لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۰

خبرخوان شنبه ۲۶ آبان

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

محکومیت یک محیط‌بان به قصاص

براساس گزارش‌ها سعید مومیوند، محیط‌بان منطقه حفاظت‌شده نشر همدان، به قصاص محکوم شده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، این محیط‌‌بان در سال ۹۵ به یکی از شکارچیان غیرقانونی که وارد این منطقه حفاظت شده بودند شلیک و این شکارچی فوت کرده بود.

روزنامه ایران نیز در توصیف این واقعه نوشته است: «او در حال دویدن، تفنگ را به قصد تیراندازی هوایی به بالا می‌آورد ولی با توجه به ناهموار بودن مسیر، قبل از بالا آمدن کامل تفنگ، گلوله رها می‌شود که به مقتول اصابت می‌کند.»

بیهوشی یک درویش زندانی بر اثر اعتصاب غذای خشک

وب‌سایت مجذوبان نور خبر داد که صالح‌الدین مرادی، درویش زندانی در زندان فشافویه، روز شنبه در نتیجه‌ اعتصاب غذای خشک بیهوش شده و صورتش براثر زمین خوردن آسیب دیده است.

صالح‌الدین مرادی که از هفتم شهریورماه اعتصاب غذای تر کرده بود روز جمعه اعتصاب غذای خشک را آغاز کرد.

وی در اعتراض به سرکوب درویشان زندانی و بی خبری از هشت درویش زندانی اعتصاب غذا کرده است.

شماری از منابع، از جمله دیدبان حقوق بشر، نیز گفته‌اند که هفتم شهریورماه مأموران امنیتی با یورش به گروهی از دراویش که در زندان فشافویه تهران دست به تحصن زده بودند، آنها را به شدت کتک زدند.

از آن تاریخ تعدادی از دراویش به سلول انفرادی منتقل شده‌اند و از سرنوشت هشت تن از آنها به نام‌های رضا انتصاری، محمد شریفی‌مقدم، کسری نوری، مرتضی کنگرلو بیلچی، سینا انتصاری، مهدی اسکندری، امیر نوری و حسام معینی خبری در دست نیست.

ترامپ گزارش‌ها درباره استرداد احتمالی گولن به ترکیه را رد کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، گزارش‌ها درباره احتمال استرداد فتح الله گولن به ترکیه در ازای کاهش فشارها بر عربستان سعودی را رد کرد.

آقای ترامپ روز شنبه در پاسخ به خبرنگاران درباره احتمال این رخداد گفت: «نه، چنین فکری نداریم.»

فتح الله گولن از مخالفان برجسته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به شمار می‌رود. ترکیه او را به دست داشتن در کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ متهم کرده و از آمریکا خواسته که او را مسترد کند. آقای گولن ساکن ایالت پنسیلوانیای آمریکاست.

روز پنج‌شنبه شبکه خبری ان‌بی‌سی گزارش داده بود که دولت دونالد ترامپ در حال سبک سنگین کردن این است که آیا می‌تواند فتح الله گولن را به ترکیه مسترد کند یا نه تا از این طریق فشاری را که ترکیه بر عربستان سعودی به خاطر قتل جمال خاشقجی وارد می‌آورد، کاهش دهد.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف حاکمان کنونی عربستان سعودی، در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد.

زیردریایی مفقودشده آرژانتینی پس از یک سال پیدا شد

زیردریایی نظامی آرژانتین یک سال پس از روزی که با ۴۴ خدمه در اقیانوس اطلس جنوبی ناپدید گشت، پیدا شد.

به گفته مقامات آرژانتین، بقایای زیردریایی سن خوان ای‌ار‌ای که دچار حادثه انفجار شده بود در ۸۷۰ متری عمق اقیانوس پیدا شده است.

خانواده بازماندگان قربانیان این حادثه توانسته‌اند تصاویری از باقی‌مانده این زیردریایی را مشاهده کنند.

این زیردریایی ۲۴ آبان سال گذشته در اواسط ماموریت خود در اقیانوس ناپدید شد و تلاش‌های بین‌المللی برای پیدا کردن آن و نجات خدمه ناکام ماند.

«ادامه» اعتراض کارگران نیشکر هفت‌تپه در روز شنبه

به گفته چند تشکل صنفی، اعتراض کارگران نیشکر هفت‌تپه در روز شنبه در شهرستان شوش ادامه یافت.

بر اساس این گزارش، کارگران همراه با خانواده‌های خود در شوش راهپیمایی و در مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند.

همزمان با ادامه اعتراض صنفی کارگران نیشکر هفت‌تپه در روز شنبه، گزارش‌ها حاکی از «استقرار نیروی ضد شورش» در این واحد کشاورزی-صنعتی و شهرستان شوش است.

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه هدف از استقرار این نیرو را جلوگیری از اعتصاب کارگران می‌داند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران هم خبر داد که در ساعت اولیه بامداد روز شنبه، یک اتوبوس یگان ویژه پس از ورود به هفت‌تپه در پاسگاه نیروی انتظامی این منطقه مستقر شده است.

بنابر این گزارش، دو اتوبوس دیگر از نیروهای یگان ویژه از شهر اهواز به شهرستان شوش انتقال یافته و در این شهر مستقر شده‌اند.

