لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۱

آغاز به کار نخست‌وزیر جدید بریتانیا؛ لیز تراس وعده مقابله با بحران انرژی و مشکلات اقتصادی را داد


لیز تراس (راست) پس از دیدار با ملکه بریتانیا به‌طور رسمی کار خود را به عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور آغاز کرد
لیز تراس (راست) پس از دیدار با ملکه بریتانیا به‌طور رسمی کار خود را به عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور آغاز کرد

نخست‌وزیر جدید بریتانیا روز سه‌شنبه ۱۵ شهریور پس از دیدار با الیزابت دوم، ملکه بریتانیا، رسما کار خود را آغاز کرد.

لیز تراس در یک سخنرانی کوتاه در برابر دفتر نخست‌وزیری گفت روی حل بحران انرژی، مشکلات اقتصادی و بهبود خدمات درمانی عمومی کشور تمرکز خواهد کرد.

بریتانیا با یکی از شدیدترین بحران‌های معیشتی در تاریخ معاصر روبرو است. نرخ تورم به بالای ده درصد رسیده و بهای انرژی به شکل سرسام‌آور و بی‌سابقه‌ای در حال افزایش است.

لیز تراس که در کابینه بوریس جانسون وزیر خارجه بود در رقابت‌های داخلی حزب محافظه‌کار به‌عنوان رهبر جدید حزب انتخاب شد و طبق قانون به مقام نخست‌وزیری رسید.

به گفته کارشناسان، مهمترین اولویت خانم تراس مهار بهای انرژی است که به حدی گران شده که بسیاری از مردم و موسسات اقتصادی و تولیدی توان پرداخت آن را ندارند.

او در رقابت‌های انتخاباتی درون حزبی که حدود دو ماه طول کشید هیچ طرح مشخصی در این زمینه ارائه نداد ولی روزنامه‌های چاپ لندن گمانه‌زنی می‌کنند که یکی از اولین اقدامات دولت او اختصاص ۱۰۰ میلیارد پوند از بودجه دولت به تعیین سقف مشخصی برای قیمت انرژی است. انتظار می‌رود او روز پنجشنبه جزئیات این طرح را اعلام کند.

خانم تراس در نتیجه رای‌گیری در بین حدود ۱۷۰ هزار عضو حزب محافظه‌کار به مقام نخست‌وزیری رسید که کمتر از نیم درصد از جمعیت دارای حق رای در بریتانیا هستند.

هر چند حزب محافظه‌کار در پارلمان بریتانیا اکثریت قابل ملاحظه‌ای دارد ولی برخی از سیاستمداران مخالف دولت درخواست برگزاری انتخابات زودرس را مطرح کرده‌اند. بعید است حزب محافظه‌کار این درخواست را بپذیرد چون میزان محبوبیت آن در افکار عمومی به‌شدت کاهش یافته است.

اد دیوی، رهبر حزب لیبرال دمکرات، در مصاحبه‌ با بی‌بی سی گفت: «خانم تراس در طول رقابت‌ها برای انتخاب رهبر حزب هیچ طرح مشخصی برای حل مشکلات بزرگ کشور ارائه نداد. با توجه به نگرانی‌های شدید مردم در مورد بهای انرژی، تورم، وضع بد خدمات درمانی کشور و مشکلات عمیق اقتصادی به اعتقاد من اعطای مقام نخست‌وزیری به او واقعا اشتباه است».

برخلاف بوریس جانسون که شخصیت رسانه‌ای معروف و پرهیاهویی بود خانم تراس که ۴۷ ساله است بدون جلب توجه فراوان در سلسله مراتب حزب محافظه‌کار ترقی کرده است. او که حرفه‌اش حسابداری است در سال ۲۰۱۰ وارد پارلمان بریتانیا شد، حدود شش سال پیش در مقام‌های نه چندان مهم به کابینه پیوست و حدود یک سال پیش در دولت بوریس جانسون وزیر خارجه شد.

بسیاری از مردم بریتانیا از او، دیدگاه‌ها و قابلیت‌هایش شناخت چندانی ندارند.

بانک مرکزی انگلیس در جدیدترین گزارش خود پیش‌بینی کرد که نرخ تورم در ماه آینده از مرز ۱۳ درصد خواهد گذشت و اقتصاد بریتانیا در پایان سال جاری میلادی وارد یک دوره رکورد طولانی خواهد شد.

همزمان، تعداد قابل توجهی از سندیکاهای کارگری از جمله کارگران مترو و راه آهن، کارکنان اداره پست و حتی بخشی از وکلا در ماه‌های اخیر اعتصاب کرده‌اند و به‌نظر می‌رسد که اعتصاب‌ها ادامه و گسترش خواهد یافت.

روز دوشنبه ارزش برابری پوند در مقابل دلار آمریکا به نازلترین سطح طی چهار دهه اخیر سقوط کرد.

لیز تراس طبق قانون اساسی موظف نیست خواستار برگزاری انتخابات زودرس شود و تا اواخر سال ۲۰۲۴ فرصت دارد مشکلات کشور را حل کند. ولی همزمان با وخامت وضعیت اقتصادی کشور و افت شدید سطح زندگی مردم نارضایتی‌ها افزایش خواهد یافت. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که میزان حمایت از حزب کارگر، حزب اصلی مخالف دولت، پیوسته رو به افزایش است.

علاوه بر مشکلات داخلی، نخست‌وزیر جدید با چالش‌های مهمی در عرصه سیاست خارجی از جمله جنگ اوکراین و کشمکش با اتحادیه اروپا بر سر نحوه اجرای توافق برگزیت روبرو است.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که سیاست او در مورد جنگ اوکراین با نخست‌وزیر قبلی تفاوتی نخواهد داشت ولی در گفت‌وگوها با اتحادیه اروپا به احتمال فراوان روش آشتی‌جویانه‌ای در پيش خواهد گرفت.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG