لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۶

رئیس‌جمهوری عراق از ایران به دیدار پادشاه عربستان رفت

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

نگرانی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از جذب «دانشمندان» ایرانی توسط عربستان و قطر

محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران، دربارهٔ اینکه کشورهای عرب منطقه از جمله قطر و عربستان سعودی «دانشمندان» ایرانی را جذب کنند، ابراز نگرانی کرد.

وی در یک برنامه تلویزیونی گفت که این کشورها «اعلام پذیرش دانشمند از منطقه کرده‌اند؛ من نگران از این هستم که بچه‌های ما را جذب کنند».

آقای مخبر ذرفولی اضافه کرد: «تا کنون شاید تعداد کمی را جذب کرده باشند چون پیشنهادات بسیار خوبی داده می‌شود».

«۴۳ درصد مردم» ایران دچار درد استخوانی، مفاصل و عضلانی هستند

احمدرضا جمشیدی، رئیس انجمن روماتولوژی ایران، با اشاره به نتایج یک تحقیق اعلام کرد که ۴۳درصد مردم دچار درد استخوانی، مفاصل و عضلانی هستند و از این دردها شکایت می‌کنند.

وی همچنین گفت که بیمه‌ها دارویی که هفت هزار بیمار ایرانی از آن استفاده می‌کنند را از تحت پوشش خود خارج کرده‌اند و این باعث «درد شبانه‌روزی ۷ هزار بیمار» شده است. به گفته آقای جمشیدی، قیمت این دارو در گذشته با پوشش بیمه ۶۰ هزار تومان و بدون بیمه ۶۰۰ هزار تومان است.

احمدی‌نژاد خطاب به قوه قضائیه و نهادهای امنیتی: اگر می‌خواهید بزن بزن کنید ما هستیم

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران، بار دیگر نهادهای امنیتی و قوه قضائیه را متهم کرد که با هدف حذف او رئیس دفتر سابق او، اسفندیار رحیم مشایی، را بازداشت کرده‌اند.

به گزارش وب‌سایت دولت بهار آقای احمدی‌نژاد در یک سخنرانی به مناسبت تولد آقای مشایی گفت: «به صراحت اعلام می‌کنند که ما احمدی‌نژاد را می‌خواهیم بزنیم. البته من کسی نیستم ولی خب مرد باشید … همه چیز را به شوخی گرفته‌اند. خدا و پیغمبر و مقدسات و ارزش‌های تاریخی و باورهای تاریخی یک ملت را خرج می‌کنند برای دو روز صندلی».

وی اضافه کرد: «اگر با بنده دعوا دارید، بسیارخوب من در خدمتتان هستم. اگر می‌خواهید بزن بزن کنید، … ما هستیم».

آقای احمدی‌نژاد همچنین گفت که مقامات مخالف او در حکومت جمهوری اسلامی «جز فحش دادن و بگیر ببند و خفه کردن و له کردن» هیچ حرفی برای گفتن ندارند.

توقف صادرات فرش ایران به آمریکا به خاطر تحریم‌ها

عبدالله بهرامی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف ایران، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که ۳۵ درصد فرش ایران به آمریکا صادر می‌شد، گفت: «از ۱۵ آبان امسال به دلیل اعمال تحریم‌ها هیچ فرشی از ایران به آمریکا صادر نشده و این بازار را که بازار مستعد و مناسبی برای ما بود و برایش هزینه شده بود، ازدست دادیم.»

وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان صادرات فرش ایرانی به شیوه‌های دیگر وجود دارد یا خیر؟ گفت: «این امکان وجود دارد، ولی اگر از مبدأ کشور دیگری صادر کنیم، به اسم فرش ایران نمی‌رود و ممکن است به اسم رقبای دیگر باشد. در این صورت فرش ایران صددرصد ضرر می‌کند و خریدار فرش ایرانی هم به فرش ایران دیگر تمایل نشان نمی‌دهد.»

به گزارش ایسنا، ارزش سالانه صادرات فرش ایران حدود ۴۰۰ میلیون دلار بود که ۱۲۰ میلیون دلار آن به آمریکا صادر می‌شد. با اعمال تحریم‌ها ارزش صادرات فرش ایران بیش از ۱۰۰ میلیون دلار کاهش یافته و عوامل مختلف داخلی و خارجی در این امر مؤثر بوده‌است. در حال حاضر بیش از شش میلیون ایرانی از محل فرش ارتزاق می‌کنند.

