لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۷

نتانیاهو بار دیگر بر «خطر حضور نظامی ایران در سوریه» تأکید کرد


نخست‌وزیر اسرائیل دوشنبه اول آبان در سخنانی در مجلس این کشور، با «خطر» نامیدن «حضور نظامی ایران در سوریه» تأکید کرد که کشورش در هر زمان لازم در فراسوی مرزها نیز برای دفاع از خود و مردمش تهدیدها را خنثی می‌کند.

بنیامین نتانیاهو که سخنرانی‌اش در کنست از رسانه‌های این کشور پخش می‌شد، با تأکید بر اینکه اسرائیل خطرات را نادیده نمی‌گیرد و با قدرت به آن پاسخ می‌دهد، به حملات روزهای گذشته به مواضعی در سوریه اشاره کرد.

به گفته آقای نتانیاهو، «چالش‌های بزرگی» در برابر اسرائیل قرار گرفته است.

نخست‌وزیر اسرائیل گفت که کشورش «عزم راسخ دارد تا مانع از دستیابی ایران به جنگ‌افزار اتمی شود» و افزود که تلاش‌های اسرائیل نیز در این که تا حال ایران به این هدف نرسیده، نقش داشته است.

آقای نتانیاهو ایران را دارای حاکمیتی که «به نابودی اسرائیل فراخوان داده است» توصیف کرد.

او از راهبرد جدید آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران که در روزهای گذشته از سوی دونالد ترامپ اعلام شد، حمایت کرد و عدم تأیید برجام را برای دومین بار در روزهای گذشته به آقای ترامپ شادباش گفت.

اسرائیل در روزهای گذشته در دو مورد تأیید کرد که به یک سکوی دفاع هوایی سوریه و نیز هدف‌های ارتش سوریه در منطقه قنیطره حمله کرده زیرا از آنجا به سوی جنگنده‌ها و حریم اسرائیل شلیک شده است.

همزمان با سخنان بنیامین نتانیاهو، آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل نیز دوشنبه در سخنانی بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه را به «مهار کردن حزب‌الله» فرا خواند.

آقای لیبرمن گفت، گلوله‌های توپی که در روزهای گذشته به خاک اسرائیل اصابت کرد، «اقدامی عامدانه» و نتیجه تحرکات حزب‌الله در سوریه بوده است.

نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل در روزهای گذشته در دیدار با وزیر دفاع روسیه در سفر او به اسرائیل و نیز در ملاقات‌هایی با وزیر دفاع آمریکا و مشاور امنیت ملی کاخ سفید در جریان سفر آویگدور لیبرمن به واشینگتن گفتند که اسرائیل نزدیک شدن نظامی ایران و همپیمانانش به مرز خود را «تحمل نمی‌کند».

اسحاق هرتسوگ رهبر اپوزیسیون اسرائیل که پس از نخست‌وزیر اسرائیل در نشست گشایش دوره جدید زمستانی کنست سخنرانی کرد اما در انتقادی شدید از دولت اسرائیل، آقای نتانیاهو را در مورد ایران به «زیگزاگ زدن در سیاست‌ها» متهم کرد.

آقای هرتسوگ گفت که اپوزیسیون اسرائیل در بسیاری از سیاست‌های دولت کنونی در ارتباط با ایران حامی این دولت بوده، اما به نظر می‌رسد که دولت در مسئله ایران شفاف عمل نمی‌کند.

او دولت آقای نتانیاهو را متهم کرد که با دوری از باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، در زمانی که مذاکرات هسته‌ای میان قدرت‌های جهانی با ایران در جریان بود، به منافع اسرائیل لطمه زده است.

آقای هرتسوگ گفت که با همه مخالفت‌های دولت نتانیاهو برجام به دست آمد و حال زمان آن است که اسرائیل به صراحت بگوید که چه می‌خواهد و از «زیگزاگ زدن» دست بردارد.

در همین حال، بنیامین نتانیاهو در سخنرانی روز دوشنبه در نشست ویژه کنست از تاریخ ایران باستان به طور تلویحی به نیکی یاد کرد.

آقای نتانیاهو گفت اعلامیه بالفور، برای تشکیل کشوری برای یهودیان، که در روزهای آینده یکصد سال از آن می‌گذرد، اهمیتی همسنگ منشور کوروش دارد.

کوروش پادشاه هخامنشی در منشور خود در پی تسلط امپراتوری پارس بر سرزمین بابِل، یهودیان را آزاد گذاشت که به اورشلیم یا بیت‌المقدس یهودی بازگردند و به این بازگشت آنها کمک کرد.

ماه نوامبر امسال یکصدمین سال اعلامیه صدور اعلامیه بالفور، توسط وزیر وقت امور خارجه وقت بریتانیا است؛ اعلامیه‌ای که با حمایت از تشکیل کشوری برای یهودیان، سه دهه بعد زمینه‌ساز استقلال کشور اسرائیل شد.

محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی در دوره اخیر بارها از بریتانیا خواسته است به خاطر اعلامیه بالفور از فلسطینی‌ها پوزش بخواهد.

بنیامین نتانیاهو در سخنرانی روز دوشنبه در کنست با اشاره به پیمان آشتی ملی فلسطینیان میان جنبش‌های فتح و حماس، گفت که دولت او خواهان «صلح واقعی با فلسطینیان است نه یک صلح جعلی».

آقای نتانیاهو افزود که دولت او آماده «از سرگیری مذاکرات با دولت خودگردان فلسطینی است به این شرط که حماس که خواهان نابودی اسرائیل است در آن دخیل نباشد، و این دیدگاه آمریکا نیز هست».

XS
SM
MD
LG