لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۹

«اخراج» یک خبرنگار از محل کار بعد از افشای توهین جنسی مأمور پلیس


نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگار
نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگار

نازیلا معروفیان، خبرنگاری که به دلیل مصاحبه با پدر مهسا امینی در سال گذشته مدتی بازداشت شده بود، خبر داد که از محل کار جدیدش «اخراج» شده است.

او در توئیتر نوشته بعد از انتشار روایتی از برخورد توهین‌آمیز نیروی «یگان ویژه» با خود در تئاتر شهر، «خیلی محترمانه از تحریریه جدید اخراج شدم.»

اشاره این خبرنگار به توئیت خود در روز ۲۲ خرداد است که خبر داد یک مأمور یگان ویژه به وی توهین جنسی کرده بود.

او نوشته بود: «یگان ویژه تو تئاترشهر به من گفت این چه سر و وضعیه؟ البته چون جنده‌ای اینطوری لباس میپوشی.»

خانم معروفیان روز ۲۵ خرداد در ادامه توئیت‌های دنباله‌دار خود نوشته است: «بعد از زندان دو رویه در مورد من صورت گرفت. یک تهدیدهای پیاپی توسط بازجوم و طرد شدن و اجازه کار ندادن در تحریریه‌ها. همه این‌ها بخاطر اینکه من فقط یک منتقد معترضم.»

او اضافه کرده چنین برخوردهایی برای آن است که افراد به «خودکشی» برسند یا از کشور «فراری» شوند.

این روزنامه‌نگار در عین حال تأکید کرده «تا روزیکه زنده‌ام مینویسم و تو مملکتم میمونم.»

نازیلا معروفیان بعد از انتشار و بازتاب مصاحبه با امجد امینی، شامگاه هشتم آبان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین زیر نظر وزارت اطلاعات منتقل شد. خبر آزادی موقت او روز ۲۲ دی‌ماه در رسانه‌های اجتماعی اعلام شد.

آقای امینی در آن مصاحبه خبر داده بود که معاون پزشکی قانونی صراحتاً به او گفته بود درباره جان‌باختن دخترش «هر چه را که به صلاح مملکت باشد» می‌نویسد.

خانم معروفیان بهمن ماه سال گذشته خبر داد که به دلیل انتشار این مصاحبه، دادگاه انقلاب او را به «دو سال حبس، ۱۵ میلیون تومان جریمه و پنج سال ممنوع‌الخروجی از کشور» محکوم کرده است.

این خبرنگار اهل سقز همچنین اعلام کرد که صدور این حکم «بدون تشکیل دادگاه و دفاعیات» او صورت گرفته و حکم دو سال زندان به مدت پنج سال معلق خواهد بود.

توهین‌های جنسی و تعرض مأموران پلیس به زنان در ایران که پیش از این نیز بارها مطرح بود، طی اعتراضات اخیر، مستند شد و علاوه بر وجود ویدئوهایی حاوی این موارد، فعالان حقوق بشر و شماری از زندانیان سیاسی نیز به صراحت در این زمینه شهادت دادند.

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ ع.م/ب.ب
XS
SM
MD
LG