به گزارش ایلنا، سید رضی حاج‌آقامیری، رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی تهران، نیز روز یک‌شنبه در خصوص آخرین وضعیت فروش و صادرات فرش دستباف و اثرگذاری تحریم‌ها بر روی آن گفت: «همواره مهم‌ترین بازار صادراتی فرش ما آمریکا بوده که در سال‌های بعد از انقلاب به سبب اعمال تحریم‌ها در سال‌های مختلف این بازار دیگر وابستگی خود را به‌طور کامل به ایران از دست داده و رقبای دیگری جای ما را پر کرده‌اند. ما دیگر هیچ وقت نمی‌توانیم به بازار دهه ۶۰ و ۷۰ برگردیم چون فرصت‌ها را از دست داده‌ایم و به خاطر غیبت در بازار که مشخصا به دلیل تحریم‌ها بوده دیگر قدرت انحصاری قبل را نداریم.»

دیپلمات‌ها: ریاض درخواست آمریکا برای بهبود روابط با قطر را نپدیرفته است

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که در پی قضیه قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی، جمال خاشقجی، که در کنسولگری عربستان در استانبول رخ داد، آمریکا در کنار فشار بر ریاض برای پایان دادن جنگ یمن، از مقام‌های عربستان خواسته روابط خود با قطر را نیز بهبود ببخشند.

این خبرگزاری از قول دیپلمات‌ها می‌نویسد که نشانه‌ای از بهبود روابط دیده نمی‌شود و عربستان از پذیرش این درخواست آمریکا سر باز می‌زند.

اتهام نماینده: برخی مقامات در مذاکره پول‌شویی به دنبال ویزای آمریکا بودند

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد دهقان، نماینده چناران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد شدیداللحن از اظهارات وزیر خارجه ایران در مورد وجود «پول‌شویی گسترده» در ایران، در مورد مقامات مذاکره‌کننده با گروه اف‌ای‌تی‌اف گفت: «متأسفانه براساس اسناد به دست آمده برخی از این مقامات بیش از اینکه به فکر منافع کشور و ملت در مذاکره با اف‌ای‌تی‌اف و مبارزه با پول‌شویی باشند به فکر اخذ ویزای اقامت در کانادا، آمریکا و استخدام در سازمان ملل بودند. این آقایان با سربرگ مرکز پول‌شویی به دنبال سفرهای خانوادگی در تورهای تفریحی بودند.»

سه شهروند بهایی در اصفهان همچنان در بازداشت هستند

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی نوشت: «۱۸ شهروند بهایی در اصفهان، بازداشت شدند که ۳ تن آن‌ها کماکان در بازداشت بسر می‌برند و محل کسب ۱۲ شهروند بهایی در شهرهای آبادان، خرمشهر و اهواز پلمب شده‌است.» نام این سه نفر نسرین خواجه، مژگان خوشحال و فرید امینی، ذکر شده است.

مرتضی اسماعیل‌پور، فعال حقوق بهاییان و روزنامه‌نگار، در فیس‌بوک خود در این خصوص نوشته‌است: «مقامات قضایی در سه شهر خرمشهر، آبادان و اهواز دست‌کم ۱۲ محل کسب را صرفاً به دلیل بهایی بودن صاحبان محل کسب پلمب کرده‌است. بهاییان به دلیل رعایت آداب مذهبی خود و تعطیل کردن محل کسبشان در ایام تعطیلی بهایی با پلمب محل کسبشان از سوی مقامات قضایی و امنیتی روبرو شده‌اند.»

«نامه اژه‌ای»: ظریف اسناد در مورد پول‌شویی را ارائه کند

حسین نقوی حسینی، سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، از واکنش محسنی اژه‌ای، معاون اول رئیس قوه قضائیه، در جلسه صبح امروز این فراکسیون به سخنان وزیر خارجه ایران در مورد پول‌شویی خبر داد.

آقای ظریف به تازگی گفت که میزان بالای پول‌شویی در ایران «یک واقعیت است» و از این وضعیت «خیلی‌ها نفع می‌برند». وزیر خارجه ایران در ادامه دلیل «فضاسازی‌ها» علیه لوایح مرتبط با پول‌شویی در ایران را نیز «منافع اقتصادی ده‌ها هزار میلیارد تومانی» این افراد دانست.

‌به گفته نقوی حسینی، محسنی اژه‌ای در مورد اظهارات ظریف گفته است: «این کلمات و جملات از نظر شخصی بنده غلط بوده و از طرف یک مقام رسمی مطرح می‌شود و باید توضیح دهد و اسناد خود را ارائه کند که اینجانب نامه نوشته و گفته‌ام که اگر این جملات از سوی ایشان است، توضیحات و اسناد وی اخذ شود.»

ژنرال دانفورد: طالبان در افغانستان در حال شکست‌خوردن نیست

حمله ماه اوت در غزنی؛ حملات طالبان جان غیرنظامیان بسیاری را گرفته‌است
حمله ماه اوت در غزنی؛ حملات طالبان جان غیرنظامیان بسیاری را گرفته‌است

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا می‌گوید شبه‌نظامیان طالبان در حال حاضر رو به افول نیستند و پایان جنگ افغانستان «راه‌حل نظامی» ندارد.

ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز شنبه در یک نشست مسائل امنیتی در کانادا گفت «صادقانه‌است که بگوییم آن‌ها [طالبان] در حال حاضر در حال شکست‌خوردن نیستند».

البته این مقام ارشد ارتش آمریکا افزوده است که ایالات متحده، در کنار متحدان خود در پیمان آتلانتیک شمالی، در تلاش هستند تا با وارد آوردن فشارهای نظامی، سیاسی و اقتصادی، طالبان را مجبور کنند پای میز مذاکره آمده و به جنگ پایان دهند.

ژنرال دانفورد می‌گوید «کلید موفقیت استفاده از همه فشارها برای قانع کردن طالبان» به مذاکره‌ است.

این اظهارات در حالی مطرح شده که دولت آمریکا و دولت افغانستان تلاش‌های تازه‌ای را برای مذاکره و پایان‌دادن به نبردهای داخلی آغاز کرده‌اند.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، روز گذشته به شورای عالی صلح افغانستان اطمینان داد که جزئیات دیدار خود با دفتر سیاسی طالبان در قطر را با آن‌ها در میان می‌گذارد.

آن‌طور که رادیو آزادی، بخش دری اروپای آزاد می‌گوید، آقای خلیل‌زاد روز شنبه از قطر راهی کابل شد. این دومین سفر رسمی زلمی خلیل‌زاد برای مذاکرات صلح بین حکومت افغانستان و طالبان است.

اعتراض‌ها به حمله «یک مامور» به نوازندگان خیابانی در رشت

انتشار فیلم حمله فردی به سه نوازنده خیابانی در رشت، با اعتراض شماری از هنرمندان، واکنش شهرداری رشت، شورای شهر و فرماداری این شهر همراه شده‌است.

انتشار این فیلم کوتاه در فضای مجازی سبب شده تا شماری از هنرمندان به این واقعه اعتراض کنند و مقام‌های دولتی رشت به موضوع واکنش نشان دهند.

علی مقصودی، معاون خدمات شهری رشت گفته «برخورد با نوازندگان خیابانی به‌هیچ عنوان توسط عوامل شهرداری رشت و شرکت‌های طرف قرارداد با شهرداری رخ نداده است».

یک عضو شورای شهر رشت نیز گفته: بروز چنین رفتاری با سه تن از فرزندان این شهر مقابل چشمان شهروندان از سوی هر فردی محکوم است.

به گزارش ایسنا در ابتدا گفته شده بود «این برخورد شدید را ماموران شهرداری رشت انجام داده‌اند اما در ادامه اظهاراتی مطرح شد مبنی بر اینکه پلیس اماکن مانع از ادامه اجرای این افراد شده‌است».

همزمان برخی از هنرمندان و نوازندگان، از جمله محسن یگانه، هانا کامکار، رضا صادقی و شماری دیگر به این واقعه اعتراض کرده‌اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG