لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۲

تازه‌ترین محاسبات از پدیده فقر در ایران؛ «یک سوم جمعیت دچار فقر مطلق هستند»


یک اقتصاددان و پژوهشگر ایرانی اعلام کرد که بر اساس محاسبات «خط فقر مطلق» برای یک خانواده چهار نفره شهری حدود چهار میلیون تومان است و با این مبنا ۳۳ درصد جمعیت کشور دچار «فقر مطلق» و شش درصد زیر «خط گرسنگی» هستند.

حسین راغفر روز شنبه ۱۸ فروردین، در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا همچنین گفت که بر اساس این محاسبات «خط فقر مطلق» برای مناطق محروم ۵٠ درصد مناطق شهری و حدود دو میلیون تومان است.

به گفته آقای راغفر، از نظر دولت «خط فقر مطلق» برای یک خانواده پنج نفره ٧٠٠ هزار تومان است، که این مبلغ حتی تأمین‌کننده غذای آنان نیست.

او تأکید کرد که «خط فقر مطلق» باید حداقل کالاهای اساسی را در بر داشته باشد.

درباره نحوه محاسبه «خط فقر» در ایران روش‌های متفاوتی بیان شده و به این دلیل درباره آمار افراد زیر «خط فقر» نیز رقم های متفاوتی اعلام می‌شود.

بر پايه ملاک تعيين شده از سوی بانک جهانی، «خط فقر مطلق» يک دلار و هشت سنت در روز برای هر نفر تعريف شده است.

ملاک ديگری که در اندازه‌گيری «فقر مطلق» مورد استفاده قرار می‌گيرد، از ديگاه بانک جهانی مصرف سرانه کمتر از دو هزار و دويست کيلو کالری در روز است.

بر اساس آمار مطرح شده از سوی آقای راغفر، ۳۳ درصد جمعیت کشور یعنی حدود ۲۶ میلیون نفر دچار «فقر مطلق» هستند.

با این حال محمد مخبر دزفولی، رئیس نهاد موسوم به «ستاد اجرایی فرمان امام»، چندی پیش اعلام کرده بود که ۱۲ میلیون نفر در ایران زیر خط «فقر مطلق» قرار دارند و بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون نفر نیز زیر خط «فقر نسبی» زندگی می‌کنند.

خبرگزاری مهر پیش از این به نقل از مصوبه شورای عالی کار اعلام کرده بود که سبد هزینه یک خانوار ۳.۳ نفری، دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

با این حال هادی ابوی، دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران اعلام کرده که سبد هزینه یک خانوار کارگری، سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

این در شرایطی است که حداقل دستمزد ماهانه کارگران یک میلیون و ۱۱۰ هزار تومان تعیین شده است.

فریدون خاوند، اقتصاددان، پیش از این در یادداشتی در رادیو فردا نوشته بود که وزارت رفاه و تأمین اجتماعی از سال ۸۴ به بعد از اعلام شمار فقيران و ملاک‌های مورد استفاده در ارزيابی پديده فقر خودداری کرده است.

شش درصد جمعیت زیر «خط گرسنگی»

آقای راغفر در بخش دیگری از سخنان خود گفت که شش درصد از جمعیت کشور یعنی پنج میلیون نفر زیر «خط گرسنگی» هستند و درآمد آنها حتی هزینه غذایشان را تأمین نمی‌کند.

به گفته آقای راغفر «خط گرسنگی» به آن معناست که درآمد یک خانوار حتی هزینه غذای آنان را نیز تأمین نمی‌کند، در حالی که افراد هزینه‌های دیگری مانند مسکن، پوشاک و حمل و نقل نیز دارند.

چندی پیش پرویر فتاح رئیس کمیته امداد «امام خمینی»، اعلام کرده بود که تعداد مراجعه‌کنندگان به این سازمان برای تحت پوشش قرار گرفتن، نزدیک به ۵۰ درصد افزایش یافته است.

او افراد تحت پوشش این کمیته را «حدود پنج میلیون نفر» اعلام کرده است.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا و رادیو فردا؛ ا.م./م.ا.
XS
SM
MD
LG