لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۰

نخست‌وزیر اسرائیل: نباید به برجام قبلی برگشت


به نظر می‌رسد گفته نخست‌وزیر اسرائیل که «ما نباید»، نوعی تعیین تکلیف و خط و نشان کشیدن زودهنگام او برای دولت بعدی آمریکا باشد.
به نظر می‌رسد گفته نخست‌وزیر اسرائیل که «ما نباید»، نوعی تعیین تکلیف و خط و نشان کشیدن زودهنگام او برای دولت بعدی آمریکا باشد.

نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه دوم آذر گفت: «نباید به برجام قبلی بازگشت. برای اطمینان از این‌که جمهوری اسلامی ایران سلاح هسته‌ای تولید نکند، باید به سیاست‌های سازش‌ناپذیر ادامه داد».

بنیامین نتانیاهو در سخنانی بر سر قبر داوید بن‌گوریون، اولین نخست‌وزیر اسرائیل، گفت: «به دلیل ایستادگی قاطعانه ما در برابر هسته‌ای شدن جمهوری اسلامی ایران و به لطف مخالفت ما با برجام، بسیاری از کشورهای عربی اساساً رویکرد خود را نسبت به اسرائیل تغییر داده‌اند».

او افزود: «حالا هم باید اطمینان پیدا کرد که ایران به سلاح هسته‌ای نرسد».

به نوشته شماری از رسانه‌های اسرائیل مانند جروزالم پست، وای.نت و اسرائیل هیوم، رسانه نزدیک‌ به بنیامین نتانیاهو، این سخنان او «پیام به جو بایدن» بود.

به نظر می‌رسد گفته نخست‌وزیر اسرائیل که «ما نباید»، نوعی تعیین تکلیف و خط و نشان کشیدن زودهنگام او برای دولت بعدی آمریکا باشد.

هر چند این اولین مخالفت علنی آقای نتانیاهو با احتمال بازگشت آمریکا به برجام است، اما بر اساس اظهارات شماری از وزیرانش، به‌نظر می‌رسد که او از زمان روشن شدن پایان دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، از احتمال بازگشت آمریکا به برجام احساس خطر کرده است.

الی کوهن، وزیر اطلاعات اسرائیل، هفته گذشته به رادیوی ۱۰۳ تل‌آویو گفت آقای بایدن باید از خودش خیلی سئوال‌ها را در مورد ایران بپرسد. مثلا این‌که ایران در سوریه دنبال چیست؟

زاخی هانگبی، وزیر نزدیک به بنیامین نتانیاهو، نخستین وزیری بود که یک روز پس از پایان انتخابات آمریکا گفته بود بازگشت آمریکا به برجام یعنی جنگ اسرائیل (علیه) ایران.

اما سخنان صریح روز یکشنبه آقای نتانیاهو یک روز پس از پایان سفر رسمی مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا به اسرائیل و مذاکرات مشروح آن‌دو در مورد ایران، صورت می‌گیرد.

پیش از مایک پومپئو نیز الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و ونزوئلا، در سفر به اسرائیل نسبت به ادامه موثر بودن تحریم‌های کنونی علیه ایران و استفاده دولت بعدی آمریکا از آن با هدف دستیابی به توافقی بهتر با ایران، «ابراز اطمینان کرده بود».

جو بایدن یک ماه پیش از پایان رای‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری، در مقاله‌ای برای سایت «سی‌ان‌ان» با تشریح سیاست‌های دولت خود در قبال ایران، از «راهی هوشمندانه» به جای خروج دولت دونالد ترامپ از برجام تاکید کرده بود.

عاموس هوخشتاین، یک مشاور پیشین جو بایدن و مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در زمان دولت باراک اوباما، به تازگی به شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گفته است که بازگشت آمریکا به برجام در اولویت‌های آقای بایدن است و این امر «زمان کوتاهی» پس از استقرار تیم او در کاخ سفید رخ خواهد داد.

دولت ایران گفته است که در صورت بازگشت آمریکا به برجام، آماده است بسیار زود به تعهدات کامل هسته‌ای خود بر اساس این توافق، بازگردد و چند گام از کاهش تعهدات هسته‌ای را که طی دو سال گذشته برداشت، جبران کند.

XS
SM
MD
LG