در همین زمینه اتحادیه آزاد کارگران ایران روز شنبه در مورد احتمال سرکوب اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه هشدار داد.

دور جدید اعتراض کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه از ۱۳ روز پیش آغاز شد.

آنها خواستار واگذاری این شرکت خصوصی‌سازی شده به کارگران یا دولت و همچنین پرداخت چهار ماه دستمزد معوقه خود هستند.

افزایش «سه برابری» مصرف برق در مساجد و مدارس ایران

سخنگوی صنعت برق روز جمعه ضمن انتقاد از «سیاست رایگان کردن قیمت برق برای مدارس و مساجد» خبر داد که در پی اجرای این سیاست، «مصرف برق این مراکز دو تا سه برابر افزایش یافته است».

محمودرضا حقی‌فام در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: «سیاست رایگان کردن قیمت برق برای مدارس و مساجد سیاست درستی نیست، زیرا به افزایش مصرف در این مراکز منجر می‌شود.»

او ادامه داد: «رایگان بودن برق برای مدارس و مساجد سبب می‌شود از منابع عمومی بدون حساب و کتاب برداشت کنیم.»

در همین زمینه کاوه مدنی، کارشناس محیط زیست که پس از آن که در داخل کشور تحت فشار قرار گرفت مجبور به ترک ایران شد، در یک رشته توییت انتقاد خود به این تصمیم در سال گذشته را یادآوری کرد.

او نوشت: «پارسال که قبل از تصویب این بند الحاقی عوام‌گرایانه، در مورد پیامدهای آن هشدار دادم، مورد مؤاخذه برخی سیاسیون و یکی از اعضای کابینه قرار گرفتم و به نفهمیدن متهم شدم.»

«شش کشته» در یک سانحه رانندگی در اتوبانی در تبریز

خبرگزاری ایسنا روز شنبه به نقل از رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت که یک سانحه جاده‌ای در اتوبان پیامبر اعظم تبریز شش کشته برجا گذاشته است.

این سانحه در پی «برخورد یک دستگاه خودروی پژو ۲۰۶ با تریلر» رخ داد.

جاده‌های ایران در زمره مرگبارترین راه‌های جهان هستند. در سال ۹۶ بیش از ۱۶ هزار نفر در این جاده‌ها کشته شدند.

پنج‌شنبه هفته گذشته نیز در پی سانحه برای یک اتوبوس در اتوبان قم-کاشان، ۲۷ نفر زخمی شدند.

«عمدی بودن تصادف» مرگبار مدیرعامل تامین اجتماعی تکذیب شد

خبرگزاری تسنیم روز جمعه به نقل از رئیس کل‌ دادگستری استان گلستان ادعاها در فضای مجازی مبنی بر اعتراف راننده نفتکش به عمدی بودن سانحه رانندگی روز پنج‌شنبه را تکذیب کرد.

تقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، و عبدالرحمن تاج‌الدین، معاون پارلمانی سازمان تامین اجتماعی، پنج‌شنبه هفته گذشته در سانحه رانندگی جان خود را از دست دادند.

هادی هاشمیان در واکنش به شایعه عمدی بودن تصادف گفت: «این مسئله شدیداً تکذیب می‌شود و سانحه روز گذشته یک تصادف اتفاقی بوده است.»

برخی از کاربران ایران فضای مجازی اشاره کرده بودند که راننده نفتکش دخیل در سانحه رانندگی مرگبار اعتراف کرده که این سانحه عمدی و هدف از آن شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده است.

تکذیبیه برادر ولیعهد عربستان: یک سال بود با خاشقجی تماس نداشتم

در واکنش به گزارش جنجالی روزنامه واشینگتن پست از ظن قوی سی‌آی‌ای به این که ولیعهد عربستان حکم قتل جمال خاشقجی را صادر کرده است، برادر ولیعهد جمعه شب بیانیه‌ای صادر کرد.

دلیل آن که برادر محمد بن سلمان که سفیر عربستان در آمریکا نیز هست پس از یک ماه سکوت خود را شکست این بود که در گزارش واشینگتن پست به «تماس تلفنی» او با روزنامه‌نگار منتقد و مقتول اشاره شده بود.

به گفته خالد بن سلمان، آخرین تماس او با آقای خاشقجی «از طریق پیامکی» بود در نزدیک به یک سال پیش.

او در ادامه می‌گوید که «به هیچ وجه» گفت‌وگویی با جمال خاشقجی در مورد سفر به ترکیه نداشته است، و نهایتا از دولت آمریکا خواسته است که هر گونه اطلاعاتی درباره «این ادعا» دارد منتشر کند.

حسن روحانی رسما از همتای عراقی خود در تهران استقبال کرد

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز شنبه از همتای عراقی خود، برهم صالح، استقبال رسمی کرد.

خبرگزاری مهر در این باره می‌نویسد: «ارتقای همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف از جمله محورهای مذاکرات روسای جمهور و هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور است.»

پیش از مراسم رسمی در کاخ سعدآباد، رضا رحمانی، وزیر صنعت و معدن ایران، از آقای صالح در فرودگاه استقبال کرده بود.

سفر رسمی رئیس جمهور عراق یک روز پس از آن رخ می‌دهد که خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از منابع خود در صنعت نفت عراق از «آغاز دوباره» صادرات نفت از کرکوک پس از توقف یک‌ساله خبر داد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG