لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۳

 ترامپ: سازمان مواد غذایی و دارویی آمریکا مجوز استفاده از رمدسیویر را صادر کرد


 آزمایشگاه شرکت دارو سازی آمریکایی گیلیاد
آزمایشگاه شرکت دارو سازی آمریکایی گیلیاد

دونالد ترامپ روز جمعه ۱۲ اردیبهشت گفت که سازمان مواد غذایی و دارویی آمریکا (اف دی ای) مجوز استفاده اضطراری از داروی رمدسیویر، محصول گیلیاد ساینس، را برای استفاده بیماران کووید ۱۹ صادر کرد.

رمدسیویر نخستین دارویی است که «شواهد روشنی» از تاثیر بر بهبود بیماران مبتلا به کووید ۱۹ نشان داده است.

این در حالی است که تاکنون بیش از ۲۳۰ هزار نفر به دلیل ابتلا به این بیماری همه‌گیر در سراسر جهان جان خود را از دست داده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید به همراه دنیل اوُدی، مدیر عامل اجرایی شرکت آمریکایی «گیلیاد»، و استفان هان، رئیس سازمان مواد غذایی و دارویی آمریکا ابراز امیدواری کرد این دارو به مهار و کنترل بیماری همه‌گیر کمک کند.

سازمان مواد غذایی و دارویی آمریکا می‌گوید کارآزمایی‌های بالینی نشان می‌دهد رمدسیویر در حدود ۳۱ درصد دوره بهبود بیماری ابتلا به ویروس جدید کرونا را کوتاه‌تر می‌کند. طبق این گزارش به طور میانگین این دارو در حدود چهار روز دوره بهبود بیماران مبتلا به کووید ۱۹ را کوتاه‌تر می کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، در یک کارآزمایی بالینی تاثیر رمدسیویر یک هزار و ۶۳ بیمار مورد آزمایش قرار گرفته‌اند.

سازمان مواد غذایی و دارویی آمریکا می‌گوید در حالی این دارو مجوز گرفته است كه اطلاعات کمی در مورد ایمنی و کارایی استفاده از رمدسیویر در دست است.

آسوشیتدپرس می‌گوید، این دارو احتمالا می‌تواند عوارض جانبی مانند کاهش فشار خون و حالت تهوع و استفراغ داشته باشد.

دکتر آنتونی فاوچی، مشاور امور بهداشت کاخ سفید، روز چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت گفته بود، نتایج و داده‌های یک کارآزمایی بالینی درباره تاثیر داروی رمدسیویر، محصول گیلیاد ساینس، امیدوار کننده و خبر خیلی خوبی برای بهبود بیماران مبتلا به کووید ۱۹ است.

دکتر آنتونی فاوچی اضافه کرده بود، نتایج آزمایش داروی رمدسیویر بر روی بیماران مبتلا به ویروس کرونا نشان می‌دهد که این دارو «تاثیر مثبت و روشنی بر کاهش دوره بهبود» دارد.

برخی از مقام‌های بهداشتی آمریکا، چین و شمار دیگری از کشورها از زمان شیوع ویروس کرونا از داروی رمدسیویر برای درمان این ویروس جدید کرونا استفاده کرده‌اند. رمدسیویر در اصل برای درمان ابولا ساخته شده بود.

یک متخصص بیماری های عفونی در این زمینه به سی ان ان گفته است، رمدسیویر جان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ را نجات نمی‌دهد بلکه براساس کار آزمایی بالینی فقط دوره نقاهت و بهبود را کوتاه می‌کند.

شرکت دارویی گیلیاد اوایل ماه میلادی جاری اعلام کرد، آماده است تا یک میلیون و نیم میلیون دوز رمدسیویر موجود خود را به بیمارستان‌ها اهدا کند.

در همین زمینه، دنیل اوُدی چهارشنبه گفته بود، اگر دارو به تایید نهایی و تولید برسد، از ماه ژوئیه به بعد، گیلیاد با دولت و خدمات بهداشتی همکاری نزدیکی خواهد کرد تا در مورد دسترسی مردم و مقرون به صرفه بودن آن برای دولت‌ها اطمینان حاصل شود.

همه‌گیری ناشی از ویروس جدید کرونا ، و بیماری کووید-۱۹، به بزرگ‌ترین چالش درمانی، اقتصادی و اجتماعی معاصر در سطح بین‌المللی تبدیل شده‌است. بسیاری از کشورها قوانین سخت‌ ترددی و محدودیت‌های مختلفی را اجرا کرده‌اند، کسب‌وکارها تعطیل شده، اقتصاد با شوکی بی‌سابقه روبه‌رو و خدمات درمانی زیر چنان فشاری قرار گرفته که سال‌هاست شبیه آن دیده نشده است.

از آن‌جایی که تولید واکسن به زمان بسیار بیشتری نیاز دارد و کارآزمایی بالینی واکسن‌های احتمالی نیز فعلا در مراحل اولیه است، دارو یکی از مهم‌ترین عواملی‌ست که می‌تواند تا حدی بازگشت به روند عادی زندگی را محتمل سازد.

XS
SM
MD
LG