لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۹

نازنین زاغری، شهروند ایرانی- بریتانیایی، دوباره به زندان بازگشت


خبرگزاری آلمان نوشته که نازنین زاغری بار دیگر دخترش را به مادر خود سپرده و پدرش وی را تا زندان اوین همراهی کرده است.
خبرگزاری آلمان نوشته که نازنین زاغری بار دیگر دخترش را به مادر خود سپرده و پدرش وی را تا زندان اوین همراهی کرده است.

نازنین زاغری-رتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی که پس از دو سال و نیم زندان، سه روز به مرخصی آمده بود، روز یکشنبه چهارم شهریور بار دیگر به زندان بازگشت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار این خبر نوشته که خانم زاغری در حالی به زندان بازگشت که خانواده وی امیدوار بودند مرخصی وی تمدید شود.

صفحه توییتر «نازنین را آزاد کنید» با انتشار این خبر نوشته که با درخواست تمدید مرخصی زاغری مخالفت شده است.

این صفحه همچنین عکسی را منتشر کرده که لحظه خداحافظی نازنین زاغری با گابریلا، دختر چهار ساله‌اش، را نشان می‌دهد.

نازنین زاغری –رتکلیف، کارمند بنیاد خیریه تامسون رویترز بود که در سال ۲۰۱۶ در فرودگاه تهران بازداشت و به اتهام جاسوسی به پنج سال زندان محکوم شد. وی و خانواده‌اش این اتهام را رد می‌کنند.

آزادی وی از زندان در پنج‌شنبه گذشته کاملا غیرمنتظره بود و به گزارش آسوشیتدپرس او توانست با خانواده‌اش در خارج از تهران دیدار کند.

ریچارد رتکلیف، همسر خانم زاغری، در ای‌میلی که برای خبرگزاری فرانسه ارسال کرده است، نوشته که نازنین با شنیدن خبر مخالفت با درخواست مرخصی خود بسیار پریشان شده و در حالی که گریه می‌کرده گفته است، چطور می‌تواند از فرزند خود که به وی احتیاج دارد، بار دیگر دور شود؟

آقای رتکلیف همچنین نوشته که دختر چهار ساله‌اش نیز با شنیدن این خبر به گریه افتاده است.

خبرگزاری آلمان نیز نوشته که نازنین زاغری بار دیگر دخترش را به مادر خود سپرده و پدرش وی را تا زندان اوین همراهی کرده است.

یک روز پیش از آزادی موقت او، وزیر خارجه بریتانیا گفته بود که موضوع اعطای حفاظت دیپلماتیک به نازنین زاغری در‌ حال بررسی است. جرمی هانت با این حال تصریح کرده بود که هنوز در این باره به تصمیم نرسیده است.

ریچارد رتکلیف پیش از این گفته بود که نازنین زاغری، حبس و آزادی وی به بخشی از معامله سیاسی میان تهران و لندن تبدیل شده است.

اشاره وی به بدهی بریتانیایی‌ها به ایران است که به قبل از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ باز می‌گردد و ماجرای آن مربوط به خرید تجهیزات نظامی تهران از لندن است.

نزدیکان نازنین زاغری می‌گویند که یکی از مقام‌های قضایی به او گفته است تا زمانی که دولت بریتانیا بدهی‌اش به ایران را نپردازد او مشمول آزادی زودهنگام نخواهد شد.

روزنامه تلگراف نیز در این میان گزارشی منتشر کرده بود که عنوان می‌کرد دولت بریتانیا اعلام آمادگی کرده تا در ازای آزادی نازنین زاغری ۴۰۰ میلیون پوند (معادل ۵۲۷ میلیون دلار) پول به ایران بابت یک بدهی قدیمی بازپرداخت کند.

با این حال مشخص نیست که اختلافات تهران و لندن بر سر این بدهی قدیمی به کجا انجامیده است.

منابع: آسوشیتدپرس، خبرگزاری آلمان و رادیو فردا؛ ب.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG