لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۰

رئیس رادیو و تلویزیون ایران: بالای ۸۰ درصد مخاطب داریم

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

وزارت کشور: مرگ سالانه ۱۷ هزار نفر در جاده‌های ایران‎

اسماعیل نجار، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران، می‌گوید سالانه ۱۷ هزار نفر بر اثر سوانح جاده‌ای در ایران کشته می‌شوند.

نجار افزوده که بر اثر این سوانح، سالانه ۲۵۰ هزار نفر نیز مصدوم می‌شوند که به علت قطع نخاع و قطع عضو برخی از آنها، هر سال ۱۰ درصد آنها به معلولان ایران اضافه می‌شود.

تصادفات رانندگی در جاده‌های ایران به طور معمول در تعطیلات نوروزی به اوج خود می‌رسد چنانکه بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی، طی ۱۰ سال گذشته ۱۱ هزار و ۸۷۰ نفر در تصادفات نوروزی کشته شده‌اند.

ایران یکی از نقاط حادثه‌خیز جهان از نظر رانندگی است. بر اساس گزارشی که پژوهشکده بیمه مرکزی ایران منتشر کرده است، در میان ۱۹۰ کشور جهان، ایران پس از کشور آفریقایی سیرالئون، بالاترین نرخ مرگ‌ومیر را در جاده‌ها دارد.

بازماندن برخی دانش‌آموزان خوزستانی از تحصیل به دلیل «نداشتن کفش»

روزنامه جمهوری اسلامی خبر داده که «۱۲ هزار» کودک در خوزستان به مدرسه نمی‌روند که عده‌ای از آنها تنها به دلیل نداشتن «کفش» از تحصیل بازمانده‌اند.

زینب فتحعلی‌پور، کارشناس مسئول امور آسیب‌دیدگان اجتماعی اداره ‌کل بهزیستی خوزستان با اعلام این خبر گفته که «بسیاری از کودکانی که به مدرسه نرفته‌اند، به دلیل مسائل جزئی (همچون نداشتن یک جفت کفش) از تحصیل بازمانده‌اند».

میزان دقیق کودکان بازمانده از تحصیل در ایران مشخص نیست. این آمار از حدود پنج هزار کودک در گزارش وزارت آموزش و پرورش تا ۳.۵ میلیون نفری که در گزارش مجلس آمده، متغیر است.

منظور از کودک بازمانده از تحصیل، گروه سنی شش تا ۱۸ سال است که در چرخه آموزشی حضور ندارند و شامل دو گروه هستند.

گروه اول، کودکان مناطق عشایری و روستاهای دورافتاده و کم ‌جمعیت که از اول وارد سیستم آموزشی نمی‌‌شوند و گروه دوم کودکانی هستند که در شش سالگی وارد مدرسه می‌‌شوند و پس از چند سال تحصیل به دلایل مختلفی ترک تحصیل می‌‌کنند.

رئیس صداوسیمای ایران: بالای ۸۰ درصد مخاطب داریم

علی عسگری، رئیس صداوسیما جمهوری اسلامی ایران، مدعی شده که رادیو و تلویزیون ایران «بالای ۸۰ درصد» مخاطب دارد.

وی این موضوع را در واکنش به مسئله «افت» مخاطبان صداوسیما مطرح کرده، و افزوده که فضای مجازی نیز «۲۰ درصد» مخاطبان را به خود اختصاص داده است.

سایت عصر ایران به این ادعا واکنش نشان داده و نوشته است: «این حرف که ۸۰ درصد مخاطب صداوسیما هستند و ۲۰ درصد مخاطب فضای مجازی دیگر چه جور مقایسه‌ای است؟ مثل این است که بگوییم ۸۰ درصد مردم صبحانه می‌خورند. ۲۰ درصد مردم هم ناهار می‌خورند! در حالی که مردم هم صبحانه می‌خورند و هم ناهار».

