایران در لندن را احضار کند.

جرمی هانت در توییتر خود نوشته بود: «سفیر ایران را احضار کردم و خواستار دسترسی او [زاغری] به نیازها و کمک‌های پزشکی شدم. تداوم بازداشت او کاملا غیر قابل قبول است و نحوه رفتار مقام‌های ایران با او در زندان نقض اساس حقوق بشر است.»

در همین حال همسر نازنین زاغری گفته بود، ماموران امنیتی به همسرش پیشنهاد کرده‌اند که در برابر آزادی از زندان برای آنها در بریتانیا جاسوسی کند، اما او این درخواست را رد کرده است.

این در حالی است که روز چهارشنبه دادستان تهران گفت، مطابق گزارشی که «شب گذشته گرفتم،‌ در تماس با خانواده،‌ اعطای مرخصی و امکانات پزشکی،‌ بیشترین توجهات» به «محکومین و متهمان» امنیتی در ایران می‌شود.

دادستان تهران، نازنین زاغری و «چند نفر دیگر» را «محکومانی» معرفی کرد که «به جرایم سنگینی محکوم شده‌اند و یکی از سنگین‌ترین اتهامات را دارند.»

نازنین زاغری رتکلیف، کارمند بنیاد خیریه تامسون رویترز، در فروردین ۱۳۹۵، زمانی که همراه دختر خردسالش به ایران سفر کرده بود بازداشت و به «تلاش برای براندازی» حکومت ایران متهم شد، اتهام‌هایی که او و وکیلش رد کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG