لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۵

پژوهش جدید: جمعیت نیمی از گونه‌های جانوری به‌سرعت در حال کاهش است


کنیا، عکس از سال ۲۰۲۲
کنیا، عکس از سال ۲۰۲۲

یک مطالعه جدید از سراسر جهان نشان می‌دهد که جمعیت تقریبا نیمی از گونه‌های جانوری به‌سرعت در حال کاهش است و انقراض در جهان حیات وحش «نگران‌کننده‌تر از ارزیابی‌های پیشین است».

به گفته محققان شریک در این مطالعه جهانی، این ششمین انقراض جمعی حیات وحش در تاریخ است. اما این بار انسان است که در آن از طریق ویران کردن محیط زیست و تغییرات آب‌ و هوایی نقشی عمده دارد.

این پژوهش روز دوشنبه، اول خرداد، در سایت «بایولوجیکال ریویوز» منتشر شد و سایت شبکه تلویزیونی آمریکایی سی‌ان‌ان خلاصه‌ای از آن را بازتاب داد.

در این پژوهش جدید، بیش از ۷۰ هزار گونه از پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان، ماهی‌ها و حشرات در بخش‌های مختلف کره زمین مورد تحقیق قرار گرفتند تا معلوم شود که آیا شمار آن‌ها در طول زمان افزایش یافته، ثابت مانده یا کم شده است.

بررسی‌ها نشان داد که بخشی از گونه‌های جانوری اصولا منقرض شده، تقریبا نیمی دیگر با آهنگی پرشتاب کاهش یافته‌ و تنها جمعیت سه درصد از گونه‌ها، اندکی افزایش داشته‌ است.

پستانداران، پرندگان و حشرات همگی شاهد کاهش بوده‌اند، آسیب دوزیستان تا حدی کمتر بوده و ماهی‌ها و خزندگان با حفظ جمعیت پایدار خود، وضعیت باثبات‌تری دارند.

ارزیابی دانشمندان حاکی از آن است که ۳۳ درصد از گونه‌های مورد تحقیق که خطر جدی آن‌ها را تهدید می‌کند، منقرض شوند، اما در مواردی معدود برخی نهنگ‌های بزرگ و لاک‌پشت‌های دریایی که در آستانه انقراض بودند، از لبه نابودی کامل برگردانده شده‌اند.

به گفته برندان گادلی، استاد علوم حفاظت از محیط زیست که شریک این مطالعه نبوده، این «تحقیقِ بسیار تأثیرگذار» بینش جدیدی را در مورد جمعیت گونه‌های جانوری ارائه می‌کند و نشان می‌دهد که حیات وحش تا چه حد از سوی انسان زیر فشار است.

به گفته پروفسور گادلی، جهان نمی‌تواند بدون احیای این گونه‌ها، زیستگاه‌ها و اکوسیستم‌هایی که حیات وحش را تضمین کند، به زندگی خود ادامه دهد.

در روز اول خرداد که «روز جهانی تنوع زیستی» نام دارد، یک مقام اداره محیط زیست در ایران نیز اعلام کرد که «سرعت انقراض تنوع زیستی» در کشور نسبت به دو قرن گذشته، «صدها برابر» و در برخی گونه‌های گیاهی و جانوری «هزار برابر بیشتر شده است».

با استفاده از گزارش‌ سی‌ان‌‌ان، رادیوفردا/ ف. ر./ ب. ب.
XS
SM
MD
LG