این سایت افزوده است: «مشکل صداوسیما بودجه نیست. ۱۰ برابر هم بودجه بگیرند تغییر چندانی ایجاد نمی‌شود...مشکل صداوسیما در بخش اطلاع‌رسانی است و اینکه جهت‌گیری آن با انتخاب اکثریت مردم سازگار نیست».

اظهارات آقای عسگری در حالی بیان می‌شود که پیش از این بارها کارشناسان و حتی چهره‌های مطرح سیاسی از جا ماندن رادیو و تلویزیون ایران در رقابت با شبکه‌های ماهواره‌ای خبر داده بودند.

در حال حاضر برخی از شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران به شدت در داخل کشور محبوب هستند و به ویژه سریال‌های آنها با استقبال مردم ایران مواجه شده است.

دمکرات‌های کنگره: سرپرست دادگستری از تحقیقات مالر کنار بکشد

رابرت مالر، مستشار ویژه پرونده احتمال تبانی کمپین ترامپ و روس‌ها
رابرت مالر، مستشار ویژه پرونده احتمال تبانی کمپین ترامپ و روس‌ها

دمکرات‌های ارشد در کنگره آمریکا روز یکشنبه از سرپرست دادگستری آمریکا خواستند تا خود را از تحقیقات رابرت مالر، مستشار ویژه در پرونده احتمال تبانی کمپین دونالد ترامپ و روس‌ها در انتخابات ۲۰۱۶ ریاست‌جمهوری ایالات متحده، کنار بکشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جرولد نادلر که احتمالا رئیس آینده کمیته قضایی مجلس نمایندگان خواهد شد روز یکشنبه گفت: این کمیته قصد دارد تا سال آینده از متیو ویتاکر بخواهد تا به عنوان نخستین شاهد در این پرونده شهادت بدهد.

وی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی، از آقای واکر خواست تا خود را از این پرونده کنار بکشد و او را متهم کرد که «رویکرد کاملا خصمانه‌ای در قبال این تحقیقات اتخاذ کرده است».

چاک شومر، رهبر دمکرات‌های سنا، ناسنی پلوسی، رهبر دمکرات‌های مجلس نمایندگان، و سایر دمکرات‌های ارشد کنگره نیز در نامه‌ای به رئیس دایره انضباطی وزارت دادگستری آمریکا، به ویتاکر توصیه کردند که خود را از تحقیقات مالر کنار بکشد.

به گفته آنها، «اجازه دادن به یک مخالف علنی تحقیقات برای نظارت بر آن، اعتماد عمومی به کار وزارت دادگستری درباره چنین موضوع به غایت مهمی را خدشه‌دار می‌کند».

حجت نظری: شهردار تهران روز سه‌شنبه این هفته انتخاب می‌شود

حجت نظری، عضو شورای شهر تهران، روز یکشنبه خبر داد که شهردار جدید تهران روز سه‌شنبه هفته جاری انتخاب می‌شود.

وی در صفحه توئیتر خود خبر داده که قرار است شهردار جدید از میان عباس آخوندی، وزیر سابق مسکن و شهرسازی، و پیروز حناچی، معاون شهرداری تهران، انتخاب شود.

آقای آخوندی در نشست امروز شورای شهر تهران ۱۶ رای و حناچی نیز ۱۱ رای کسب کرد.

بر مبنای تعداد آراء این دو نامزد شهرداری، احتمالا عباس آخوندی شهردار آینده تهران خواهد بود.

عباس آخوندی، که پنج سال پست وزارت را در دولت‌های یازدهم و دوازدهم حسن روحانی بر عهده داشت با وجودی که سه بار استیضاح شد، ولی توانست مجلسیان را با خود همراه کند تا باز هم به او رای اعتماد بدهند.

وی در نهایت ماه گذشته از سمت وزارت استعفا داد. عباس آخوندی در کارنامه‌اش سابقه وزارت مسکن و شهرسازی و همچنین معاونت سیاسی وزارت کشور را داراست.

محمدعلی افشانی، شهردار فعلی تهران، که شش ماه است این سمت را در اختیار دارد از نیروهای بازنشسته محسوب می‌شود و بر اساس مصوبه جدید مجلس ایران مبنی بر «منع بکارگیری بازنشستگان»، نمی‌تواند به کار خود ادامه دهد.

عربستان تولید نفت خود را «۵۰۰ هزار بشکه کاهش می‌دهد»

با افزایش عرضه نفت و افت چشمگیر قیمت آن، عربستان می‌گوید که قصد دارد تا در ماه دسامبر تولید خود را ۵۰۰ هزار بشکه کاهش دهد.

کمیته نظارتی اوپک روز یکشنبه ۲۰ آبان در امارات تشکیل جلسه داد که محور آن بررسی وضعیت بازار جهانی نفت بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خالد الفالح وزیر نفت عربستان در حاشیه این نشست اعلام کرد که ریاض قصد دارد تا تولید خود را برای ماه دسامبر ۵۰۰ هزار بشکه کاهش دهد.

دو منبع آگاه به رویترز گفته‌اند که عربستان می‌خواهد اعضای اوپک و کشورهای هم پیمان آن تولید خود را تا یک میلیون بشکه در روز کاهش دهند تا قیمت‌ها افزایش یابد.

برهم صالح: عراق نباید بار تحریم‌های آمریکا علیه ایران را به دوش بکشد

رئیس‌جمهوری جدید عراق روز یکشنبه گفت که بغداد به مذاکرات خود درباره تحریم‌های ایران با آمریکا ادامه می‌دهد و ایالات متحده باید شرایط ویژه کشورش در این زمینه را مدنظر قرار دهد.

برهم صالح که به کویت سفر کرده است، به خبرنگاران گفت: «ما نمی‌خواهیم که عراق بار تحریم‌های آمریکا علیه ایران را به دوش بکشد».

واشینگتن که از روز ۱۵ آبان دور دوم تحریم‌های گسترده خود علیه ایران را آغاز کرده است، گفته که عراق می‌تواند همچنان به واردات گاز طبیعی و برق از ایران ادامه دهد ولی دوره آن محدود به ۴۵ روز است.

پیروزی تیم ملی کاراته ایران

تیم ملی کاراته ایران با پیروزی ۲–۳ بر ترکیه در مسابقات قهرمانی جهان مادرید، برای سومین دوره پیاپی به نشان طلای کومیته تیمی جهان دست یافت.

۱۰ سال زندان برای کارمند وزارت خارجه ایران به جرم جاسوسی

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، روز یک‌شنبه خبر داد که یک کارمند وزارت خارجه به نام کمال امیربیک که توسط وزارت اطلاعات دستگیر شده بود، به ۱۰ سال زندان و ضبط ۲۷۰ هزار دلار محکوم شده است.

وی درباره جزئیات اتهام آقای امیر بیک توضیح بیشتری نداد.

مقام‌های پاکستانی: مرزبانان ایرانی دو نفر را کشته و سه نفر را زخمی کردند

مقام‌های پاکستانی می‌گویند مأموران مرزبانی ایران دو نفر را که قصد داشتند از یک مسیر غیرقانونی از شهرستان پنج‌گور پاکستان وارد ایران شوند کشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، صابر بلوچ، از مقام‌های نیروی انتظامی محلی بلوچستان پاکستان، روز یک‌شنبه گفت که بر اثر تیراندازی مرزبانان ایرانی سه نفر دیگر نیز زخمی شده و به بیمارستان پنج‌گور منتقل شده‌اند.

گروه جیش‌العدل اواخر مهرماه سال جاری اعلام کرد که به یک پایگاه مراقبتی در شهرستان میرجاوه استان سیستان و بلوچستان حمله کرده و ۱۲ مرزبان ایرانی را به «اسارت» گرفته است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG