لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۷

رئیس‌جمهوری عراق از ایران به دیدار پادشاه عربستان رفت

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

خبرهای روز شنبه بیست و ششم آبان را اینجا بخوانید.

زیردریایی مفقودشده آرژانتینی پس از یک سال پیدا شد

زیردریایی نظامی آرژانتین یک سال پس از روزی که با ۴۴ خدمه در اقیانوس اطلس جنوبی ناپدید گشت، پیدا شد.

به گفته مقامات آرژانتین، بقایای زیردریایی سن خوان ای‌ار‌ای که دچار حادثه انفجار شده بود در ۸۷۰ متری عمق اقیانوس پیدا شده است.

خانواده بازماندگان قربانیان این حادثه توانسته‌اند تصاویری از بقایای این زیردریایی را مشاهده کنند.

این زیردریایی ۲۴ آبان سال گذشته در اواسط ماموریت خود در اقیانوس ناپدید شد و تلاش‌های بین‌المللی برای پیدا کردن آن و نجات خدمه ناکام ماند.

بیهوشی یک درویش زندانی بر اثر اعتصاب غذای خشک

وب‌سایت مجذوبان نور خبر داد که صالح‌الدین مرادی، درویش زندانی در زندان فشافویه، روز شنبه در نتیجه‌ اعتصاب غذای خشک بیهوش شده و صورتش بر اثر زمین خوردن آسیب دیده است.

صالح‌الدین مرادی که از هفتم شهریور ماه اعتصاب غذای تر کرده بود روز جمعه اعتصاب غذای خشک را آغاز کرد.

وی در اعتراض به سرکوب درویشان زندانی و بی‌خبری از هشت درویش زندانی اعتصاب غذا کرده است.

شماری از منابع از جمله دیدبان حقوق بشر نیز گفته‌اند که هفتم شهریور ماه مأموران امنیتی با یورش به گروهی از دراویش که در زندان فشافویه تهران دست به تحصن زده بودند، آنها را به شدت کتک زدند.

از آن تاریخ تعدادی از دراویش به سلول انفرادی منتقل شده‌اند و از سرنوشت هشت تن از آنها به نام‌های رضا انتصاری، محمد شریفی‌مقدم، کسری نوری، مرتضی کنگرلو بیلچی، سینا انتصاری، مهدی اسکندری، امیر نوری و حسام معینی خبری در دست نیست.

ترامپ گزارش‌ها درباره استرداد احتمالی گولن به ترکیه را رد کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، گزارش‌ها درباره احتمال استرداد فتح الله گولن به ترکیه در ازای کاهش فشارها بر عربستان سعودی را رد کرد.

آقای ترامپ روز شنبه در پاسخ به خبرنگاران درباره احتمال این رخداد گفت: «نه، چنین فکری نداریم.»

فتح الله گولن از مخالفان برجسته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به شمار می‌رود. ترکیه او را به دست داشتن در کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ متهم کرده و از آمریکا خواسته که او را مسترد کند. آقای گولن ساکن ایالت پنسیلوانیای آمریکاست.

روز پنج‌شنبه شبکه خبری ان‌بی‌سی گزارش داده بود که دولت دونالد ترامپ در حال سبک سنگین کردن این است که آیا می‌تواند فتح الله گولن را به ترکیه مسترد کند یا نه تا از این طریق فشاری را که ترکیه بر عربستان سعودی به خاطر قتل جمال خاشقجی وارد می‌آورد، کاهش دهد.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف حاکمان کنونی عربستان سعودی، در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد.

محکومیت یک محیط‌بان به قصاص

براساس گزارش‌ها سعید مومیوند، محیط‌بان منطقه حفاظت‌شده نشر همدان، به قصاص محکوم شده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، این محیط‌‌بان در سال ۹۵ به یکی از شکارچیان غیرقانونی که وارد این منطقه حفاظت شده بودند شلیک و این شکارچی فوت کرده بود.

روزنامه ایران نیز در توصیف این واقعه نوشته است: «او در حال دویدن، تفنگ را به قصد تیراندازی هوایی به بالا می‌آورد ولی با توجه به ناهموار بودن مسیر، قبل از بالا آمدن کامل تفنگ، گلوله رها می‌شود که به مقتول اصابت می‌کند.»

دولت آمریکا می‌گوید هنوز در مورد جریان قتل خاشقجی به نتیجه نهایی نرسیده‌است

دولت دونالد ترامپ می‌گوید در مورد این‌که چه فرد یا افرادی در قتل روزنامه‌نگار منتقد ولیعهد عربستان دست داشته و آمر آن بوده‌اند، به نتیجه نهایی نرسیده‌است. طی دو روز گذشته رسانه‌های ایالات متحده گزارش داده بودند سی‌آی‌ای به این نتیجه رسیده که محمد بن سلمان دستور قتل خاشقجی را داده‌است.

روزنامه واشینگتن‌پست و سپس شماری دیگر از رسانه‌های آمریکایی ۲۵ آبان ماه به نقل از منابع خبری گزارش دادند که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، در بررسی‌های خود از قتل خاشقجی، نتیجه گرفته که محمد بن سلمان، دستور به قتل او داده است.

اما حالا وزارت خارجه ایالات متحده بیانیه‌ای صادر کرده و می‌گوید «گزارش‌های اخیر که حاکی‌ست دولت آمریکا به نتیجه نهایی رسیده، درست نیست».

جمال خاشقجی که زمانی از مشاوان حکومت عربستان سعودی بود، چندی پس از قدرت گرفتن محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، راهی واشینگتن شد و در آن‌جا به کار نویسندگی و روزنامه‌نگاری خود ادامه داد. او از منتقدان ولیعهد به‌شمار می‌رفت روزنامه پرنفوذ «واشینگتن‌پست» ستونی را به یادداشت‌هایش اختصاص می‌داد. خاشقجی در مهر ماه برای انجام کارهای دفتری وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد و توسط یک گروه حرفه‌ای داخل کنسولگری به‌قتل رسید.

عراقچی: هزینه سنگین تحریم‌ها سیاست‌های تهران را تغییر نخواهد داد

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی به روزنامه اسپانیایی «آ‌ب‌ث» گفته است «تحریم‌ها شاید هزینه‌های سنگینی‌ داشته باشد اما سیاست‌های ایران را تغییر نخواهند داد. دولت قبلی‌ آمریکا تحریم‌های شدیدتری علیه ایران اعمال کرده بود، اما در پایان مجبور شد بر سر میز بنشیند».

این اظهارات تازه‌ترین واکنش یک مقام ارشد جمهوری اسلامی به تحریم‌هایی‌ست که دولت دونالد ترامپ پس از خروج از «برجام» طی دو دور، علیه ایران بازگرداند. دولت آمریکا می‌گوید تحریم‌های شدیدی علیه تهران اجرا خواهد شد و واشینگتن برای آن‌که «جمهوری اسلامی رفتار خود را تغییر دهد» دست به اعمال «حداکثر فشارها» خواهد زد.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران، گفته است «احتمال کاهش فروش نفت خام ایران وجود دارد، اما نه در سطحی که آمریکا فکر آن را می‌‌کند».

تحریم‌های نفتی یکی از ستون‌های تحریم‌های ایالات متحده است. آمریکا در حاضر برخی معافیت‌های موقت را برای مشتریان ایران در نظر گرفته‌است هرچند می‌گوید این تحریم‌ها گام به گام اجرا خواهند شد.

آقای عراقچی‌ در پاسخ به احتمال افزایش سانتریفیوژها در ایران گفته تهران «برای نشان‌دادن اعتبار فعالیت‌های هسته‌ای را محدود کرد. اگر توافقی وجود نداشته باشد، این محدودیت‌ها وجود ندارند.»

عباس عراقچی در عین حال در بخشی دیگر از مصاحبه خود با ایرنا گفته جمهوری اسلامی با حوثی‌های یمن در ارتباط است اما «این بدین معنی‌ نیست که آنها آنچه را که ما می‌‌گوییم، انجام بدهند. تلاش ما برای بردن صلح به یمن است».

ایران همواره با اتهام‌هایی در مورد ارسال سلاح به شورشیان حوثی روبه‌رو است. ائتلاف تحت رهبری عربستان که درگیر نبرد با حوثی‌هاست نیز با انتقادها و اعتراضات مدافعان حقوق بشر در مورد کشتار غیرنظامیان روبه‌رو است.

اعتراض‌ها به حمله «یک مامور» به نوازندگان خیابانی در رشت

انتشار فیلم حمله فردی به سه نوازنده خیابانی در رشت، با اعتراض شماری از هنرمندان، واکنش شهرداری رشت، شورای شهر و فرماداری این شهر همراه شده‌است.

انتشار این فیلم کوتاه در فضای مجازی سبب شده تا شماری از هنرمندان به این واقعه اعتراض کنند و مقام‌های دولتی رشت به موضوع واکنش نشان دهند.

علی مقصودی، معاون خدمات شهری رشت گفته «برخورد با نوازندگان خیابانی به‌هیچ عنوان توسط عوامل شهرداری رشت و شرکت‌های طرف قرارداد با شهرداری رخ نداده است».

یک عضو شورای شهر رشت نیز گفته: بروز چنین رفتاری با سه تن از فرزندان این شهر مقابل چشمان شهروندان از سوی هر فردی محکوم است.

به گزارش ایسنا در ابتدا گفته شده بود «این برخورد شدید را ماموران شهرداری رشت انجام داده‌اند اما در ادامه اظهاراتی مطرح شد مبنی بر اینکه پلیس اماکن مانع از ادامه اجرای این افراد شده‌است».

همزمان برخی از هنرمندان و نوازندگان، از جمله محسن یگانه، هانا کامکار، رضا صادقی و شماری دیگر به این واقعه اعتراض کرده‌اند.

ژنرال دانفورد: طالبان در افغانستان در حال شکست‌خوردن نیست

حمله ماه اوت در غزنی؛ حملات طالبان جان غیرنظامیان بسیاری را گرفته‌است
حمله ماه اوت در غزنی؛ حملات طالبان جان غیرنظامیان بسیاری را گرفته‌است

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا می‌گوید شبه‌نظامیان طالبان در حال حاضر رو به افول نیستند و پایان جنگ افغانستان «راه‌حل نظامی» ندارد.

ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز شنبه در یک نشست مسائل امنیتی در کانادا گفت «صادقانه‌است که بگوییم آن‌ها [طالبان] در حال حاضر در حال شکست‌خوردن نیستند».

البته این مقام ارشد ارتش آمریکا افزوده است که ایالات متحده، در کنار متحدان خود در پیمان آتلانتیک شمالی، در تلاش هستند تا با وارد آوردن فشارهای نظامی، سیاسی و اقتصادی، طالبان را مجبور کنند پای میز مذاکره آمده و به جنگ پایان دهند.

ژنرال دانفورد می‌گوید «کلید موفقیت استفاده از همه فشارها برای قانع کردن طالبان» به مذاکره‌ است.

این اظهارات در حالی مطرح شده که دولت آمریکا و دولت افغانستان تلاش‌های تازه‌ای را برای مذاکره و پایان‌دادن به نبردهای داخلی آغاز کرده‌اند.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، روز گذشته به شورای عالی صلح افغانستان اطمینان داد که جزئیات دیدار خود با دفتر سیاسی طالبان در قطر را با آن‌ها در میان می‌گذارد.

آن‌طور که رادیو آزادی، بخش دری اروپای آزاد می‌گوید، آقای خلیل‌زاد روز شنبه از قطر راهی کابل شد. این دومین سفر رسمی زلمی خلیل‌زاد برای مذاکرات صلح بین حکومت افغانستان و طالبان است.

«نامه اژه‌ای»: ظریف اسناد در مورد پول‌شویی را ارائه کند

حسین نقوی حسینی، سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، از واکنش محسنی اژه‌ای، معاون اول رئیس قوه قضائیه، در جلسه صبح امروز این فراکسیون به سخنان وزیر خارجه ایران در مورد پول‌شویی خبر داد.

آقای ظریف به تازگی گفت که میزان بالای پول‌شویی در ایران «یک واقعیت است» و از این وضعیت «خیلی‌ها نفع می‌برند». وزیر خارجه ایران در ادامه دلیل «فضاسازی‌ها» علیه لوایح مرتبط با پول‌شویی در ایران را نیز «منافع اقتصادی ده‌ها هزار میلیارد تومانی» این افراد دانست.

‌به گفته نقوی حسینی، محسنی اژه‌ای در مورد اظهارات ظریف گفته است: «این کلمات و جملات از نظر شخصی بنده غلط بوده و از طرف یک مقام رسمی مطرح می‌شود و باید توضیح دهد و اسناد خود را ارائه کند که اینجانب نامه نوشته و گفته‌ام که اگر این جملات از سوی ایشان است، توضیحات و اسناد وی اخذ شود.»

بیشتر

XS
SM
MD
LG