لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۶

نتانیاهو خطاب به ظریف: حساب توئیترت را حذف کن


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل

نخست وزیر اسرائیل طی پیامی با اشاره به ممنوع بودن دسترسی مردم ایران به خدمات توئیتر از سوی حکومت ایران، از محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی خواست که حساب توئیتر خود را حذف کند.

بنیامین نتانیاهو این خواسته خود را روز دوشنبه ۲۴ مهر با انتشار پیامی ویدئویی در توئیتر خود مطرح کرده‌است.

این درخواست پس از آن مطرح شده که محمدجواد ظریف در صفجه توئیتر خود از سپاه پاسداران حمایت کرد.

آقای ظریف روز شنبه در توئیتی به زبان انگلیسی نوشته بود: «امروز، همه ایرانیان، از پسر، دختر، زن و مرد، همگی سپاه پاسداران هستند.»

وی افزوده همه مردم ایران، «محکم در کنار کسانی ایستاده‌اند که از ما و منطقه در برابر تجاوز و ترور دفاع می‌کنند.»

آقای نتانیاهو این نظر ظریف را «حرف زیادی» دانسته و نوشته که دوست دارد نظر مردم ایران را در این زمینه بداند.

وی در کنایه به ظریف افزوده در حالی که رژیم ایران، توئیتر را در کشور فیلتر کرده و مردم به آن دسترسی ندارند، ظریف در این شبکه اجتماعی چنین مطالبی را منتشر می‌کند.

نتانیاهو در ادامه افزوده مطمئن هستم «مردم عادی ایران به اینکه سپاه پاسداران مردان و زنان بی‌گناه را در سراسر جهان می‌کشد، افتخار نمی‌کنند.»

او در این ارتباط به عنوان نمونه به انفجار کانون یهودیان آرژانتین موسوم به «آمیا» اشاره می‌کند که هشتاد و پنج تن کشته و بیش از سیصد نفر زخمی برجای گذاشت. مقام‌های اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران را مقصر این انفجار می‌دانند؛ اتهامی که ایران آن را رد می‌کند.

نخست وزیر اسرائیل در ادامه ویدئوی خود گفته که مطمئن است روزی فراخواهد رسید که مردم در ایران آزاد خواهند بود و می‌توانند «آزادانه توئیت کنند.»

وی در پایان این ویدیو افزوده که «پیام ساده‌ای» برای وزیر خارجه ایران دارد و آن این است که «حساب توئیترت را پاک کن.»

نتانیاهو به تازگی از شبکه‌های اجتماعی و تربیون‌ها مستقیماً برای سران ایران پیام می‌دهد؛ او ماه گذشته در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران را خطاب قرار داد و گفت او باید بداند که «نور اسرائیل خاموش نمی‌شود».

اما این نخستین بار نیز نیست که نتانیاهو از طریق شبکه‌های اجتماعی شخص محمد جواد ظریف را مورد خطاب قرار می‌دهد.

نتانیاهو اسفند گذشته از ظریف پرسیده بود از کدام شکیبایی حرف می‌زنید؟ چه کسی را دست می‌اندازی؟

اندکی پیش از آن، ظریف نوشته بود که نتانیاهو هم تاریخ و هم تورات را یکجا «تحریف» می‌کند.

ظریف به اظهارات آن روز نتانیاهو در جشن پوریم اشاره کرده بود؛ نتانیاهو در این جشن به کودکان یهودی گفت «ما برای این پوریم را جشن می‌گیریم تا شاکر باشیم که ایران در تاریخ نتوانست یهودیان را قتل عام کند همانگونه که ایرانِ امروز هم می‌خواهد اسرائیل را نابود کند».

اما ظریف جواب داد که تسامح و شکیبایی ایرانیان در طول تاریخ همواره شامل حال یهودیان بوده و ایرانیان سه بار نجات‌دهنده یهودیان بوده‌اند.

ایران و اسرائیل از آغاز روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ایران یکدیگر را دشمن اصلی خود می‌دانند اما شرایط بحرانی که در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد تشدید شده بود، ظاهراً در دو سال اخیر تا حدی فروکش کرده بود.

در پی اعلام راهبرد جدید آمریکا در مورد ایران از جمعه گذشته، که به گفته وزیر اطلاعات اسرائیل این کشور نیز در تنظیم آن سهیم بوده‌است، نخست وزیر اسرائیل حمله به سیاست‌های هسته‌ای و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران را تشدید کرده‌است.

پیام نتانیاهو پس از آن منتشر می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را به شدت به دلیل آنچه حمایت از فعالیت‌های «تروریستی» نامید، مورد انتقاد قرار داد.

پس از آنکه دونالد ترامپ در چارچوب راهبرد تازه‌اش در قبال ایران از مجوز خود برای قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست تحریم‌های آمریکا خبر داد، وزیر خرانه‌داری آمریکا اعلام کرد در حال برنامه‌ریزی برای اعمال تحریم‌های تازه علیه سپاه پاسداران است.

مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی از جمله حسن روحانی و محمدجواد ظریف، و روز سه‌شنبه نیز محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری اسبق، با وجود اختلاف‌های عیان سال‌های اخیر، به تازگی به شدت از سپاه پاسداران حمایت کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG