لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۰

دیدار نتانیاهو و پوتین با محوریت حضور ایران در سوریه


تصویری از دیدار پیشین رهبران اسرائیل و روسیه در بندر سوچی
تصویری از دیدار پیشین رهبران اسرائیل و روسیه در بندر سوچی

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که به مسکو رفته است، شامگاه چهارشنبه ۲۰ تیر در دیدار با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، در کرملین گفت که کشورش «هر تلاش برای نقض حاکمیت اسرائیل، چه در آسمان و چه در زمین را خنثی می‌کند».

به گزارش رویترز، نتانیاهو افزود که مذاکرات او با رهبر روسیه «بر آنچه که در سوریه و ایران جریان دارد، متمرکز است». او پیش از ترک اسرائیل نیز گفت که مخالفت کشورش با حضور نظامی ایران در سوریه، موضوع اصلی است که در دیدار با رهبر روسیه مطرح می‌کند.

اما ولادیمیر پوتین در آغاز دیدار با نتانیاهو در برابر خبرنگاران، همانند ملاقات‌های پیشین، به تاکیدهای نتانیاهو در مورد ایران واکنش علنی نشان نداد؛ ترجیح پوتین تاکید بر «تقویت همکاری‌های اقتصادی و نظامی روسیه و اسرائیل در مسیر مثبت» بود.

این سومین ملاقات نتانیاهو با پوتین در شش ماه اخیر بود؛ از شهریور ۱۳۹۴ که روسیه دخالت نظامی عملی در جنگ داخلی سوریه را آغاز کرد، نتانیاهو ۹ بار برای دیدار با پوتین به روسیه رفته و همچنین گفت‌وگوهای متعدد تلفنی با رهبر روسیه داشته که همگی آنها با محوریت مخالفت اسرائیل با حضور نظامی ایران در سوریه بوده است.

یک روز پیش از سفر نتانیاهو به مسکو، الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه رییس جمهوری روسیه در امور سوریه، و شمار دیگری از مقامات سیاسی و نظامی روسیه با سفر به اورشلیم، با نتانیاهو دیدار کردند.

به گزارش شبکه اول تلویزیون اسرائیل، نتانیاهو سه‌شنبه شب به هیئت روسی گفت که اسرائیل حضور نظامی ایران در هیچ جای سوریه را نمی‌پذیرد، و نیز بر لزوم رعایت توافق سال ۱۹۷۴ میان اسرائیل و سوریه تاکید کرد.

به گزارش باراک راوید در شبکه ده تلویزیون اسرائیل، مذاکرات جدید نتانیاهو با پوتین در آستانه ملاقات دوشنبه آینده میان دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا با ولادیمیر پوتین در هلیسنکی در فنلاند، اهمیت دارد.

اسرائیل در روزهای گذشته با تعیین نیتزان آلون، نظامی ارشد به ریاست «مدیر پروژه ایران» در وزارت دفاع، هماهنگی با آمریکا، از جمله بر سر لزوم بیرون راندن ایران از سوریه را تقویت کرد؛ سرهنگ آلون در نخستین اقدام برای گفت‌وگو با مقامات آمریکا به واشینگتن رفته بود.

همچنین در برخی از رسانه‌های اسرائیل، مانند وبسایت دبکافایل، که تحلیل‌های آن عمدتا در امور نظامی و امنیتی است، ارزیابی شده که سفر این بار نتانیاهو به مسکو سرنوشت برخورد احتمالی نظامی میان اسرائیل و ایران در ارتباط با سوریه را روشن می‌کند.

نتانیاهو پس از دیدار قبلی با پوتین در یک ماه و نیم پیش، در گزارشی به دولتش گفته بود «روسیه تصمیم گرفته که ایران را از سوریه بیرون براند».

اما به نوشته دبکافایل، نتانیاهو معتقد است که پوتین وعده پیشین را عملی نکرده و لذا، دیدار این بار او، در تصمیم اسرائیل به جنگ با حضور نظامی ایران و حزب الله در سوریه اهمیت دارد.

ساعاتی پیش از آغاز مذاکرات نتانیاهو- پوتین، رسانه‌های اسرائیل خبر دادند که ارتش این کشور به سوی یک پهپاد که از سوریه به حریم هوایی اسرائیل وارد شد و با ۱۵ دقیقه پرواز حدود ده کیلومتر در آسمان اسرائیل پرواز کرده بود، موشک پاتریوت شلیک کرد و نتانیاهو در هواپیمایش به سوی مسکو، این رخداد را دنبال می‌کرد. رسانه‌های اسرائیل به نقل از نظامیان کشور خود، پهپاد را متعلق به ارتش سوریه دانستند.

همچنین حمله شامگاه یکشنبه این هفته به پایگاه نظامی تی فور ارتش سوریه در استان حمص، هم از سوی خبرگزاری رسمی سوریه و هم از سوی دیده بان حقوق بشر این کشور، به اسرائیل نسبت داده شد.

هر چند اسرائیل در مورد مسئولیت حمله یکشنبه به سوریه سکوت کرد اما آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، دوشنبه در بازدید از مرز با سوریه گفت که کشورش «هر لحظه که حضور نظامیان ایران در سوریه را شناسایی کند، اقدام می کند، فارغ از اینکه آنها در فاصله ۸۰ کیلومتری از مرز با اسرائیل باشند یا ۴۰ کیلومتری».

عاموس یادلین، رییس پیشین سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل اما در توییتر خود نوشته بود که حمله یکشنبه شب به تی فور، از ادامه رویارویی اسرائیل و ایران در سوریه نشان دارد.

از سوی دیگر اما سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، به ایران و اسرائیل نسبت به کاربرد زور نظامی در سوریه «هشدار» داده است.

ژنرال شویگو در مصاحبه‌ای که چهارشنبه در آستانه رسیدن همزمان نتانیاهو و مشاور رهبر ایران به مسکو در روزنامه ایتالیایی ایل جورناله منتشر شد، گفت روسیه اسرائیل و ایران را به شکیبایی فرا می‌خواند.

سفر نتانیاهو به مسکو با حضور علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در پایتخت روسیه همزمان شده است.

اما به گزارش تسنیم، ولایتی گفته که «حضور یا عدم حضور» نتانیاهو در روسیه «تاثیری بر ماموریت استراتژیک ما ندارد».

مشاور رهبر ایران نخست وزیر اسرائیل را «آدم دوره گردی» نامید که «هر روز به یک نقطه جهان سفر می کند و اظهارات بی‌مبنا و بی‌منطق مطرح می‌کند و کسی برای حرف‌های او اهمیتی قائل نمی شود».

اشاره ولایتی به سفرهای اخیر نتانیاهو به اروپا و دیگر کشورهای جهان برای جلب حمایت آنها از دیدگاه اسرائیل علیه توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران و سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران است.

کرملین موعد ملاقات پوتین با ولایتی را برای پنجشنبه، یک روز بعد از ملاقات پوتین - نتانیاهو، تعیین کرده است.

به گزارش تسنیم، ولایتی نامه رهبر جمهوری اسلامی و همچنین پیام رییس جمهوری ایران را به پوتین می‌دهد.

منابع: خبرگزاری رویترز، شبکه اول تلویزیون اسرائیل، وبسایت دبکافایل، حبرگزاری تسنیم؛ س.ن
XS
SM
MD
LG