لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۸

نتانیاهو مسئول تشکیل دولت ائتلافی اسرائيل شد


این ششمین بار در دوران طولانی سیاستمداری بنیامین نتانیاهو است که او مامور تشکیل دولت می‌شود
این ششمین بار در دوران طولانی سیاستمداری بنیامین نتانیاهو است که او مامور تشکیل دولت می‌شود

هشت روز بعد از انتخابات پارلمانی اسرائیل، رئوون ریولین رییس جمهوری این کشور شامگاه چهارشنبه سوم مهر بنیامین نتانیاهو رهبر حزب لیکود را مامور تشکیل دولت جدید کرد.

آقای ریولین در یک نشست خبری گفت، ۵۵ نماینده از ۱۲۰ منتخب دوره جدید پارلمان از نخست وزیری آقای نتانیاهو حمایت کرده و ۵۴ تن حامی نخست وزیری بنی گانتز رهبر حزب آبی- سفید هستند اما چون ده تن از حامیان آقای گانتز، نمایندگان عرب هستند که بدون ورود به دولت می‌خواهند از وی حمایت کنند، موقعیت بنیامین نتانیاهو برای تشکیل دولت جدید، قوی‌تر است.

این در حالی است که لیکود با ۳۲ کرسی، یک کرسی کمتر از آبی- سفید دارد.
از آنجا که برخورداری از حمایت ۶۱ نماینده، حداقل حدنصاب برای داشتن یک دولت در این کشور است، آقای نتانیاهو غیر از حمایت احزاب راست و مذهبی، باید تلاش کند حزب آبی- سفید با ۳۳ کرسی یا حزب اسرائیل خانه ما با ۸ کرسی یا ائتلاف کارگر- گشر با ۶ کرسی را به هم‌پیمانی با دولت خود متقاعد کند.

اما رئوون ریولین یادآور شد که حزب اسرائیل خانه ما به رهبری آویگدور لیبرمن از نخست وزیری هیچ یک از دو رقیب اصلی حمایت نکرده و به برپایی دولت وحدت ملی با شرکت دو حزب بزرگ اصرار دارد.

رییس جمهوری اسرائیل افزود طبق قوانین، به بنیامین نتانیاهو یک مهلت ۲۸ روزه برای تشکیل ائتلاف دولت تازه می‌دهد و در صورت لزوم، این مهلت را ۱۴ روز دیگر تمدید خواهد کرد.

رئوون ریولین همچنین گفت موافقت بنیامین نتانیاهو و بنی گانتز را به دست آورده تا مجلس قانون جدیدی برای تعیین قائم مقام نخست وزیر تصویب کند تا در صورتی که نخست وزیر نتواند وظیفه خود را انجام دهد، قائم مقام او اختیارات را برعهده بگیرد بدون آنکه نخست وزیر کناره‌گیری کند.

آقای ریولین به احتمال محاکمه بنیامین نتانیاهو که او را از ادامه نخست وزیری باز دارد، اشاره تلویحی می‌کرد.

بنیامین نتانیاهو در تمامی دولت‌های پیشین، با داشتن قائم مقام، حتی از حزب خود، مخالفت کرده بود.

رییس جمهوری اسرائیل خواسته است با تغییر قانون، قائم مقامی نخست وزیر بتواند به سیاستمداری غیر از حزب حاکم نیز محول شود. وی این احتمال را برای تشکیل دولت وحدت ملی درخواست کرده تا در صورت لزوم، بنی گانتز بتواند قائم مقام نتانیاهو بشود.

رئوون ریولین پیش از مکلف کردن بنیامین نتانیاهو به تشکیل دولت جدید، دیدار مشترک دو ساعته‌ای با او و بنی گانتز انجام داد تا از پیشرفت مذاکرات نمایندگان آنها در تشکیل یک ائتلاف ملی آگاه شود.

رییس جمهوری اسرائیل تاکید کرد که احتمال برگزاری سومین انتخابات در طول یک‌سال در صورت شکست تشکیل دولت جدید، «پشت ملت را می‌لرزاند» و «به‌شدت زیان‌بار است».

اما حزب آبی- سفید دقایقی بعد از محول شدن رسمی کار تشکیل دولت جدید به بنیامین نتانیاهو، لیکود را متهم کرد که در مذاکرات برای تشکیل دولت وحدت ملی صداقت ندارد.

بنی گانتز نیز با وجود دو دیدار طولانی این هفته با آقای نتانیاهو، چهارشنبه شب در توییتر خود نوشت، آبی- سفید با کسی که ممکن است به‌زودی محاکمه شود، زیر سقف یک دولت نمی‌نشیند.

اما بنیامین نتانیاهو در نشست خبری در کنار رییس جمهوری گفت، تشکیل دولت وحدت فراگیر ملی را به‎ویژه به‌خاطر چالش‌های امنیتی، و مقابله با «گستاخی‌های ایران در منطقه»، یک امر «حیاتی» می‌داند.

آقای نتانیاهو گفت، تعرض‌های ایران در حمله به آبراه‌های کشتی‌رانی، تاسیسات عربستان و سایر نقاط خاورمیانه، که شاخ و شانه کشیدن مستقیم علیه اسرائیل نیز هست، به حد «گستاخی» رسیده است.

به گفته وی، «ایران از عراق، سوریه، لبنان و غزه به اسرائیل حمله می‌کند» و «آشتی ملی در این شرایط، اجتناب ناپذیر است و باید هر چه زودتر به دست آید».

این ششمین بار در دوران طولانی سیاستمداری بنیامین نتانیاهو است که او مامور تشکیل دولت می‌شود هر چند که بعد از انتخابات پنج ماه پیش، در تحقق این هدف شکست خورد.

آقای نتانیاهو که دوران صدارتش از داوید بن‌گوریون اولین نخست وزیر اسرائیل طولانی‌تر شده، در حالی هفته آینده ۷۰ ساله می‌شود که دادستان اسرائیل بلافاصله بعد از عید سال نو یهودی، باید تصمیم بگیرد که وی را بخاطر پرونده‌های ظن به فساد محاکمه کند یا خیر.

اما دادستان در روزهای گذشته به رییس جمهوری گفته بود که آقای نتانیاهو یک متهم نیست و منعی برای محول کردن کار تشکیل دولت جدید به او وجود ندارد.
آقای نتانیاهو گفته است که از این اتهامات نیز سربلند بیرون خواهد آمد.

XS
SM
MD
LG